• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nja den där boetten heter 420 :)
Så var det, den på min bild hade den lite kantigare 270-boetten :) Men tavla och sannolikt urverk (2416 i sådana fall) är desamma. "Min" håller just på att packas av en trevlig säljare någon annanstans. Han är dessutom duktig på att sälja grejer till mig, så det vete sjutton var detta skall sluta. Blir nog till att ordna med ännu ett lite längre köpstopp när allt är i hamn och uppackat hemma i Svedala... :eek:
 

Utvisaren

Patek
Jag läste något om det hela en gång och hittade precis igen texten så håll till godo :)

Mysterious Disappearance of Serkisof Demiryolu’s Founder

Watches of Turkish watch manufacturer Serkisof Demiryolu were quite popular in the Ottoman Empire between the end of 19th century and the beginning of 20th century.

The founder of the company was Armenian-Turkish jeweler Serkisof (Armenian: Սարգիսով), who established Serkisof Demiryolu in 1880. Customers of his company were high-ranked officials and statesmen of the Ottoman Empire. The watches were assembled manually and included parts of precious metals.

Very little is known about Serkisof’s life. He was born in Constantinople in a family of Armenian entrepreneurs. It is known that Serkisof purchased a small manor and married before his disappearance. According to some sources, Serkisof’s family left Turkey in 1920s. Most likely, he and his family were killed during the Armenian Genocide.

After Serkisof’s disappearance, Serkisof Demiryolu was sold to a Turkish watch importer, who continued to manufacture premium watches. In 1950s-70s, the popularity of Serkisof Demiryolu premium watches reached USSR.

Products of Soviet watch manufacturers Sekonda and Molnija were based upon Serkisof’s watches and were in great demand of Soviet officials.
Hade vi baklock typ 4 här kanske?
1640876713479.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Svinbra o ha hemma, de borde de flesta ha!

Tror ev att jag har en gammal instans igång, men är inte helt säker (använder den inte längre).

Nästan synd att man är gift, annars hade man ju kunna köra på krogen: Skall du med hem till mig o kolla på min sql-server?
Kul, jag är också lite av en SQL-expert, eller, ja expert är väl kanske att ta i men lite kan jag i alla fall, eller, ja, det kanske också är att överdriva ganska mycket om jag skall vara ärlig. Det är väl så att mina SQL-kunskaper är begränsade till att jag kan skriva "SELECT * FROM", men enligt vad jag har förstått kommer man ganska långt med det, fast kanske ändå inte på krogen... 🤔
 

Utvisaren

Patek
Och för den som väntar på något gott så får man vänta lite till. En säljare upplyste att Ryska posten har stängt till 4 januari. Rimligt om de redan har uppfyllt årskvoten av brev.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Och för den som väntar på något gott så får man vänta lite till. En säljare upplyste att Ryska posten har stängt till 4 januari. Rimligt om de redan har uppfyllt årskvoten av brev.
Jag tror att graden av nykterhet för Oleg och hans post-kollegor kommer att vara relativt begränsad under de kommande dagarna, så sannolikt skall vi vara glada om verksamheten är helt stängd till typ 4 januari :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Verkar ta lite tid, kanske skulle rengjort boetten först? Bubblade på bra i början, det var la då all smuts försvann. Nu verkar det gå långsammare.

Mer syra? Byta ut syran?

Verkar få rätt färg iallafall. Kanske tar tid om det är tjockt lager tänker jag...

20211230_161406.jpg


Edit: Hittade precis en WUS-tråd. Tar minst 15min innan man börjar se något. Ca 2h till 24h beroende på tjocklek. Okej, dags o vänta!!!
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Verkar ta lite tid, kanske skulle rengjort boetten först? Bubblade på bra i början, det var la då all smuts försvann. Nu verkar det gå långsammare.

Mer syra? Byta ut syran?

Verkar få rätt färg iallafall. Kanske tar tid om det är tjockt lager tänker jag...

