• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Idag är det visst både Tonneau Tuesday och TunnaTisdagen.
Därför bjuder jag på rysk husmanskost. Fiskfärs eller möjligen torskrom (kommer nån ihåg dom konserverna? Och är det nån som åt dom?) Mumsigt ser det i alla fall ut!!!
Är det förresten någon som lyckat gjort ”nyare visare gamla”? Utspätt te? Eller annat indiantips?
Vostoks klassiska svarta #1190728-tunna med kupolkrona, på hemskt och sladdrigt OCH underbart ryskt stål.
792524F3-42AE-4589-A825-1DB300A97203.jpeg
Ja, men visst har man ätit skivad och stekt torskrom med citron som barn. Kul påminnelse om någonting som jag faktiskt minns som riktigt gott! 😍

Ang att "antikifiera" lume så har jag inte testat något ännu. Fick tips (via denna tråd naturligtvis) om nedanstående. Jag har fö just en sådan 090 som är i behov av ett totalt relume-arbete (både visare och tavla i mitt fall.
Men, det du ev efterfrågar kanske i stället är en metod att antikbehandla redan existerande men alltör ljus lume?
 

MAz_666

Rolex
Ja, men visst har man ätit skivad och stekt torskrom med citron som barn. Kul påminnelse om någonting som jag faktiskt minns som riktigt gott! 😍

Ang att "antikifiera" lume så har jag inte testat något ännu. Fick tips (via denna tråd naturligtvis) om nedanstående. Jag har fö just en sådan 090 som är i behov av ett totalt relume-arbete (både visare och tavla i mitt fall.
Men, det du ev efterfrågar kanske i stället är en metod att antikbehandla redan existerande men alltör ljus lume?
Precis! Hur få nya vita se lika gamla ut som indexen?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Precis! Hur få nya vita se lika gamla ut som indexen?
Jag testade vattenfärg en gång på paddlar till en 350-dykare, men det bara pärlade sig så att jag fick torka bort det. Vill minnas att ett annat tips är att måla med tusch-penna i lagom ljusbrun nyans. Kaffe (om det ens funkar) är jag ganska säker på var tänkt för att blandas i lume-massan när man gör ett lume-arbete, men då kan man ju även använda den sats jag länkade till.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag testade vattenfärg en gång på paddlar till en 350-dykare, men det bara pärlade sig så att jag fick torka bort det. Vill minnas att ett annat tips är att måla med tusch-penna i lagom ljusbrun nyans. Kaffe (om det ens funkar) är jag ganska säker på var tänkt för att blandas i lume-massan när man gör ett lume-arbete, men då kan man ju även använda den sats jag länkade till.

Kanske smutsa ner fingrarna i lite blöt jord och sedan stryka lätt över paddlarna?
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Chokladpudding kanske? Om man gör en hel sats får man ju en ursäkt att äta upp den lilla skvätt som ev råkar bli över... :cool:
Solkräm och acne-medel tror jag de kom fram till var de mest potenta patineringsmedlen utöver uv-ljus och tid när de skulle forcera åldrande i den där natobandstråden 🤔 men jag var ganska sjuk när jag roade mig med att läsa genom den så minnet kan svika.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Solkräm och acne-medel tror jag de kom fram till var de mest potenta patineringsmedlen utöver uv-ljus och tid när de skulle forcera åldrande i den där natobandstråden 🤔 men jag var ganska sjuk när jag roade mig med att läsa genom den så minnet kan svika.

Här verkar man lägga visarna i te. Känns lite vanskligt, tänkte att det är nog lätt att lumen släpper, men kanske kan va värt o testa.

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ingen aning om denna är kosher eller inte. Men den var fin tyckte jag.
Blå tavla, blekt stjärna, rumpsekund, stålboett (eller är det förnicklat mög?) och en zakaz text längst ner räckte bra för mig :)

1639487189252.png
Kanske ev inte världens absolut bästa bild, men jag tycker att den ser fin ut.
Här samma hos mroatman: (jag har aldrig noterat att tavlan går åt det blåa på dessa 😍 )
1639488159881.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Här verkar man lägga visarna i te. Känns lite vanskligt, tänkte att det är nog lätt att lumen släpper, men kanske kan va värt o testa.

