• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Härlig tråd! Hade fan glömt att jag hade några ryssar undangömda i garderoben, får se till att dom ser mer dagsljus.
Favoriten är nog Sturmanskie. Hmm dom förtjänar nästan bättre band än dessa billiga nato. Förslag på vart man hittar något passande?
Vostok1.jpg

Vostok2.jpg

Vostok3.jpg

Bilderna blir ju hopplösa med mobilen, men det här blev över förväntan tycker jag. Och nej, jag har inte orkat ställa datumet!

20171208_211617_HDR.jpg

Edit: Har testat att putsa/polera med allt ni kan föreställa er för att få den matt. Tyckte slutligen jag fick bäst resultat med 0000-graderad stålull. Sitter på en licvstidsuppsättning av allt nu efter mitt laborerande.

Senast ändrad:
Denna har nu gett upp. Den går inte längre att dra upp. Kan/vill någon ta sig an denna för en billig penning och få den att fungera igen?
Jag kan ju inte lägga några stora pengar pga det låga värdet i klockan. Men jag gillar möglet och skulle vilja ha igång den.
Tips mottages tacksamt! :)

5F12F68A-D045-44B8-BB55-B906348A5FCD.jpeg

Tjena moorflax!
Det där möglet är ju störtskönt! Klart att du ska försöka få igång den igen och det är nog inte omöjligt. Jag hade ju gärna tagit mig an projektet men det brukar alltid sluta med att den blir bortom all räddning. *rodnar* Åtskilliga är de klockor som gått det ödet till mötes efter att mina klumpiga fingrar gått loss på deras innanmäten. :bored: :(
Nu har jag sett annonser från urmakare från östra Europa som tar sig an reparationer för en billig penning. Jag är själv lite sugen på att skicka någon klocka dit bara för att se om de kan få ordning på grejerna.
https://www.ebay.com/itm/WATCH-REPA...360402?hash=item1a3c181312:g:y5QAAOSw03lY8Npy
Om du testar urmakaren, hör gärna av dig och berätta om han/hon fick ordning på klockan. Jag är lite nyfiken på det där.

Tjena moorflax!
Det där möglet är ju störtskönt! Klart att du ska försöka få igång den igen och det är nog inte omöjligt. Jag hade ju gärna tagit mig an projektet men det brukar alltid sluta med att den blir bortom all räddning. *rodnar* Åtskilliga är de klockor som gått det ödet till mötes efter att mina klumpiga fingrar gått loss på deras innanmäten. :bored: :(
Nu har jag sett annonser från urmakare från östra Europa som tar sig an reparationer för en billig penning. Jag är själv lite sugen på att skicka någon klocka dit bara för att se om de kan få ordning på grejerna.
https://www.ebay.com/itm/WATCH-REPA...360402?hash=item1a3c181312:g:y5QAAOSw03lY8Npy
Om du testar urmakaren, hör gärna av dig och berätta om han/hon fick ordning på klockan. Jag är lite nyfiken på det där.
Grymt! Det där ska kollas omgående.
Tack!

Här visas en Vostok som öppnas via glaset (samma skruv ring om används på bakboett fast denna är alltså stängd baktill)
Har aldrig sett den förr så tänkte dela med mig :)
Dom kör även över den med en gruvtruck på filmen :)

• Like
Reactions: Beo
Cool klocka! Den där har jag varken sett eller hört talas om. Är det en prototyp eller gick den i serieproduktion?
Det finns väldigt lite information om den och det jag lyckats översätta och förstått från ett ryskt klockforum så är den näst intill mytisk så det är troligen en prototyp av något slag.
Notera skruven på bakboett för att komma åt knappen för att lösgöra kronan :)

25157951_1937747946477517_2611309509852837573_n.jpg

Det finns väldigt lite information om den och det jag lyckats översätta och förstått från ett ryskt klockforum så är den näst intill mytisk så det är troligen en prototyp av något slag.
Notera skruven på bakboett för att komma åt knappen för att lösgöra kronan :)

25157951_1937747946477517_2611309509852837573_n.jpg
Det är ju de "udda", "nördiga" klockorna som jag vill hitta som samlare. Det är dem jag gillar. :watching:

Samma här!! :)
Har du sett den med bakboett som sitter ihop med luggar? Eller den med centrerad krona kl12?? :D
Min kassa är tom för lång tid nu. Pank, helt enkelt. :wideyed::) Jag är förvånad över vilka fynd jag gjort hittills med den lilla kassa som jag hade. :pirate: Kanske för att det inte är så många som samlar Vostok? Tacksamt för oss som vill göra fynd.
Det finns flera klockor ute på eBay som jag skulle vilja ha men jag har försökt att hålla stenhårt på min linje "CCCP" och "Vostok Amphibian". Det finns något undantag som jag inte kunde låta bli ( Slava Amphibian ).
Nu får jag försöka bygga kassa igen... ;)
Centrerad krona kl 12? :wideyed: Ombyggt fickur?

Min kassa är tom för lång tid nu. Pank, helt enkelt. :wideyed::) Jag är förvånad över vilka fynd jag gjort hittills med den lilla kassa som jag hade. :pirate: Kanske för att det inte är så många som samlar Vostok? Tacksamt för oss som vill göra fynd.
Det finns flera klockor ute på eBay som jag skulle vilja ha men jag har försökt att hålla stenhårt på min linje "CCCP" och "Vostok Amphibian". Det finns något undantag som jag inte kunde låta bli ( Slava Amphibian ).
Nu får jag försöka bygga kassa igen... ;)
Centrerad krona kl 12? :wideyed: Ombyggt fickur?
Nej det är inte fickur utan den såg ut såhär. Bezel är tydligen fast på den.
s1bxBJhylvk.jpg

OZX-JQ7nRAU.jpg

Den där har jag aldrig sett! Jäkligt snygg också. :snaphappy:
Det ser ut som en Komandirskie (visarna). Måste vara jäkligt opraktiskt att ha kronan där?

Tillbaka
Topp