• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Är det bara jag som får trollklockor i posten?
Fick liv i den här knackwursten men den har dragit iväg 10 minuter på en timme.
Bor man på en magnetisk motpol eller är det inte nog med Feng shui i stugan kanske? Ja risken för det senare är ju iofs överhängande. 🤔
Orpklockan ifråga. Två prickar! Kan man tänka sig...
20211230_111630.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Intagit soffläge och planerar redan hur jag ska mjölka kossan imorgon, nåt snabbt tips hur man kan bygga knäskydd av de man har hemma?
DSC_9205~2.JPG
Låter ju jäkligt obehagligt med en kossa med dåligt humör och uppförande 😬
Tror på den där idén att köra på liggunderlag och gaffa, kanske man vill ha något lite styvare ytterst som fördelar kraften lite? Frågan är bara var det skulle vara som är lättarbetat, väger lite och inte gör att man blir helt orörlig när man tar på sig det 🤔 Funderade på gamla hängrännor eller skärbrädor i plast som möjligen skulle kunna gå att forma med en varmluftpistol eller så?
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Låter ju jäkligt obehagligt med en kossa med dåligt humör och uppförande 😬
Tror på den där idén att köra på liggunderlag och gaffa, kanske man vill ha något lite styvare ytterst som fördelar kraften lite? Frågan är bara var det skulle vara som är lättarbetat, väger lite och inte gör att man blir helt orörlig när man tar på sig det 🤔 Funderade på gamla hängrännor eller skärbrädor i plast som möjligen skulle kunna gå att forma med en varmluftpistol eller så?
Ska testa liggunderlag imorgon bitti de är de snabbaste jag kan få till tror jag.
Exakt måste ju kunna böja mig i knäleden kan ju inte bli stelopererad, för då kommer jag inte ens ner till spenarna 😀
 

Delgada

Patek
Börjar bli jobbigt att mjölka, har en ko som verkar tappat en skruv från huvudet. Frugan har fått 2 rejäla sparkar sista tiden. Idag blev hon sparkad så att hon föll omkull vilket är jäkligt farligt, hon lyckades rulla ner i skitrännan o komma undan.

Även när vi skulle ta av maskinen va hon stingsligt klämde in frugan mot regel, jag fick tag i ljumsken på kossan och krama åt som om jag skulle stängt captain's of crush möjligtvis captain's of crush 2. Då blev kon stilla o frun kom loss. Jäkla jobbigt att ha en sån där. Beställt MC skydd nu till knäna med dröjer ju innan dom kommer🙄

Förra veckan
Screenshot_20211230-170632~3.png

Idag
IMG_20211230_170221~2.jpg
DSC_9202.JPG
Usch det där låter inte skojigt alls.
Jag tror, oavsett du har liggunderlag eller telefonkataloger, fastsatta med silvertejp eller eltejp, oavsett vilket, tror jag att det viktigaste är att varken du eller fru hepanter jobbar ensam i bland korna så länge ni har en IS-ko i ledet.
Blir man omkullsparkad och blir liggande hjälper inga skydd i världen, då gäller det att det finns någon där som kan assistera och/eller larma.
Var rädda om er!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Börjar bli jobbigt att mjölka, har en ko som verkar tappat en skruv från huvudet. Frugan har fått 2 rejäla sparkar sista tiden. Idag blev hon sparkad så att hon föll omkull vilket är jäkligt farligt, hon lyckades rulla ner i skitrännan o komma undan.

Även när vi skulle ta av maskinen va hon stingsligt klämde in frugan mot regel, jag fick tag i ljumsken på kossan och krama åt som om jag skulle stängt captain's of crush möjligtvis captain's of crush 2. Då blev kon stilla o frun kom loss. Jäkla jobbigt att ha en sån där. Beställt MC skydd nu till knäna med dröjer ju innan dom kommer🙄

Förra veckan
Screenshot_20211230-170632~3.png

Idag
IMG_20211230_170221~2.jpg
DSC_9202.JPG

Jag skulle föreslå något sådant här skydd!

