• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Hej,
Hur svårt är det, för en som är helt novis på det mesta med klockor, att byta case på en amphibia? Det ser ju inte helt omöjligt ut men när man inte gjort det så vet man ju aldrig. Tänkte inte ge mig på dial och sånt till en början utan vill eventuellt testa att flytta allting från en 420 till en 710.

Är det i princip bara att öppna den och sen lyfta över allting och stänga igen det nya caset eller finns det en massa mindre saker att beakta? Hittade två guider och i den ena lyfter man av rotorn och sen lossar några skruvar medans man inte verkar göra det i den andra. Gjorde mig lite konfunderad.

Alla tips, allmäna hejarop och sånt mottages gärna. Kanske ska tillägga att jag inte har ett enda verktyg för det och inget case heller för stunden så jag är mest i planeringsstadiet än så länge. Tänkte köpa en casebackopener , lite pincetter och sånt från Cousins i sådant fall.

Hej,
Hur svårt är det, för en som är helt novis på det mesta med klockor, att byta case på en amphibia? Det ser ju inte helt omöjligt ut men när man inte gjort det så vet man ju aldrig. Tänkte inte ge mig på dial och sånt till en början utan vill eventuellt testa att flytta allting från en 420 till en 710.

Är det i princip bara att öppna den och sen lyfta över allting och stänga igen det nya caset eller finns det en massa mindre saker att beakta? Hittade två guider och i den ena lyfter man av rotorn och sen lossar några skruvar medans man inte verkar göra det i den andra. Gjorde mig lite konfunderad.

Alla tips, allmäna hejarop och sånt mottages gärna. Kanske ska tillägga att jag inte har ett enda verktyg för det och inget case heller för stunden så jag är mest i planeringsstadiet än så länge. Tänkte köpa en casebackopener , lite pincetter och sånt från Cousins i sådant fall.
Köp en sån här case opener.. Denna är ett måste till Vostok (kostar ca 20-30kr på wish) :)
images

Du kan ta bort rotorn så blir det lite lättare att hålla på plus att du undviker att skada den, det är bara en skruv sen lyfter du ur den
Tryck in den lilla knappen på verket (med tex. en tandpetare) för att dra ur kronan.
Du kan skruva bort skruvarna som håller fast verket i verkhållaren (ringen runt verket) men oftast kan du låta den sitta kvar och bara lyfta ur verket.
Tänkte säga att du kanske behöver en ny krona men 710 och 420 har lika lång kronaxel så det passa både case:n
Lycka till!!

Hej,

Jag har tänkt på samma byte, fast från en 710 till 420. Sugen på att byta case med mig? :) Vet iofs inte om min custom bezel funkar på ett 420 case...

Hej,

Boett, urtavla och boettöppnare.

Köp en sån här case opener.. Denna är ett måste till Vostok (kostar ca 20-30kr på wish) :)
images

Du kan ta bort rotorn så blir det lite lättare att hålla på plus att du undviker att skada den, det är bara en skruv sen lyfter du ur den
Tryck in den lilla knappen på verket (med tex. en tandpetare) för att dra ur kronan.
Du kan skruva bort skruvarna som håller fast verket i verkhållaren (ringen runt verket) men oftast kan du låta den sitta kvar och bara lyfta ur verket.
Tänkte säga att du kanske behöver en ny krona men 710 och 420 har lika lång kronaxel så det passa både case:n
Lycka till!!

Hittade någon motsvarande på Cousins som jag beställde. Såg tyvärr att 710 var slut hos Meranom och Zenitar och övriga ebay tar ju så pass mycket att man nästan lika gärna kan köpa en ny 710. Skulle väl vara om man kan hitta någon trasig klocka och ta ett case från en sådan.

Kan inte ge mig in på att byta tyvärr, vet ju knappt vad jag håller på med för det mesta så skulle bara ge mig ångest att jag sabbar något.

Hittade någon motsvarande på Cousins som jag beställde. Såg tyvärr att 710 var slut hos Meranom och Zenitar och övriga ebay tar ju så pass mycket att man nästan lika gärna kan köpa en ny 710. Skulle väl vara om man kan hitta någon trasig klocka och ta ett case från en sådan.