Kanske beror lite på vad man har blandat i sitt te... ;)
 

Utvisaren

Patek
Här verkar man lägga visarna i te. Känns lite vanskligt, tänkte att det är nog lätt att lumen släpper, men kanske kan va värt o testa.

Man får nog välja te med omsorg. Jag skulle tro mer att det handlar om att te:t färgar av sig rejält. Det är väl inte så etsande vad jag vet? När man gör punsch behöver man ju inte mycket te för att ändra kulören om man säger så!
Kan tänka mig att citronsyra skulle kunna bleka dem rätt fint om man nu vill ha ljusare nyans.
Till att färga tavlor etc kan man ju också använda kaffe. Vanligt för att få bättre kontrast i damaskstål etc.

Bara lösa spekulationer.
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Man får nog välja te med omsorg. Jag skulle tro mer att det handlar om att te:t färgar av sig rejält. Det är väl inte så etsande vad jag vet? När man gör punsch behöver man ju inte mycket te för att ändra kulören om man säger så!
Kan tänka mig att citronsyra skulle kunna bleka dem rätt fint om man nu vill ha ljusare nyans.
Till att färga tavlor etc kan man ju också använda kaffe. Vanligt för att få bättre kontrast i damskstål etc.

Bara lösa spekulationer.
Testa med både kaffe och te för att vintagefiera på min Radio Room, men hände inte mycket så lumade om!
Och då var teet jag valde Earl grey russian så hade goda förhoppningar!
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tisdag brukar ofta innebära en tunna på handleden. Idag är det dock ett helt annat upplägg för min del iom att vi har julkonsert med orkestern ikväll. Klädkoden är beskriven som svart med röda detaljer och vad passar på bättre än att ha en röd Goroda på handleden?
Klockans skick antyder dessutom att det tom kan vara första gången denna klocka sitter på en handled över huvud taget. Så, bättre "röd detalj" än detta har jag svårt att tänka mig att man kan hitta.
20211214_092253.jpg

20211214_092213.jpg
Skicka över den till mig så kan jag köra den ett par dagar😀 den ser alldeles för repfri ut😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tomten kom tidigt i år! 🎅

20211214_180904.jpg

20211214_181105.jpg


Det första skärpet, tillverkat år 1988. Till paraduniform för flottan.
20211214_181146.jpg


Det andra var märkt med 1978.
20211214_181229.jpg


Det tredje var bara märkt med serienummer så jag har ingen aning om när det är ifrån. Det är dessutom brunt och mer använt än de övriga skärpen (även smutsigare).
20211214_181324.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Testade putsa ena spännet lite, de övriga tänkte jag låta vara som de är.

20211214_194528.jpg


Kommentaren här hemma:

- "Men gud vad är det för vitt glansigt?"

Och jag svarar: Det är paradskärp, det skall vara så, jag har ett brunt med. 😇

- "Jag gillar det inte"

20211214_194558.jpg


De två med stjärnor får jag tydligen bara bära hemma.

Lär passa fint till mina ryska klockor iallafall!
 

Utvisaren

Patek
Testade putsa ena spännet lite, de övriga tänkte jag låta vara som de är.

20211214_194528.jpg


Kommentaren här hemma:

- "Men gud vad är det för vitt glansigt?"

Och jag svarar: Det är paradskärp, det skall vara så, jag har ett brunt med. 😇

- "Jag gillar det inte"

20211214_194558.jpg


De två med stjärnor får jag tydligen bara bära hemma.

Lär passa fint till mina ryska klockor iallafall!
Tomtarnas vaktparad kommer att ske med stil i år ser det ut som! 👍 😁 👍
 
Topp