Detta med att lyckas med att regulera ett urverk så att avvikelsen blir så liten som möjligt är en ganska rolig sysselsättning, tycker iafall jag. Poängen är självklart att ta hänsyn till olika positioner. Där är en riktig timegrapher en förutsättning, eftersom man kan vrida och mäta upp klockan i alla förekommande positioner.
Nu är ju sättet man använder en klocka på unikt för varje klocka och bärare. Jag kanske tex sitter nästan hela dagen vid mitt skrivbord med vissa av mina klockor. Andra har jag på mig när jag rör på mig på ett helt annat sätt. Detta är ganska kul att fundera på och se om man kan ta hänsyn till när man justerar gången.
Ett kronometer-specat och korrekt injusterat urverk skall ju inte påverkas nämnvärt av vilken position klockan har. När det gäller de enklare urverk som vi, i de flesta fall, diskuterar här, blir det till att kompromissa och hitta gyllene medelvägar som blir tillräckligt bra. Och det är ju rätt kul. Länge leve kompromisserna!
(P.S. Byter man klocka varje dag spelar det å andra sidan ingen större roll... D.S.
)