1880202.jpg


Skämt åtsido, ta det lugnt och hoppas kossan lugnar ner sig!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som får trollklockor i posten?
Fick liv i den här knackwursten men den har dragit iväg 10 minuter på en timme.
Bor man på en magnetisk motpol eller är det inte nog med Feng shui i stugan kanske? Ja risken för det senare är ju iofs överhängande. 🤔
Orpklockan ifråga. Två prickar! Kan man tänka sig...
20211230_111630.jpg

Den fungerar ju iallafall. Jag har en del heldöda (än så länge), andra med diverse problem med uppdrag eller att timvisaren/minutvisaren inte rör sig m.m.

Massa kul o pilla med 😃

I ditt fall, kanske magnetisk eller olja på balansfjädern så den klibbar ihop (i värsta fall en kass fjäder).
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Usch det där låter inte skojigt alls.
Jag tror, oavsett du har liggunderlag eller telefonkataloger, fastsatta med silvertejp eller eltejp, oavsett vilket, tror jag att det viktigaste är att varken du eller fru hepanter jobbar ensam i bland korna så länge ni har en IS-ko i ledet.
Blir man omkullsparkad och blir liggande hjälper inga skydd i världen, då gäller det att det finns någon där som kan assistera och/eller larma.
Var rädda om er!
Tack för omtanken❤️ vi blir båda två i lagårn så länge de är jullov, sen blir de jag. Jag har dock kommit bättre överens med denna kossan förut. Jag står på ett annat sätt än frugan också. Kor känner dock när man har en osäkerhet. Skulle jag ha dessa skydd skulle jag känna mig mer trygg så får testa
 

Utvisaren

Patek
Den fungerar ju iallafall. Jag har en del heldöda (än så länge), andra med diverse problem med uppdrag eller att timvisaren/minutvisaren inte rör sig m.m.

Massa kul o pilla med 😃

I ditt fall, kanske magnetisk eller olja på balansfjädern så den klibbar ihop (i värsta fall en kass fjäder).
Fungerar? Nja, den har inte gått igång innan. Blev därför lite förvånad när den gick igång när jag flyttade på den. Men den stannade igen efter 2 timmar. Dunka klockan i näven tricket så gick den efter ett par omgångar igen. Får se hur länge den går den här gången. Och nu har den stannat innan jag skrivit klart... så vi kan väl säga ett den har sina stunder kanske? Gick igång igen efter en liten knuff i sidan... 🥴 :hungover:
 

Utvisaren

Patek
Imorgon blir väl stressigt så jag lägger väl in en nyårshälsning nu. Kan inte påstå att jag kan något nämnvärt om ryska klockor då jag i princip glömmer lika snabbt som jag läser. Så är livet efter en ordentlig smäll i väggen. Nästan 5 år sjukskriven, men under 2021 har jag kommit tillbaka sakta men säkert och jobbar nu heltid, men kanske inte med full belastning. Därav en massa skumma inlägga här under arbetstid till och med. I klockväg har det dock blivit en del ryskt i år. Jag får det till 20 klockor jämnt. 7 av dem behöver service i olika grad eller får de blir donatorer. Årets bästa... ja det är väl svårt att säga något annat än Exactan (3017). Men jag är även glad att jag fick tag i en röd Kirova krabba. Den är ju inte omöjlig på något vis men jag har nog bara sett tre i fungerande skick i år. Och jag gillar den modellen. Mest positiva överraskningen var nog den sista guldiga, fyrkantiga Komandirskin med 2234. Den hade servats innan jag köpte den och den går därefter. Minst lika bra som swissarna men blir nog slagen på fingrarna av japanerna. De är bra de där japanerna... anger avvikelse på dygn i tusendels sekunder. Det är precision och stolthet i sitt arbete det.

Gott nytt år alla!

