• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Man vill ju inte bli beskylld för lättja vid valet av dagens klocka så amiralen får ta lunchpasset.
20220210_121501.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick besked från säljaren att krokodilbanden är skickade. Dock har tydligen inte bandverktygen gått iväg ännu. Men allt annat befinner sig i limbo mellan öst och oss.

1644486394474.png

Blir du lönsam, lille vän? 🤔

Sådana där har man ätit ett par gånger...

Första gången år 2000 i Australien, på en krokodilfarm. Först fick man klappa, hålla o gosa lite med en krokodil och sedan blev det krokodilspett med sataysmak.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Ny spännande erfarenhet: jag verkar ha lyckats sabba sekunden på något vis på denna. På vissa partier under varvet runt ser den inte ut att göra fem (eller vad det nu ska vara?) tick per sekund utan laggar till något och gör sedan ett, lite längre, tick. Håller tiden bra ändå verkar det som men lite irriterande när man väl har sett det. Fortsättning lär följa - förr eller senare.

9D87A6D4-BE83-448E-93A7-FE15E1D77841.jpeg

9836D1CE-CFED-4E5B-8453-1C8DE82D5798.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Ny spännande erfarenhet: jag verkar ha lyckats sabba sekunden på något vis på denna. På vissa partier under varvet runt ser den inte ut att göra fem (eller vad det nu ska vara?) tick per sekund utan laggar till något och gör sedan ett, lite längre, tick. Håller tiden bra ändå verkar det som men lite irriterande när man väl har sett det. Fortsättning lär följa - förr eller senare.

9D87A6D4-BE83-448E-93A7-FE15E1D77841.jpeg

9836D1CE-CFED-4E5B-8453-1C8DE82D5798.jpeg
Hade gissat på ett litet skräp som lagt sig på ett kugghjul. Varje gång skräpet är i vägen får du denna lilla paus, och så hoppar den över till nästa och då gör visaren också ett skutt. Tror det är verkat har 19800 i frekvens = 5,5 tick i sekunden och då 2,75 hack som sekunden flyttar sig per sekund. 🤔
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ny spännande erfarenhet: jag verkar ha lyckats sabba sekunden på något vis på denna. På vissa partier under varvet runt ser den inte ut att göra fem (eller vad det nu ska vara?) tick per sekund utan laggar till något och gör sedan ett, lite längre, tick. Håller tiden bra ändå verkar det som men lite irriterande när man väl har sett det. Fortsättning lär följa - förr eller senare.

9D87A6D4-BE83-448E-93A7-FE15E1D77841.jpeg

9836D1CE-CFED-4E5B-8453-1C8DE82D5798.jpeg
Åh fan långdistans hoppare alltså. Men du jävlar va fet den är!!! Då sitter jag ändå med en Seiko marinemaster 1000m tuna på mig😁 blev ju as snyggt de där
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är min andra Tartarstan.

Har tyvärr en liten skada på tavlan, annars i riktigt bra skick. Tja, inte fjädern i fjäderhuset som är av då, så den går inte så länge, men det löser jag snart genom ett byte!

Har sett att Bestrus säljer lösa fjädrar, funderar faktiskt på att köpa det istället för helt nya fjäderhus nu när man börjar få en del sådana över.

20220210_121951.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Ny spännande erfarenhet: jag verkar ha lyckats sabba sekunden på något vis på denna. På vissa partier under varvet runt ser den inte ut att göra fem (eller vad det nu ska vara?) tick per sekund utan laggar till något och gör sedan ett, lite längre, tick. Håller tiden bra ändå verkar det som men lite irriterande när man väl har sett det. Fortsättning lär följa - förr eller senare.

9D87A6D4-BE83-448E-93A7-FE15E1D77841.jpeg

9836D1CE-CFED-4E5B-8453-1C8DE82D5798.jpeg
Så gör en av mina med, går finare om den ligger plant hackar mycket med tolvan uppåt och runt 20-25 sekunders strecket!
Men inte blivit färdig att kolla upp det!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ny spännande erfarenhet: jag verkar ha lyckats sabba sekunden på något vis på denna. På vissa partier under varvet runt ser den inte ut att göra fem (eller vad det nu ska vara?) tick per sekund utan laggar till något och gör sedan ett, lite längre, tick. Håller tiden bra ändå verkar det som men lite irriterande när man väl har sett det. Fortsättning lär följa - förr eller senare.

9D87A6D4-BE83-448E-93A7-FE15E1D77841.jpeg

9836D1CE-CFED-4E5B-8453-1C8DE82D5798.jpeg

Så gör en av mina med, går finare om den ligger plant hackar mycket med tolvan uppåt och runt 20-25 sekunders strecket!
Men inte blivit färdig att kolla upp det!