20211230_161406.jpg


Edit: Hittade precis en WUS-tråd. Tar minst 15min innan man börjar se något. Ca 2h till 24h beroende på tjocklek. Okej, dags o vänta!!!
Det skall bli väldigt spännande att få se resultatet! 👍
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Börjar bli jobbigt att mjölka, har en ko som verkar tappat en skruv från huvudet. Frugan har fått 2 rejäla sparkar sista tiden. Idag blev hon sparkad så att hon föll omkull vilket är jäkligt farligt, hon lyckades rulla ner i skitrännan o komma undan.

Även när vi skulle ta av maskinen va hon stingsligt klämde in frugan mot regel, jag fick tag i ljumsken på kossan och krama åt som om jag skulle stängt captain's of crush möjligtvis captain's of crush 2. Då blev kon stilla o frun kom loss. Jäkla jobbigt att ha en sån där. Beställt MC skydd nu till knäna med dröjer ju innan dom kommer🙄

Förra veckan
Screenshot_20211230-170632~3.png

Idag
IMG_20211230_170221~2.jpg
DSC_9202.JPG
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Börjar bli jobbigt att mjölka, har en ko som verkar tappat en skruv från huvudet. Frugan har fått 2 rejäla sparkar sista tiden. Idag blev hon sparkad så att hon föll omkull vilket är jäkligt farligt, hon lyckades rulla ner i skitrännan o komma undan.

Även när vi skulle ta av maskinen va hon stingsligt klämde in frugan mot regel, jag fick tag i ljumsken på kossan och krama åt som om jag skulle stängt captain's of crush möjligtvis captain's of crush 2. Då blev kon stilla o frun kom loss. Jäkla jobbigt att ha en sån där. Beställt MC skydd nu till knäna med dröjer ju innan dom kommer🙄

Förra veckan
Screenshot_20211230-170632~3.png

Idag
IMG_20211230_170221~2.jpg
DSC_9202.JPG
Shit, det låter ju riktigt farligt! 😱
Sedan är ju kossan lite korkad, måste ju inse att hon kan fetglömma GT imorgon kväll efter det här. Kan se framför mig hur de andra kossorna står där i morgon kväll med varsin GT i... klöven... 🤔... och tittar lite överlägset på dumkossan som står där utan drink. "Hon var inte så smart, trots att hon var en ko..."
😁
 
  • Like
Reactions: Beo

hepanter

Patek
2-Faktor
Shit, det låter ju riktigt farligt! 😱
Sedan är ju kossan lite korkad, måste ju inse att hon kan fetglömma GT imorgon kväll efter det här. Kan se framför mig hur de andra kossorna står där i morgon kväll med varsin GT i... klöven... 🤔... och tittar lite överlägset på dumkossan som står där utan drink. "Hon var inte så smart, trots att hon var en ko..."
😁
De blir absolut ingen GT
 

MAz_666

Rolex
Ja och inte fn får man arbeta i databaserna direkt utan man måste gå via ett /%&¤&/ egenutvecklat (säkert brittiskt) adminverktyg då vår division inte "äger" själva databaserna men däremot ansvarar för den data som finns däri är korrekt. Dvs kolla ett fält i taget istället för att dra ut hela listor och snabbt korrigera flera fel av samma karaktär.

Saken är ju att jag inte ens jobbar inom IT!!!
Men ingen j-vel reder ju ut det och då kommer ju det klassiska "men var inte du på IT förut?" Jo visst vara jag det. 2006...
ÅLAHUEN!!! :banghead: 🤬 😁
Var det inte nån reklam för en tid sedan som sa: ”kompetensen finns i huset …”
😱😱😂😂
 
  • Like
Reactions: Beo

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tja, hoppar reslutatet då boetten med största sannolikhet är helstål (dock försvann lite från kronhylsan så det var nog det som färgade vattnen). Nu nästa boett i spa:t, definitivt kromad!
Vad kör du för syra? Testa med en gammal Olma för några år sen då med saltsyra! Det tog ett tag att få bort vill jag minnas, värme påskyndar det!
 
Topp