• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Tack, ja, skicket är ganska bra. Jag letade ett tag innan jag hittade just detta exemplar.
Lumet på främst visarna men även tavlan brukar vara en svag länk. Just nu finns bara fyra st för försäljning på ebäj, alla dessutom från samma säljare. En av dessa har en insert som ser ut att vara utbytt mot någonting som inte borde sitta där...
20211126_122002.jpg

Kronan är väldigt mint. Bezeln är alltså i metall och iom att inserten (plast) är nedsänkt sitter den ganska skyddad,
20211126_121833.jpg

Bakstycket känns inte lika tjockt som Vostoks, men principen med separat ring för att låsa bakstycket är densamma. Här finns det en hel del repor (någon klåpare som inte kan hantera ett boettöppnarverktyg tycks ha varit i farten), men det är ju iafall inget som exponeras utåt. Alla exemplar jag jag kikar närmare på har i vilket fall haft bakstycken i exakt detta utförande. (med större eller mindre mängd repor :) )
20211126_121905.jpg
Jäklar!! Den där va ju grym!! Stort grattis till den fångsten!!! :)
 

Vostok

Audemars
Bara intvänta @Vostok han har svaret garanterat
Just den där boetten har jag redan kikat på och jag måste erkänna att jag har faktiskt inte en aning vad den där heter :D
Den finns inte med i någon katalog vad jag har sett eller kommer ihåg vart fall :)
Dock tillverkades det en del udda saker under övergångsperioden och det finns ju inte så så mycket info från den tiden så kan mycket väl vara något från den perioden?
Jag vill se mer bilder på den :D Sånt där är kul att nörda ner sig i :D
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Just den där boetten har jag redan kikat på och jag måste erkänna att jag har faktiskt inte en aning vad den där heter :D
Den finns inte med i någon katalog vad jag har sett eller kommer ihåg vart fall :)
Dock tillverkades det en del udda saker under övergångsperioden och det finns ju inte så så mycket info från den tiden så kan mycket väl vara något från den perioden?
Jag vill se mer bilder på den :D Sånt där är kul att nörda ner sig i :D
Om inte @Vostok vet vad boetten heter så finns den inte... Vi kanske hallucinerar? Har vi verkligen sett den...
 

Vostok

Audemars
Om inte @Vostok vet vad boetten heter så finns den inte... Vi kanske hallucinerar? Har vi verkligen sett den...
Hahaha! Är det något jag lärt mig om Vostok så är det att ju mer jag lärt mig dess mer inser jag vad otroligt lite jag kan och vad otroligt mycket olika modeller och delar det finns.
Man upptäcker ju något nytt hela tiden och det är ju det som gör det så jäkla kul med Vostok!
 
De är du och jag @Utvisaren på lördagsmorgnarna, tur vi har varann. Morgon pigg är du fast du inte ens har några kossor.
De är imitationsläder i soffan 😀ps fasen om de inte är riktigt skinn ändå. Köpte den begagnad och den gick ändå på 3,5 lakan

Och jag är faktiskt också vaken.. Eller rättare sagt; jag har inte gått och lagt mig än.. Så nu har jag varit vaken i prick ett dygn. Så kan det gå när man får övertid på morgonen efter ett nattpass..🤷☺️

Men nu är det snart sovdags.. 🙌☺️
 
Hahaha! Är det något jag lärt mig om Vostok så är det att ju mer jag lärt mig dess mer inser jag vad otroligt lite jag kan och vad otroligt mycket olika modeller och delar det finns.
Man upptäcker ju något nytt hela tiden och det är ju det som gör det så jäkla kul med Vostok!

Jag hoppas (läs; jag räknar med) att du efter att ha fått se lite fler bilder ska kunna lista ut vad caset heter..
Men känn ingen press, det är ju bara hela trådens välmående som står på spel..😆
 

Vostok

Audemars
Jag hoppas (läs; jag räknar med) att du efter att ha fått se lite fler bilder ska kunna lista ut vad caset heter..
Men känn ingen press, det är ju bara hela trådens välmående som står på spel..😆
Jag hade ju planer på att fixa snöslungan idag plus lite andra viktiga saker... Men det är klart, det här är ju viktigare så jag får väl köra med snöskor i vinter och grotta ner mig över den där boetten istället ;)
 
Jag hade ju planer på att fixa snöslungan idag plus lite andra viktiga saker... Men det är klart, det här är ju viktigare så jag får väl köra med snöskor i vinter och grotta ner mig över den där boetten istället ;)

Ja det låter väl rimligt tycker jag.. Snön kommer ju ändå att smälta bort senast till våren..🤷


Godnatt nu alla, ha en fin dag!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
10.40 var klockan när jag satt och åt frukost, bara lite senare än några här i tråden 😇.