En av mina gör lite så, det beror på att det är lite för tjock med färg på undersidan av sekunden.

Har försökt få av en del, så det blev bättre, men får nog köra en gång till.

I mitt fall så fastnar sekunden pga den tjocka färgen.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Hade gissat på ett litet skräp som lagt sig på ett kugghjul. Varje gång skräpet är i vägen får du denna lilla paus, och så hoppar den över till nästa och då gör visaren också ett skutt. Tror det är verkat har 19800 i frekvens = 5,5 tick i sekunden och då 2,75 hack som sekunden flyttar sig per sekund. 🤔
Ja det det känns som en rimlig förklaring - eller så har jag möjligen inte fått ner den tillräckligt långt så att det touchar i plexit 🤔 typ som en bakvänd version av det problem som @Rikala beskriver

Jag tänker att det kanske blir lite pill med den om några dagar för att se om jag råkar peta något till rätta. Men först använder jag den några dagar och ser om det är ett sånt där bra problem som går över av sig själv 😅
 

Utvisaren

Patek
Här är min andra Tartarstan.

Har tyvärr en liten skada på tavlan, annars i riktigt bra skick. Tja, inte fjädern i fjäderhuset som är av då, så den går inte så länge, men det löser jag snart genom ett byte!

Har sett att Bestrus säljer lösa fjädrar, funderar faktiskt på att köpa det istället för helt nya fjäderhus nu när man börjar få en del sådana över.

20220210_121951.jpg
Den hade jag inte sett. Snubblade även över en Generalskie tidigare idag med vad som ser ut som flygvapnets sköld och så en stjärna över.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja det det känns som en rimlig förklaring - eller så har jag möjligen inte fått ner den tillräckligt långt så att det touchar i plexit 🤔 typ som en bakvänd version av det problem som @Rikala beskriver

Jag tänker att det kanske blir lite pill med den om några dagar för att se om jag råkar peta något till rätta. Men först använder jag den några dagar och ser om det är ett sånt där bra problem som går över av sig själv 😅
Hur går klockan annars? Tappar den tid över ett dygn på ett onormalt sätt?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är min andra Tartarstan.

Har tyvärr en liten skada på tavlan, annars i riktigt bra skick. Tja, inte fjädern i fjäderhuset som är av då, så den går inte så länge, men det löser jag snart genom ett byte!

Har sett att Bestrus säljer lösa fjädrar, funderar faktiskt på att köpa det istället för helt nya fjäderhus nu när man börjar få en del sådana över.

20220210_121951.jpg

Samma klocka som tidigare, men nu i ny skepnad!

Bytte fjäderhuset då fjädern var av, bytte även clicken då det sa flupp och den fjädern var borta vid bortmontering. Hade en reservfjäder, men av fel typ, därav clickbytet.

När man ändå var igång så passade jag på och byta den skadade tavlan, jag har ju en likadan klocka fast utan skada sedan innan. Passar ju bra med Tartarstan vapensköld då även baklocket har Tartarstan på sig!

20220210_151209.jpg


20220210_151927.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu har jag anmält nedanstående objekt till Ebay för andra gången, eftersom det uppenbarligen är fråga om ett fake/franken iom att boetten bara har 18 mm luggar (skall ju alltid vara 22 mm på NVCh-30). Dessutom är paddelvisarna fel, skall vara guld/mässingsfärgade. Tyvärr hade min första anmälan ingen som helst effekt.
Drygt 4000 kr hade kunnat vara ett bra pris för en "kosher" NVCh-30 av gen. 2, men för denna sorgliga sak är det på tok för mycket! :mad:

 

Utvisaren

Patek
Nu har jag anmält nedanstående objekt till Ebay för andra gången, eftersom det uppenbarligen är fråga om ett fake/franken iom att boetten bara har 18 mm luggar (skall ju alltid vara 22 mm på NVCh-30). Dessutom är paddelvisarna fel, skall vara guld/mässingsfärgade. Tyvärr hade min första anmälan ingen som helst effekt.
Drygt 4000 kr hade kunnat vara ett bra pris för en "kosher" NVCh-30 av gen. 2, men för denna sorgliga sak är det på tok för mycket! :mad:

Righ gick in och anmälde säljaren med. Ju fler desto bättre...

1644510794790.png
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Du kanske har skrivit detta tidigare, men vad är det för band du har på den där?
(Sjukt snygg mod förresten)
Tack så mycket, är riktigt nöjd själv med den 🙂
Det är faktiskt länken som klockan levererades med - dock inte den som visades på bilderna när jag köpte den 😅 Det är möjligt att det bara är ändlänkarna som skiljer mot den som ”ska” sitta på men dessa brukar gå att köpa löst (030 har dessa men kostar lite mer).
 
Topp