Kan inte ge mig in på att byta tyvärr, vet ju knappt vad jag håller på med för det mesta så skulle bara ge mig ångest att jag sabbar något.
Inte slut på meranom men du får vänta lite :)
https://meranom.com/en/amphibian-classic/spare-parts/vostok-watch-case-710.html
Ähh! Det där fixar du lätt... :D

Ni som borstat era Vostok (710 t.ex) för en mattare finish, hur gjorde ni och hur tyckte ni att det blev?
Skitbra! Min borstade Vostok är den klocka som fått tveklöst mest handledstid, oavsett märke. Har kört den nonstop 2 veckor nu.
vostok borst.jpg

Just att borsta den var inte alls svårt, men det kan säkert göras snyggare med maskin. Jag har ingen maskin så jag gick direkt på plan B. Först gick jag till Clas Olsson och köpte Bosch puts/slipkuddar i tre olika grovlekar; billigt och effektivt som satan visade det sig.
puts.jpg

Sedan klippte jag en halvcentimeter tjock remsa från den grövsta putskudden, tejpade fast den på toppen av en blyertspenna och gick loss på klocka, bezel och kineslänk. Gjorde samma sak med nästa putskudde, och igen med den sista. Man kan självklart stanna redan efter "remove"- kudden om man vill ha en rå, repig finish, men jag ville ha lite mera satin finish så jag körde alla tre grovlekarna.

Inger finlir, rough and rugged.:)
vostokrep.jpg

Senast ändrad:
Hej ,jag köpte denna 300m wire lug (billigt)med ett skumt insert / bezel
Om man googlar så ser man udda insert , men jag antar att detta är utbytt?

Tror ni att bezeln på auktionen passar?
Den är inte perfekt , men bättre än den som sitter på...
IMG_1813.PNG
IMG_1814.PNG

@Fixoflex
@Samlarn

Tjena Ako!
Snygg klocka! Jag tror faktiskt att bezelringen är orginal och satt på de yngsta boetterna av den modellen. Jag var inte heller så förtjust i den när jag först såg den, minns jag. Tyvärr tror jag inte att den bezel som du visar ovan passar till 350 boetten.

Jag har bara lyckat hitta en av dessa så kallade "eared bezel" hittills och som du ser är dom bra mycket smalare än f-121 bezeln som du hittat och troligen kommer den ta i kronan på en "swing lugs” och även om den mot förmodan passar kommer den se för tjock ut.
Behåll den som sitter på så kan du ju kika efter en eared under tiden om du vill ha en sån :)

s-l1600.jpg

IMG_1816.PNG

Hon skrev såhär ...
Min bezel är 36,8 ytter diameter och om jag sätter dit en som är 39,50 så täcker den klart kronan och kommer nog se ut som ett kastrull lock på klockan.
Pajja inte den där fina klockan med en ny bezel som inte stämmer säger jag i all välmening, det blir nästan på gränsen till hädelse att sätta den bezeln på en Nvch-30. :)

Min bezel är 36,8 ytter diameter och om jag sätter dit en som är 39,50 så täcker den klart kronan och kommer nog se ut som ett kastrull lock på klockan.
Pajja inte den där fina klockan med en ny bezel som inte stämmer säger jag i all välmening, det blir nästan på gränsen till hädelse att sätta den bezeln på en Nvch-30. :)
Håller med såklart , men att byta bezel är iofs inte så svårt att återställa...
Hur många mm lug mått är där på dessa?
22mm?

Hade hoppats på att hitta en Orginal - med det äldre utseendet ...

22mm?

Nä det har du rätt i men ändå! Det där är liksom så fint det kan bli i Vostok världen! Jag är avis på dig! :)
Japp 22 är rätt

• Like
Reactions: Ako
22mm?

Bezeln som sitter på nu är inte så tokig som den ser ut. Den är även i rostfritt stål - tror jag - till skillnad från den äldre versionen som är kromad mässing. Den äldre versionen dyker upp lite då och då har jag sett. Tålamod bara..

Hojta till om du ser en till salu
Ok, men det är Erik ( Vostok ) som är den inofficiella mästaren på att söka upp märkliga klockor på nätet faktiskt. Jag ska dra en historia om några dagar. Det är en ganska vanlig klocka på väg hem till mig. Erik hittade den men med en detalj som jag aldrig sett tidigare. "Köpfingret" reagerade reflexmässigt. Det är ju ingen sensationell klocka men fortfarande lite annorlunda.

Tillbaka
Topp