• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Har du inte ens någon lyxmacka att stoppa i nyllet idag?? Jojo klockköpandet börjar ge sig till känna 😂 Snart är det en mugg kallvatten på menyn även för "Grosshandlare Utvisaren" 😂;)
Eh, jag kan kompensera med gårdagens nödtorft. Har man inget bröd får man ju äta bakelser.
20220207_141756.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Detta med att lyckas med att regulera ett urverk så att avvikelsen blir så liten som möjligt är en ganska rolig sysselsättning, tycker iafall jag. Poängen är självklart att ta hänsyn till olika positioner. Där är en riktig timegrapher en förutsättning, eftersom man kan vrida och mäta upp klockan i alla förekommande positioner.
Nu är ju sättet man använder en klocka på unikt för varje klocka och bärare. Jag kanske tex sitter nästan hela dagen vid mitt skrivbord med vissa av mina klockor. Andra har jag på mig när jag rör på mig på ett helt annat sätt. Detta är ganska kul att fundera på och se om man kan ta hänsyn till när man justerar gången.
Ett kronometer-specat och korrekt injusterat urverk skall ju inte påverkas nämnvärt av vilken position klockan har. När det gäller de enklare urverk som vi, i de flesta fall, diskuterar här, blir det till att kompromissa och hitta gyllene medelvägar som blir tillräckligt bra. Och det är ju rätt kul. Länge leve kompromisserna!
(P.S. Byter man klocka varje dag spelar det å andra sidan ingen större roll... D.S. ;) )
Med skicklighet och lite tur kan du ju säkert få vissa av dem till kronometerstandard. Men inom +- 30 sek per dag borde ju inte vara svårt inbillar jag mig.
Ja, jag har verkligen inga illusioner om att jag ska lyckas göra en bättre klocka än vad hårdvaran tillåter av det jag pillar med - känner jag mig själv rätt lär resultatet säkert bli något sämre än jag startade med 😅 men som ni skriver: testa att se hur bra det går att gå den att gå, jag tänker att vanlig tangentbordsposition kan vara lagom att sikta på 🤷‍♂️ Inte målet som är det viktigaste o.s.v 🙂
 

Utvisaren

Patek
Ja, jag har verkligen inga illusioner om att jag ska lyckas göra en bättre klocka än vad hårdvaran tillåter av det jag pillar med - känner jag mig själv rätt lär resultatet säkert bli något sämre än jag startade med 😅 men som ni skriver: testa att se hur bra det går att gå den att gå, jag tänker att vanlig tangentbordsposition kan vara lagom att sikta på 🤷‍♂️ Inte målet som är det viktigaste o.s.v 🙂
Nej precis så. Målet är inte det viktigaste, utan vilken bössa men skjuter med. Vi har ju tidigare lärt oss att med rätt bössa träffar man ju alltid något. 😁 😁
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Hoppla hoppla!

Kör du kavalleriet så byter jag till flygvapnet. Vågar inget annat, och lägga tillbaka alla andra i sina lådor. Har en känsla av att någon kan ha ringt KGB? 🤔😁 @hepanter inget oväntat besök hos dig?
Och eftermiddagskaffe...ingen konjak dock. Sjukt fattigt måste jag säga. 😁😁
20220209_141108.jpg
Nä lugnt änaålänge inga kontrollanter från myndigheter eller liknande. Men hagelbrakaren är redo om man får oväntat besök, ingen Gevalia här inte
 

Utvisaren

Patek
Jag hade ett jobb. Det får inte säga "ping"... ping Och så har man gammalt trägolv med glipor mellan plankorna. :banghead:

Men det fanns ju två fjädrar i paketet och det gick att få den andra på plats. Men funkar det? Näääääää.... :banghead:

