• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Japp, så blir det, eller i vart fall fläsk- sådan med lingonsylt och rivna morötter.
20220210_184837.jpg

20220210_184858.jpg
Jäklarr vad gott! Nu blev jag avundsjuk på riktigt
 

Delgada

Patek
Hjälp mig kamrater.
Jag står inför ett dilemma. Under en tid har jag letat efter en kombination med tavla och 150 boett som inte finns någonstans i lager. Out of stock överallt.
Emellertid finns både boett och tavla att köpa på v-24. Det roliga är då att man skulle ju kunna skoja till det med unika visare också i så fall.
Vad är dilemmat frågar sig klock-skruvar-eliten i tråden?
Mitt dilemma är att det mest avancerade jag gjort är att byta bezel och band.
Vad behöver jag i verktyg?
Liten skruvmejsel. Boettöppnare. Pincett. Lupp med lyse? Självförtroende.
Jag ser framför mig hur jag kröker visarna, tappar bort skruvar som är för små för att återfinnas, pressar ned sekunden så urverkets går år fanders... (listan kan bli mycket längre än så)
Alternativet är att betala lite extra på v24 för att få den hopsatt eller betala någon i tråden för att göra jobbet.
Safe, jepp. Fegt, jepp.
Frågan är hur vettigt det är att skaffa verktyg för tusenlappar för att kanske göra en mod per år...
Kan jag få lite medkänsla här och några vettiga råd.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Hjälp mig kamrater.
Jag står inför ett dilemma. Under en tid har jag letat efter en kombination med tavla och 150 boett som inte finns någonstans i lager. Out of stock överallt.
Emellertid finns både boett och tavla att köpa på v-24. Det roliga är då att man skulle ju kunna skoja till det med unika visare också i så fall.
Vad är dilemmat frågar sig klock-skruvar-eliten i tråden?
Mitt dilemma är att det mest avancerade jag gjort är att byta bezel och band.
Vad behöver jag i verktyg?
Liten skruvmejsel. Boettöppnare. Pincett. Lupp med lyse? Självförtroende.
Jag ser framför mig hur jag kröker visarna, tappar bort skruvar som är för små för att återfinnas, pressar ned sekunden så urverkets går år fanders... (listan kan bli mycket längre än så)
Alternativet är att betala lite extra på v24 för att få den hopsatt eller betala någon i tråden för att göra jobbet.
Safe, jepp. Fegt, jepp.
Frågan är hur vettigt det är att skaffa verktyg för tusenlappar för att kanske göra en mod per år...
Kan jag få lite medkänsla här och några vettiga råd.
Vettigt vet jag inte men roligt är det!och korntänger och mejslar bör var bra kvallitet för att det ska vara kul men övrigt funkar kina grejs!👍😊
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Hjälp mig kamrater.
Jag står inför ett dilemma. Under en tid har jag letat efter en kombination med tavla och 150 boett som inte finns någonstans i lager. Out of stock överallt.
Emellertid finns både boett och tavla att köpa på v-24. Det roliga är då att man skulle ju kunna skoja till det med unika visare också i så fall.
Vad är dilemmat frågar sig klock-skruvar-eliten i tråden?
Mitt dilemma är att det mest avancerade jag gjort är att byta bezel och band.
Vad behöver jag i verktyg?
Liten skruvmejsel. Boettöppnare. Pincett. Lupp med lyse? Självförtroende.
Jag ser framför mig hur jag kröker visarna, tappar bort skruvar som är för små för att återfinnas, pressar ned sekunden så urverkets går år fanders... (listan kan bli mycket längre än så)
Alternativet är att betala lite extra på v24 för att få den hopsatt eller betala någon i tråden för att göra jobbet.
Safe, jepp. Fegt, jepp.
Frågan är hur vettigt det är att skaffa verktyg för tusenlappar för att kanske göra en mod per år...
Kan jag få lite medkänsla här och några vettiga råd.
Jag kan inte uttala mig om vad som är vettigt men själv har jag gjort så att jag har pulat själv utan vettiga prylar och hoppats på det bästa. Jag räknar dock kallt med att det kommer att gå åt skogen mellan varven och att jag kommer att få byta ut prylar som jag förstör för mig själv. Hittills har det gått över förväntan även om det är tveksamt om något jag gjort skulle passera en noggrannare kontroll. För mig så är pulandet en ganska stor del av nöjet även om resultatet är vad jag i slutänden vill åt.

De grejer jag använt är ett litet kit för 150:- från eBay och patronen från en kulspetspenna för att trycka fast visarna. Bättre, eller i vart fall mer, grejer skulle nog underlätta lite men samtidigt är det lite skoj att laga sopp på en spik också.

Edit: tillhör inte klockskruvareliten men svarar ändå 😅
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag kan inte uttala mig om vad som är vettigt men själv har jag gjort så att jag har pulat själv utan vettiga prylar och hoppats på det bästa. Jag räknar dock kallt med att det kommer att gå åt skogen mellan varven och att jag kommer att få byta ut prylar som jag förstör för mig själv. Hittills har det gått över förväntan även om det är tveksamt om något jag gjort skulle passera en noggrannare kontroll. För mig så är pulandet en ganska stor del av nöjet även om resultatet är vad jag i slutänden vill åt.

De grejer jag använt är ett litet kit för 150:- från eBay och patronen från en kulspetspenna för att trycka fast visarna. Bättre, eller i vart fall mer, grejer skulle nog underlätta lite men samtidigt är det lite skoj att laga sopp på en spik också.

