• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Funderar på att köpa en slät dykarring, likadan som sitter på pamfibian till tunnan. Jag gillar den looken. Skulle ju förstås varit snyggast kanske med en matt
Kör på det!! Man ska alltid modda efter eget tycke och smak :)
Jag funderar på att bygga en egen "pamfibia" men jag tror jag ska glasblästra boetten för jag vill ha hela klockan matt och möjligen ringen blank :D Men vi får se vad/hur det blir :)
 

Utvisaren

Patek
Long black road, Nådastauten och In league with Satan sätter stämningen.
😈😈😈
20211225_113923.jpg
 

Vostok

Audemars
Bliidde de Russian Earl Grey Lipton eller snackar vi riktiga ryska teer köpta från meshok?
Det här receptet är egentligen hemligt och Boris Jeltsin:s eget recept, men du ska få det om du lovar att inte sprida det vidare...
RYSKT TE
Te, svart
Vodka

(sen tillförde jag lite honung, hel kanelstång, hel kryddnejlika och apelsin men det går lika bra utan ;) )
 

Vostok

Audemars
Mina läppar är förseglade
Man ska ju egentligen ha en koleldad samovar men jag använder en kastrull att koka vatten i då min sambo inte riktigt gillar att jag eldar inne.
Här kan du köpa te om du vill pröva något annat än påste :)


 

Rikala

Patek
2-Faktor

ShogunB

Omega
En fråga till de mer tekniska här. Min klocka fick ju nya visare av de fantastiska människorna på poljotuhren.de till ett bra pris. Men nu när jag använder klockan ser jag att den saktar sig något grymt, samt att minutvisaren stannar upp då o då. Troligtvis har väl något gått åt fanders när ursprungsproblemet kom (visarna hakade i varandra).

Jag öppnade upp den och stirrade på kugghjulen, och visst saknas det tänder på hjulet till vänster på ett par ställen (inte bara de som syns). Kan det vara problemet? Något problem borde förvisso uppstå om det ser ut så här..

Är detta något man kan byta själv? Eller är det bara att sälja skiten som reservdelar?

IMG_20211226_121312.jpg
 

Vostok

Audemars
En fråga till de mer tekniska här. Min klocka fick ju nya visare av de fantastiska människorna på poljotuhren.de till ett bra pris. Men nu när jag använder klockan ser jag att den saktar sig något grymt, samt att minutvisaren stannar upp då o då. Troligtvis har väl något gått åt fanders när ursprungsproblemet kom (visarna hakade i varandra).

Jag öppnade upp den och stirrade på kugghjulen, och visst saknas det tänder på hjulet till vänster på ett par ställen (inte bara de som syns). Kan det vara problemet? Något problem borde förvisso uppstå om det ser ut så här..

Är detta något man kan byta själv? Eller är det bara att sälja skiten som reservdelar?

IMG_20211226_121312.jpg
Det där är drivning till sekundvisaren men frågan är var de bitarna som lossnat tagit vägen?
Du kan självklart byta själv om du har rätt verktyg och lite kunskap.
Jag hade plockat isär hela verket i dess beståndsdelar och rengjort allt för att få bort alla metallspån och smuts från det trasiga kugghjulet.
Om du gillar den kan du ju alltid köpa ett nytt urverk istället och byta hela verket.
Sen är den största frågan.... Hur kan den "urmakare" som fixade till visarna åt dig ha missat det där????
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En fråga till de mer tekniska här. Min klocka fick ju nya visare av de fantastiska människorna på poljotuhren.de till ett bra pris. Men nu när jag använder klockan ser jag att den saktar sig något grymt, samt att minutvisaren stannar upp då o då. Troligtvis har väl något gått åt fanders när ursprungsproblemet kom (visarna hakade i varandra).

Jag öppnade upp den och stirrade på kugghjulen, och visst saknas det tänder på hjulet till vänster på ett par ställen (inte bara de som syns). Kan det vara problemet? Något problem borde förvisso uppstå om det ser ut så här..

Är detta något man kan byta själv? Eller är det bara att sälja skiten som reservdelar?

IMG_20211226_121312.jpg

Ja, lättast är nog köpa ett helt urverk.

Annars kan du få ett kugghjul om du vill prova själv o byta och bara blåsa ur verket om du har grejjer för det.

Ev. skulle jag kunna hjälpa dig o byta delen och blåsa ur verket (har tyvärr ej tid för helservice) och se om det fungerar.
 

Utvisaren

Patek
Det där är drivning till sekundvisaren men frågan är var de bitarna som lossnat tagit vägen?
Du kan självklart byta själv om du har rätt verktyg och lite kunskap.
Jag hade plockat isär hela verket i dess beståndsdelar och rengjort allt för att få bort alla metallspån och smuts från det trasiga kugghjulet.
Om du gillar den kan du ju alltid köpa ett nytt urverk istället och byta hela verket.
Sen är den största frågan.... Hur kan den "urmakare" som fixade till visarna åt dig ha missat det där????
Skulle han bara byta visare så gjorde han nog just det och inget annat. Kollad nog bara så visarna inte gick emot varandra och ansåg sig klar sedan skulle jag gissa? 🤔 🤔
 

Vostok

Audemars
Skulle han bara byta visare så gjorde han nog just det och inget annat. Kollad nog bara så visarna inte gick emot varandra och ansåg sig klar sedan skulle jag gissa? 🤔 🤔
Fast om man byter sekundvisare på ett 2414 måste man hålla emot den lilla mässing plåten i mitten av urverket så inte hela sekundaxeln trillar ur och såg man ej det där då bör man nog uppsöka en optiker :D Men det kan ju ha hänt efteråt med såklart och då är väl urmakaren nästan förlåten ;)
 
Topp