Hm. Kan man sätta fjädern på fel håll? Vi provar att montera den på andra hållet. En ände var ju i iofs rät vinkel och den andra i typ 45 grader. Vilket dels borde tvinga fjädern uppåt och dels mot klicken. Men sätter man den tvärt om så riskerar ju klicken att glida över den... men vi provar... Funkar det bättre då? Näääääää.... :banghead:
Gubbtjura en liten stund nu kanske? Känns rimligt. 🤔:grumpy:
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag hade ett jobb. Det får inte säga "ping"... ping Och så har man gammalt trägolv med glipor mellan plankorna. :banghead:

Men det fanns ju två fjädrar i paketet och det gick att få den andra på plats. Men funkar det? Näääääää.... :banghead:

Hm. Kan man sätta fjädern på fel håll? Vi provar att montera den på andra hållet. En ände var ju i iofs rät vinkel och den andra i typ 45 grader. Vilket dels borde tvinga fjädern uppåt och dels mot klicken. Men sätter man den tvärt om så riskerar ju klicken att glida över den... men vi provar... Funkar det bättre då? Näääääää.... :banghead:
Gubbtjura en liten stund nu kanske? Känns rimligt. 🤔:grumpy:
Visa en bild på din klick ilagd där den ska sitta i verket för jag skickade 2 typer så jag ser vilken du har så ska vi kanske kunna ordna det!😊
 

Utvisaren

Patek
Visa en bild på din klick ilagd där den ska sitta i verket för jag skickade 2 typer så jag ser vilken du har så ska vi kanske kunna ordna det!😊

Visa en bild på din klick ilagd där den ska sitta i verket för jag skickade 2 typer så jag ser vilken du har så ska vi kanske kunna ordna det!😊
Nytt verk nya erfarenheter. 2409... lärdom 1 - montera aldrig bort klicken. Det är inte nödvändigt och det ger mest bekymmer. Ta bort de andra kugghjulen så kan fjädern ladda ur i trumman i alla fall.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nytt verk nya erfarenheter. 2409... lärdom 1 - montera aldrig bort klicken. Det är inte nödvändigt och det ger mest bekymmer. Ta bort de andra kugghjulen så kan fjädern ladda ur i trumman i alla fall.

Känns som det inte är nödvändigt...

Ibland funderar man på varför man skruvar i klockor, saker är så små och försvinner så lätt eller så går det sönder när man pillar.

Andra gånger flyter allt på och urverket börjar fungera (det gjorde det inte innan), den känslan! Därför skruvar man urverk i ur o skur! 😇
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag hade ett jobb. Det får inte säga "ping"... ping Och så har man gammalt trägolv med glipor mellan plankorna. :banghead:

Men det fanns ju två fjädrar i paketet och det gick att få den andra på plats. Men funkar det? Näääääää.... :banghead:

Hm. Kan man sätta fjädern på fel håll? Vi provar att montera den på andra hållet. En ände var ju i iofs rät vinkel och den andra i typ 45 grader. Vilket dels borde tvinga fjädern uppåt och dels mot klicken. Men sätter man den tvärt om så riskerar ju klicken att glida över den... men vi provar... Funkar det bättre då? Näääääää.... :banghead:
Gubbtjura en liten stund nu kanske? Känns rimligt. 🤔:grumpy:
Har du testat det gamla husmorsknepet med en strumpbyxa över öppningen på dammsugarslangen? Ibland får man tag på till synes evigt förlorade prylar på det sättet
 

Utvisaren

Patek
Känns som det inte är nödvändigt...

Ibland funderar man på varför man skruvar i klockor, saker är så små och försvinner så lätt eller så går det sönder när man pillar.

Andra gånger flyter allt på och urverket börjar fungera (det gjorde det inte innan), den känslan! Därför skruvar man urverk i ur o skur! 😇
Det är samma nerv som man kittlat med lite olika ting över åren. Det ligger en glädje och tillfredställelse i att åstadkomma något påtagligt med direkt resultat.
Sedan om det är att renovera ett rum,, fixa i ordning en gammal motorcykel eller bara slipa ett stämjärn och olja skaftet, det spelar inte så stor roll egentligen. Det är samma känsla av välbefinnande som infinner sig.
 
Topp