• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
När f..n var du och smygfilmade på post terminalen?😄
Det va när jag skulle överlämna en fet knogmacka åt den som hade "hanterat" mitt tomma upprivna rek brev som låg i min postlåda med en skriven förklaring att det hade ankommit så till dem och om jag saknade något kunde jag höra av mig till den som hade sänt det till mig. :D
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Hoppas ni har en härlig Fredag och trevlig helg! Första veckan med Neptune avklarad..
A678ECBF-7C37-47E8-9574-A37D0DB7B44F.png
Tack för att du lättar upp stämningen med en fin bild!
 

Utvisaren

Patek
Det va när jag skulle överlämna en fet knogmacka åt den som hade "hanterat" mitt tomma upprivna rek brev i min postlåda med en skriven förklaring att det hade ankommit så till dem och om jag saknade något kunde jag höra av mig till den som hade sänt det till mig. :D
Skall man skratt eller gråta åt det? Postnord tvingar snart hela svenska folket att antingen greppa hötjugan och en fackla och marschera mot sitt lokala postombud eller att ta till flaskan. :banghead::banghead::banghead: Kanske lite kärvt uttryckt men det är en viss frustration som infinner sig när men vet att 50 man har gjort rätt ända från Vladivostok men så sitter Bjarne Tallefjant som den sista länken på det lokala posteriet och använder aviseringarna som smörgåspapper. Suck...
 

Vostok

Audemars
Skall man skratt eller gråta åt det? Postnord tvingar snart hela svenska folket att antingen greppa hötjugan och en fackla och marschera mot sitt lokala postombud eller att ta till flaskan. :banghead::banghead::banghead:
Ja jag har redan fått en par hjärnblödningar på dom så handlar knappt något från Ryssland längre sen Postnord började leka Tullverk..
Men det är klart när Annemarie Gardshol har en månadslön på 708.333 kronor så måste dom ju strama åt på övriga saker så som service och leverans av post och sånt där annat oviktigt...
 

InWester

Cartier
Riktigt trevlig den där 🙂
Hur är intrycket såhär långt?
Är som förväntat skulle jag säga. Varken mer eller mindre. Trodde nog den skulle vara mer orange än vad den är. Mer åt koppar skulle jag säga. Men skulle ändå säga att det är mkt klocka för pengen. Helt ok! Roligt att ha en ryss i samlingen, lite exotiskt faktiskt😄. Kanske lite liten. Ser fram emot att få se den blänka i sommar solen (om sisådär jättemånga månader🌚)…
 
Så kom rassellänken från den gode @Forsberg - precis så rassligt som jag önskade. Känns lite som en raggarlänk från tidigt 70-tal.
Härligt!
Passade perfa till min 119-tunna från ca 1983.
13452288-88FC-48C5-B35F-859C1A4DE301.jpeg

Haha, kom den inte förrän idag?!
Skickade den ju förra torsdagen.. Det tar alltså åtta dagar att skicka ett litet paket/brev mellan två närliggande stora svenska städer..🙄

Hur som helst; kul att den är framme och att den kom till användning direkt! 👌🙂
 

MAz_666

Rolex
Haha, kom den inte förrän idag?!
Skickade den ju förra torsdagen.. Det tar alltså åtta dagar att skicka ett litet paket/brev mellan två närliggande stora svenska städer..🙄

Hur som helst; kul att den är framme och att den kom till användning direkt! 👌🙂
NÄSTAN direkt.
Fick ta fram den vassa & starka avbitartången, som fick jobba lite.
Men nu sitter den som en Oleg-smäck!
1638565839082.png
 
D

Deleted member 36710

Guest
Går inte alla Ryska klockor sönder efter några användningar eller är radioaktiva 😜
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Går inte alla Ryska klockor sönder efter några användningar eller är radioaktiva 😜
Nä de är nog vanligare att Schweiziska klockorna stryker med, iaf när zlatousten bestämt sig för att äta upp dom😁
Radioaktivitet är vanligare på schweiziska vintage klockor än ryska. Vostok har vad jag vet tex ingen med radioaktiv lysmassa i. 😀

God morgon russkies lördag morgon, dags att axla ännu en dag som bonde
DSC_8345.JPG
DSC_8349.JPG
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Går inte alla Ryska klockor sönder efter några användningar eller är radioaktiva 😜
Jag har en par som är från 40-50 talet som tickar på fortfarande utan problem.
Radioaktiviteten har jag "zzzzft" inte märkt av några "zzifft" problem med.. Tvärtom har det nu växt ut en ny arm på ryggen som jag kan ha en till klocka på så bara fördelar...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nä de är nog vanligare att Schweiziska klockorna stryker med, iaf när zlatousten bestämt sig för att äta upp dom😁
Radioaktivitet är vanligare på schweiziska vintage klockor än ryska. Vostok har vad jag vet tex ingen med radioaktiv lysmassa i. 😀

God morgon russkies lördag morgon, dags att axla ännu en dag som bonde
DSC_8345.JPG
DSC_8349.JPG
Radiumbaserad lysmassa var/är ett allmänt och inte ett specifikt ryskt fenomen för hela klockbranschen fram tom ca 50-talet. Vad jag vet finns det inga Vostok med annat än ofarlig lysmassa och det märket uppstod ju även i början på 60-talet.
Det finns en del äldre ryska ryska klockor som innehåller radium, tex den oändligt coola Sturmanskien som Gagarin hade med sig ut i rymden och den ursprungliga Zlatousten. Det finns dock gott om exempel på ryska klockor från samma era som är helt ofarliga eftersom tavlorna helt enkelt saknar lysmassa. Zvezda är ett sådant exempel.
Klockindustrin i väst tycks ha mellanlandat i lysmassa baserad på radioaktivt tritium. Min gamla fina Zenith från 60-talet har tex tydlig märkning ang detta i form av texten "T SWISS MADE T" på tavlan kl 6. Tritium är i praktiken ofarligt, eftersom halveringstiden är så kort att klockor tillverkade för 60 år sedan inte har kvar någon mätbar mängd strålning. Vad jag vet förekom inte tritium i ryska klockor, men här får någon gärna fylla på med mer kunskap. Man kunde ju tänka sig att det fanns samarbeten med väst under just 60-talet som ledde till att man testade detta.
(puh, jobbigt att skriva långa texter på mobilen 😉)
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Men Pippi... det är ju en sådan du sålde till mig... som du tyckte vara lite svår då.. ;) ;) Plötsligt händer det! :)
Haha ja men den var ju en annan färg, och det var ju mina intryck - och jag är ju inte klok 😂 (och så har jag nog bestämt mig för att köpa en till sådan som jag sålde när jular och helger och allmän fattigdom har dragit förbi) 😂
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp