• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Ute och jagar ryska mördarkaniner med 090 som jag mixtra lite med. Ny ring och gammalt mesh. Blev ju en fin nyårsklocka
Från detta
Screenshot_20211231-150505~2.png

Till detta
DSC_9219~2.JPG
DSC_9220.JPG
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Uhrah!min vän!ingen minns en fegis och bråkar hon så tackla tillbaka!!😝
Ps!hoppas det går bra nu!😳
Tack för pepp😁 det gick bra ikväll. Märks att hon är på sin vakt, distrahering med kraftfoder och behålla lugnet är ett rött bra recept.
Fruhepanter vill inte mjölka henne längre dock så fasen bäst att försöka bli låtsas kompis med kossan
 

Utvisaren

Patek
Idag en sådan dag på året då sekunden är viktig och klockan skall gå bra till finare klädsel, i nivå vit skjorta i alla fall.
Valet faller pga utseende och precision på Komandirski med 2234, synkad till 100% rätt tid.
Sedan är festen hos en fd kustartillerist men numera reservare i pansar, så vi hänger på tre kronor på det. Så har vi lite ingångar till samtal.
Och vill man inte prata krigsmateriel och klockor får man prata med någon annan.
😁😁😁

20211231_155131.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den ser riktigt fin ut, och råare de gillar vi😀
Jag skulle ju kunna ta en av mina Vostoks som jag inte gillar och träna på. Skulle behöva ha tips o tricks hur man lossar tavla och byter visare. YouTube har ju säkerligen videos. Men om nån har tips på verktyg o tillvägagångsätt tas de emot tacksamt. Känslan att göra nåt eget skulle ju vara fantastiskt

Det här använder jag:

Boettöppnare
Minst två skruvmejslar (en för hållare för urverksdistansen och en för tavelbenen)
Fingercots
Pappersbit eller tunn plast som skydd för tavlan
Visaravdragare (har två olika typer beroende på hur långt ner pressade visarna sitter)
Korntång i trä (för att inte skada visarna)
Vispåsättare
Blåsbälj
Rodico
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Band- och bezel modd. Det är hantverk på min kompetensnivå det.
Men man kan komma långt med det också.
Det blev riktigt stiligt det där .👍
Tack😊
Ja, suktar efter att skruva i dom små rackarns. Att lyckas göra en egen sniper hade höjt självförtroendet och glädjen ännu lite mer.

Ja visst 2 enkla åtgärder på tunnan och den går från krigsklocka till kostymklocka på några få minuter
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag passar på att önska alla här i tråden ett riktigt gott nytt år 2022. Det här är utan tvekan den plats på nätet där i vilket fall jag själv trivs allra bäst. Det är vi som gör tråden till vad den är och det skall vi vara grymt stolt över. Dessutom är vi nog inte riktigt kloka någon av oss, ja iafall gäller det för mig själv, och så tycker jag att det kan få fortsätta att få vara.
Gott Nytt År! 🎉🍾
20211231_195452.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Det är bra att ha rätt verktyg till det. Då är det hanterbart. Men å andra sidan Pippi kör ju på och jag tror inte han har så mycket verktyg utan improviserar? 🤔

Man får vara väldigt försiktig så man inte skadar urtavlan. Sedan är det mest att lyfta av visarna rakt uppåt och lossa ett par skruvar undertill som håller tavlan. Och vara noggrann när man sätter tillbaka visarna så att de verkligen pekar rätt samtidigt. Tex genom att sätta alla visare pekande exakt rakt på 12 etc. Alla vägar bär till Rom.

Bra belysning, förstoring, liten mejsel typ 1 mm och fin pincett är det minsta jag hade velat ha för att göra det. Men helst även ett skydd för tavlan, specialverktyg för lyft och för att trycka tillbaka visarna.

Bra att ha typ kirurghandskar så man inte får fett etc från fingertopparna på tavla osv. Det skall vara kliniskt rent och snyggt när man sätter ihop det. Tops och tandpetare är bra för att få bort damm etc om man inte har rodico lera. Annars hittar man alltid något att störa sig på. 😁

Stör.
1640945574267.png
Nej jag har det ganska klent på verktygsfronten fortfarande, något sånt där ”pyssla lite med klockor-kit” för någon hundring från e-bay. Har använt två bandstiftsverktyg för att ta loss visare och ”patronen” från en kulspetspenna för att trycka fast dem. Skydd för tavlan har jag skurit ut papper. Jag har gjort detta fullt medveten om att det kan gå på röven och saker kan gå sönder i processen vilket har underlättat lite. Ska beställa avdragare och press för att göra det lite lättare för mig i framtiden nu när det känns som att det kommer att byggas lite mer med jämna mellanrum framgent 🙂
 

Brogin

Rolex
Jag passar på att önska alla här i tråden ett riktigt gott nytt år 2022. Det här är utan tvekan den plats på nätet där i vilket fall jag själv trivs allra bäst. Det är vi som gör tråden till vad den är och det skall vi vara grymt stolt över. Dessutom är vi nog inte riktigt kloka någon av oss, ja iafall gäller det för mig själv, och så tycker jag att det kan få fortsätta att få vara.
Gott Nytt År! 🎉🍾
20211231_195452.jpg
Önskar Er oxå Gott nytt och instämmer att god stämning alltid råder i denna delen av the WWW! Kände mig tvungen att byta till min för tillfället enda ryssklocka...
På spåret en nyårsafton funkar det med....
20211231_203033.jpg
 
Topp