20211230_110254.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
@Beo ditt skummaterial är ju grymt. Tur fruhepanter köpte 2 Luch så de blev en rejäl bit av detta fantastiska material. I väntan på mcskydden funkar detta bra. Lindrar ju iaf smällen. En hel del jämfört om klöven skulle ta direkt på knät.
M69 pansar byxor på, redo för strid
DSC_9209.JPG
DSC_9213.JPG
DSC_9214.JPG
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Imorgon blir väl stressigt så jag lägger väl in en nyårshälsning nu. Kan inte påstå att jag kan något nämnvärt om ryska klockor då jag i princip glömmer lika snabbt som jag läser. Så är livet efter en ordentlig smäll i väggen. Nästan 5 år sjukskriven, men under 2021 har jag kommit tillbaka sakta men säkert och jobbar nu heltid, men kanske inte med full belastning. Därav en massa skumma inlägga här under arbetstid till och med. I klockväg har det dock blivit en del ryskt i år. Jag får det till 20 klockor jämnt. 7 av dem behöver service i olika grad eller får de blir donatorer. Årets bästa... ja det är väl svårt att säga något annat än Exactan (3017). Men jag är även glad att jag fick tag i en röd Kirova krabba. Den är ju inte omöjlig på något vis men jag har nog bara sett tre i fungerande skick i år. Och jag gillar den modellen. Mest positiva överraskningen var nog den sista guldiga, fyrkantiga Komandirskin med 2234. Den hade servats innan jag köpte den och den går därefter. Minst lika bra som swissarna men blir nog slagen på fingrarna av japanerna. De är bra de där japanerna... anger avvikelse på dygn i tusendels sekunder. Det är precision och stolthet i sitt arbete det.

Gott nytt år alla!

20211230_110254.jpg
Riktigt bra att kämpa sig tillbaka. Små steg är de bästa efter en utbrändhet. Jag har själv varit i väggen för ca 7 år sen, efter alldeles för mycket åtagande . Sa ifrån mig entreprenad verksamheten under en tid, 2 år utan snöröjning. Nu har jag allt de tillbaka igen och mår väldigt bra och är starkare psykiskt än innan.

Fin samling du lyckats få ihop på denna tiden, både nytt och gammalt. Håller med om att din exacta 3017 är super fint köp.

Gott nytt år och tack för alla skratt du levererar i den här tråden 😀👍
 

Vostok

Audemars
Wow fin albatross samling där. Ögonen dras ju särskilt ner i vänstra hörnet. 😍 Kanske ändå blir en ny, känns mer rätt att nöta ner en ny i lantbruket än att köpa en vintage och ge ett skit liv🤔
Tack!! Ja det finns nog några till men dom kan vara i delar så det är inte så mycket att se :)
Mycket bra idé, en ny kommer nog klara livet där mycket bättre plus att du får en med automatverk dessutom då :)
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Gillar man de där oktagonala boetterna, men vill vara lite eljest, eller ogillar 18mm (som de gamla ”originalen” av 320/470 var) så är Komandirskies K65-boetter, men även Vostoks lite nyare 670-boetter ett bra val.
Men om inte kommer ihåg fel så är väl de nyare modellerna 20mm?
De stämmer 20 mm
Dom känns ju väldigt trevliga faktiskt
Screenshot_20211231-084246.png
image.jpg
Screenshot_20211231-084419.png
 

Vostok

Audemars
De stämmer 20 mm
Dom känns ju väldigt trevliga faktiskt
Screenshot_20211231-084246.png
image.jpg
Screenshot_20211231-084419.png
Ska du ha en ny boett kan du ju välja mellan 650 eller 670
650 = borstad (k65)
670 = polerad (k67)

1640937579809.png


Sen om jag inte missförstod helt så ville du ha en "Sniper" utan datum och med Boctok text på?

1640938236191.png

 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ska du ha en ny boett kan du ju välja mellan 650 eller 670
650 = borstad (k65)
670 = polerad (k67)

1640937579809.png


Sen om jag inte missförstod helt så ville du ha en "Sniper" utan datum och med Boctok text på?

1640938236191.png

Hade varit drömmen, men hepanter byta tavla? ... Hur jäkligt är det?
 

Vostok

Audemars
Har en blind lagt lume med en roller? :eek:
“During the USSR, a custom dial was installed on the watch specifically to ensure good visibility of the time under water" 😂👍 Jo jag tackar!!

1640940457066.png

 
Topp