• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Är det någon som sett denna till salu någon gång eller är den omöjlig att få tag på?

show.php

Även lyckats lägga händerna på de här två snyggingarna.
En Vostok Komandirskie med vad jag tror är den ryska fregatten Oryol på. Oryol (Örnen) var ett av de första byggda ryska krigsskeppen som byggdes någon gång på 1600-talet. Någon annan kanske vet mer eller kan säga till om jag är ute och cyklar!?
Den andra är jag väldigt förtjust i - en Vostok Amphibia SE med ett vikingaskepp på. Vet inget om den annat än att den är ovanlig. All info kring den välkomnas varmt! :)

Undrar också om visarna stämmer? Komandirskien med sina raka visare och enkel rak röd sekundvisare, och amphibian med rak röd sekundvisare?
Snapseed.jpg
Jag hittade lite info om din "vikingaskepps klocka". Det är ej ett vikingaskepp utan "Hayerdal Sinkewitsch papyrus boat expidition from Egypt to America WCM"

Grå vargarna eller? Turkiska supernationalister som inte har så mycket till övers för kurderna t.ex... Tveksamt om man vill gå runt med den tavlan..
Ja jag tror det (har även sett en med inskriptionen "Gajar" på ryska på tavlan vad nu det betyder?)... Synd för jag gillade själva motivet med vargen :S Jaja spännande att veta vad det är vart fall :)

show.php

Sant. Inte för att jag tycker att Sovjet var en terrororganisation. Klockorna som har "starka" sovjetiska symboler brukar jag också undvika. De har nog ett högre värde för ryska samlare, tror jag.
Ja jag brukar också försöka hålla mig till mer anonyma urtavlor utan allt för mycket skäror och hammare men någon har man köpt ändå om jag tyckt den varit rolig och haft ett historisk värde som intresserat mig :)

Ja jag brukar också försöka hålla mig till mer anonyma urtavlor utan allt för mycket skäror och hammare men någon har man köpt ändå om jag tyckt den varit rolig och haft ett historisk värde som intresserat mig :)
Sturmanskie:n som Gagarin använde när han - som den första människan - flög ut i rymden intresserar mig bara för historien. Att det finns några hundra klockor som är bättre än den är en annan historia. :bookworm: Nu verkar det bli väldigt svårt att hitta just den modellen eftersom fler samlare förmodligen tänker samma sak.

Sturmanskie:n som Gagarin använde när han - som den första människan - flög ut i rymden intresserar mig bara för historien. Att det finns några hundra klockor som är bättre än den är en annan historia. :bookworm: Nu verkar det bli väldigt svårt att hitta just den modellen eftersom fler samlare förmodligen tänker samma sak.
Jag har också sneglat lite åt den men jag har noll koll på dom så jag vågar inte ge mig på dom :D Sen har jag även kikat på Poljot Okean länge men lika där. Jag kan för lite om den för att våga handla :D

Jag har också sneglat lite åt den men jag har noll koll på dom så jag vågar inte ge mig på dom :D Sen har jag även kikat på Poljot Okean länge men lika där. Jag kan för lite om den för att våga handla :D
Våga och våga. :nailbiting: Man får undersöka, läsa på :bookworm: och prata med folk så kommer det nog att dyka upp en fin Sturmanskie till slut. :watching: Tålamod bara. :bored: :)
Just nu är jag ju pank efter det senaste köpet. Ingen brådska för min del.

Går det att ha en bezel från en 710 på en 420? Gillar den med väderstrecken men misstänker att den är för stor? Någon som har koll?

Och är det någon som har någon standardbezel till en 420 amphibian liggandes som vill bli av med den?

Senast ändrad:
Går det att ha en bezel från en 710 på en 420? Gillar den med väderstrecken men misstänker att den är för stor? Någon som har koll?

Och är det någon som har någon standardbezel till en 420 amphibian liggandes som vill bli av med den?
Jag har inte bytt bezel mellan just de där boetterna. Ministryboetten är lite större än 420-boetten men det borde gå att byta mellan dem.

