• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Även fin Raketa 35 euro. Linnetavla. Eller look. Vet ej hur de gjorde de tavlorna...
Screenshot_20220121-103610_Firefox.jpg

Kollade själv på en exakt likadan på Meshok...
 

Utvisaren

Patek
Min (som egentligen skall ses som en "replika") har också slätt baklock. Det som inte stämmer på ovanstående är att högra kronografvisaren ser ut att vara svart istf röd.

Edit: Har du bild på verket?
Det är samma som jag postade för ett par dagar sedan.

NU trillade poletten ner här... ibland är man rätt trög och ser inte det uppenbara.

Shturmanskie = Styrman

Fast i betydelsen navigatör. Språken är som sagt delvis rätt lika.



1642767317952.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det är samma som jag postade för ett par dagar sedan.

NU trillade poletten ner här... ibland är man rätt trög och ser inte det uppenbara.

Shturmanskie = Styrman

Fast i betydelsen navigatör. Språken är som sagt delvis rätt lika.



1642767317952.png
Personligen tycker jag att det ser bra ut, dvs att verket inte ser nytillverkat ut. Kugghjulen som tillhör kronografdelen av verket är inte guldfärgade, något som stegvis verkar ha kommit under 80-talet. Jämför nedan, bilder från Polmax sajt.

Verk från första generationen av OKEAH, dvs andra halvan av 70-talet:
1642768157233.png


Jämför man med en Sturmanskie från mitten av 80-talet har hjulen blivit mycket mer "guldiga".
1642768261037.png


Från ca andra halvan av 1992 går sedan balanshjulet åt det rakt andra håller och blir silverfärgat:
1642768373387.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det är samma som jag postade för ett par dagar sedan.

NU trillade poletten ner här... ibland är man rätt trög och ser inte det uppenbara.

Shturmanskie = Styrman

Fast i betydelsen navigatör. Språken är som sagt delvis rätt lika.



1642767317952.png
Ah, när jag tittar lite närmare på bilderna ser jag ju att den högra kronografvisaren faktiskt är (mörk)röd. Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare rörande detta! :)
 

Utvisaren

Patek
Personligen tycker jag att det ser bra ut, dvs att verket inte ser nytillverkat ut. Kugghjulen som tillhör kronografdelen av verket är inte guldfärgade, något som stegvis verkar ha kommit under 80-talet. Jämför nedan, bilder från Polmax sajt.

Verk från första generationen av OKEAH, dvs andra halvan av 70-talet:
1642768157233.png


Jämför man med en Sturmanskie från mitten av 80-talet har hjulen blivit mycket mer "guldiga".
1642768261037.png


Från ca andra halvan av 1992 går sedan balanshjulet åt det rakt andra håller och blir silverfärgat:
1642768373387.png
Men det är varken SU eller spökplumpen på bryggan. Dock gamla lösningen på den där armen mitten högst upp. Tidigt 80 tal var antagandet senast?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sett en svart och en röd. Missade buda på båda. 😵😭🤬
Boetten är intressant. Vid en snabb titt trodde jag att den såg ut som motsvarande som användes på 60- och 70-talets Komandirskies, men om man kikar nära finns ett veck på ovansidan jag inte tror att jag har sett på någon Komandirskie. (men jag kan ju ha fel... :) )
1642774051306.png


Jämför detta med Komandirskie:
1642774504785.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Boetten är intressant. Vid en snabb titt trodde jag att den såg ut som motsvarande som användes på 60- och 70-talets Komandirskies, men om man kikar nära finns ett veck på ovansidan jag inte tror att jag har sett på någon Komandirskie. (men jag kan ju ha fel... :) )
1642774051306.png


Jämför detta med Komandirskie:
1642774504785.png

Ah, coolt! Fritt fram o buda!

Dock är boetten lite väl sliten på undersidan o det verkar ju tyvärr nog vara svårt o hitta ersättningsboett...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fredagsdrink, skjorta. Då får en PåOrderAvFörsvarsministeriet klä mig.
Fälturet de luxe. Första versionen. 1A.
Tillverkades samtidigt som mig. Mitten av 60-talet.
Och precis som ägaren: går klockrent!
Ha en fin fortsättning på Ryssfredagen russkies!
10770020-F021-43A0-8936-CD459A63330C.jpeg
NICE!!!! Inte har den så värst mycket hår heller... 🤣
Nu åker jag hem från jobbet. CU Comrades!
 
Topp