På begäran, fler bilder!

20211127_114115.jpg
20211127_114101.jpg
20211127_114054.jpg
20211127_114049.jpg
20211127_114034.jpg


Automatverk. Spana in den feta ringen innanför glaset! Glaset är i vanligt mineralglas och är platt!

Skulle gissa tidigt 90-tal på grund av saknad info om tillverkningasland på tavlan.
 

Vostok

Audemars
10.40 var klockan när jag satt och åt frukost, bara lite senare än några här i tråden 😇.

På begäran, fler bilder!

20211127_114115.jpg
20211127_114101.jpg
20211127_114054.jpg
20211127_114049.jpg
20211127_114034.jpg


Automatverk. Spana in den feta ringen innanför glaset! Glaset är i vanligt mineralglas och är platt!

Skulle gissa tidigt 90-tal på grund av saknad info om tillverkningasland på tavlan.

Mineralglas!! Hmmm? Undra om det kan vara en Vostok Century Time eller Vostok Partner boett det där??
Bezeln hittade jag på något annat bygge och även där verkar det vara delar från både Amphibia och Century Time eller Partner..

8118c80dd74e33b2efbcb10b95c8b0c8.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Misstänker att dina snöslungor är märkta med CCCP?
Snart ny trådstart
"Ryska snöslungor på KS"
@Rikala kommer ha flest snöslungedelar i slutändan.
@Vostok kommer kunna kartlägga årsmodeller, t.o.m om nålen i förgasaren är utbytt till en aftermarket
Vi övriga kommer snart därefter trilla dit och skaffa oss en massa snöslungor som fyller våra garage och förråd. @Delgada uppdaterar med en kopp kaffe på snöslungan på väg till ämbetet. Fruarna kräver skilsmässa... detta måste stoppas!
 

Vostok

Audemars
Snart ny trådstart
"Ryska snöslungor på KS"
@Rikala kommer ha flest snöslungedelar i slutändan.
@Vostok kommer kunna kartlägga årsmodeller, t.o.m om nålen i förgasaren är utbytt till en aftermarket
Vi övriga kommer snart därefter trilla dit och skaffa oss en massa snöslungor som fyller våra garage och förråd. @Delgada uppdaterar med en kopp kaffe på snöslungan på väg till ämbetet. Fruarna kräver skilsmässa... detta måste stoppas!
Min sambo har redan gett upp och låter mig hållas med mina idiotprojekt.. Jag började samla och renovera gamla fotogenkök och fotogenlampor vilket även ledde till ryska bensinkök osv.. Hon låter mig hållas så länge jag håller mig ute när jag kokar kaffe på dem men någonstans tror jag hon önskar att något kök exploderade så hon fick lite lugn och ro ett tag ;) 😂
 

MAz_666

Rolex
Go' kväll Russkies!
Då har jag fått "ändan ur" och skapat en Ryssbonanza del 2 (tror det var TychoBrahe som hade en senast).
In och dregla. Julklapparna till far är räddade! (Eller till mor Olga!)

GEN2_2.JPG GEN1_3.JPG GEN3_2.JPG
KOMAN_2.JPG NEP_2.jpg TANK_2.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Go' kväll Russkies!
Då har jag fått "ändan ur" och skapat en Ryssbonanza del 2 (tror det var TychoBrahe som hade en senast).
In och dregla. Julklapparna till far är räddade! (Eller till mor Olga!)

GEN2_2.JPG GEN1_3.JPG GEN3_2.JPG
KOMAN_2.JPG NEP_2.jpg TANK_2.jpg

Ha, nästan värt att köpa neptunen endast för adaptern o slänga resten... Helt omöjlig att få tag på!!!
 
Topp