Jag har en sån här.
20171111_231917.jpg
Pm'a om du vill ha den.:)

Om det är denna bezel du menar (se bifogad bild) ska den passa på 060, 420, 430,710,921,960 enl. Meranom
(Jag har en annan modell med vädersteck som är "tandad" och den går ej på 420 för den tar i kronan)
newbezel02-600x900-max-900.jpg

Om det är denna bezel du menar (se bifogad bild) ska den passa på 060, 420, 430,710,921,960 enl. Meranom
(Jag har en annan modell med vädersteck som är "tandad" och den går ej på 420 för den tar i kronan)
newbezel02-600x900-max-900.jpg
Jo köpte en sån på Ebay, hette 71N och som du säger ska enligt Meranom passa 420. Enligt säljaren gör den inte det dock men litar mer på Meranom.

Senast ändrad:
Så här blev min ursprungsplan. Eller ja, bandet var ju tänkt att vara det gråa men för stunden kör jag det svarta. Eftersom jag råkade få ett svart band av misstag och en svart bezel jag mer och mer inte började tro skulle passa på denna Scuban så beställde jag såklart en svart 710 men den oranga duden också, inspirerad av allt svart. Tyvärr gjorde jag det via ebay av Koche_vikto som jag läste på WUS är notorisk på att fördröja leveranser, troligtvis för att han inte har sakerna han säljer när han säljer dem.
Samtidigt som jag läste det såg jag att Favinov också hade en turkosaktig bezel som var slutsåld sen i somras. Lång historia kort så råkade jag få honom att få fram en till mig som satt på en klocka och då fanns ingen återvändo där heller. Nåja, nu har jag valmöjligheter i alla fall. Tanken är att bezeln som sitter på den här 420 sen ska sitta på den svarta 710, återstår att se hur det ser ut. Ursäkta dåliga bilder och dammigt(?) armband. Och ja, klockan är än så länge oanvänd så tid och datum är inte korrekt!

20171115_162740_HDR.jpg
20171115_181835_HDR.jpg
20171115_182300_HDR.jpg

Nu har jag inte orkat igenom de 83 sidorna så jag chansar på att det inte tagits upp av experterna här på ryska klockor: Hur är det med dessa klockor med röda stjärnor och beteckningar från sovjettiden, är det ofta senare tillverkade fejkgrejer på spekulation eller är det i regel klockor från tiden? Och hur ser man skillnad? Hur ser man om en sån rysk klocka är i militärt utförande eller civilt?

Skulle det redan ha avhandlats så nämn det gärna, vill inte leta förrän jag vet det finns nåt att leta efter.

Jag hittade lite info om din "vikingaskepps klocka". Det är ej ett vikingaskepp utan "Hayerdal Sinkewitsch papyrus boat expidition from Egypt to America WCM"
Hmm..mycket intressant! Vart har du snappat upp detta?

Antar att man menar att det är RA II man hänvisar till ?(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thor_Heyerdahl#)

Tittar man noga på klockan och jämför med bilder på RA II så ser man ju definitivt likheter, men även ett antal definitiva skillnader:
1. Seglet. RA II hade ett vitt segel med en röd/orange cirkel i mitten. Skeppen på urtavlan har randiga streck.
2. Båtens form. Fören och aktern på RA II verkar gå upp ganska högt vilket skapar en tydligare U-form på båten, den har dessutom ett litet hus på bakre delen av båtkroppen, medan båten på urtavlan går upp högt i fören men aktern är mer kompakt och går endast upp lite grann.
3. Årorna. RA II hade inga åror på sidorna, vilket båten på urtavlan har.

Är lite skeptisk till dina uppgifter. Det vore intressant att höra mer kring dina teorier. Bifogar några bilder för att stärka min tes.

25DF9FC2-4637-4500-A0E9-20D803ABC296.jpeg
90D5BBE7-2C6F-4EA1-8ADD-BCB152CF27FB.jpeg
0B6BB587-56AB-404E-8273-1EA586D35571.jpeg

2BA8F650-974E-4BFF-B465-0F069ACCDFAE.jpeg

Tillbaka
Topp