Edit: tillhör inte klockskruvareliten men svarar ändå 😅
Det funkar det med👍!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag kan inte uttala mig om vad som är vettigt men själv har jag gjort så att jag har pulat själv utan vettiga prylar och hoppats på det bästa. Jag räknar dock kallt med att det kommer att gå åt skogen mellan varven och att jag kommer att få byta ut prylar som jag förstör för mig själv. Hittills har det gått över förväntan även om det är tveksamt om något jag gjort skulle passera en noggrannare kontroll. För mig så är pulandet en ganska stor del av nöjet även om resultatet är vad jag i slutänden vill åt.

De grejer jag använt är ett litet kit för 150:- från eBay och patronen från en kulspetspenna för att trycka fast visarna. Bättre, eller i vart fall mer, grejer skulle nog underlätta lite men samtidigt är det lite skoj att laga sopp på en spik också.

Edit: tillhör inte klockskruvareliten men svarar ändå 😅
Tror att det är ganska exakt detta jag har - det som står på önskelistan är bättre mejslar och press+avdragare för visare

3F762CE5-8006-45A1-BBCD-C797A2886D31.jpeg

Boettöppnare, petmoj för länksprintar eller tandpetare för att lossa bommen, hållare för verket medan man skruvar, visarna lossar jag med två bandstiftsverktyg, mejslar till tavla, rotor och plastring, och ja - den där pennan då för att peta på visarna. Tror dock att ett prima kinesiskt verktyg för visare går på en hundring kanske?

Så; det är ghettomek-varianten 😂 (gör en notering om att aldrig köpa en Vostok som jag ägt är ni snälla)
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Funkar gör det men mejslarna slunter gärna och kan sabba skruvarna samt kortängerna är liiiite i oprecisa sorten och lite grova!😆
Helt enig 😅 jag tror att man gör sig själv en stor tjänst med lite bättre mejslar. Och jag kan nog inte nog understryka den där delen med att jag i mitt skruvande har förlikat mig med att saker kan kommer att gå sönder och räknar in kostnaden för det på något slags mentalt ”nöjeskonto” 😅

edit: nu ska jag sluta spamma en stund och låta någon som faktiskt kan något svara istället 🙂
 

Utvisaren

Patek
Hjälp mig kamrater.
Jag står inför ett dilemma. Under en tid har jag letat efter en kombination med tavla och 150 boett som inte finns någonstans i lager. Out of stock överallt.
Emellertid finns både boett och tavla att köpa på v-24. Det roliga är då att man skulle ju kunna skoja till det med unika visare också i så fall.
Vad är dilemmat frågar sig klock-skruvar-eliten i tråden?
Mitt dilemma är att det mest avancerade jag gjort är att byta bezel och band.
Vad behöver jag i verktyg?
Liten skruvmejsel. Boettöppnare. Pincett. Lupp med lyse? Självförtroende.
Jag ser framför mig hur jag kröker visarna, tappar bort skruvar som är för små för att återfinnas, pressar ned sekunden så urverkets går år fanders... (listan kan bli mycket längre än så)
Alternativet är att betala lite extra på v24 för att få den hopsatt eller betala någon i tråden för att göra jobbet.
Safe, jepp. Fegt, jepp.
Frågan är hur vettigt det är att skaffa verktyg för tusenlappar för att kanske göra en mod per år...
Kan jag få lite medkänsla här och några vettiga råd.
Boettöppnare är bra, men om locket inte är allt för hårt åtskruvat kan man öppna det med en tandpetare. Bara att skjuta på i rätt riktning.
Väl inne behöver vi en liten skruvmejsel. 0.8 mm går till det mesta. Och lossa verket. Dra ur kronan och verket och allt kan plockas ur.
Skydda sedan urtavlan med tex tunn plastpåse etc så du inte repar den.
Visarna sitter bara påträdda på stift, så man behöver få under något smalt och häva eller dra dem uppåt. Finns specialverktyg. I nöden 2 fina skruvmejslar och häv upp dem.
Lumen på visarna är känslig och repas eller går sönder lätt. Ha en fin pincett, eller tandpetare med tuggummi på...
Urtavlan sitter fast med ett par skruvar på sidan. Lossa och du har demonterat.
Byt tavla, dra åt skruvarna.
Visarna trycker man sedan på plats rakt ovanifrån. Ta ur bläckstiftet ur en penna tex. Iom att de skall träs över ett stift är det bra med tryck runt om stiftet. Sätt sedan tex så alla visarna står på 12. Så visarna inte pekar hej vilt senare.
Sätt i kronan och prova så de löper fritt.
Skruva ihop.
Med tur kan du klara det med en 0.8 mejsel, en tandpetare och en bläckpenna. Har man ett förstoringsglas liggande kan det vara bra. Pincett likaså.
Vill du köpa lite verktyg, köp en bra pincett. Dumont har bra.
Vill du ha förstoring, luppar är jobbiga för ögat. Smidigt med glasögonmodeller.

Edit: jag är på inget sätt bra på detta. Jag är arg amatör och har som nästa steg att serva mitt första ryska verk.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag kan inte uttala mig om vad som är vettigt men själv har jag gjort så att jag har pulat själv utan vettiga prylar och hoppats på det bästa. Jag räknar dock kallt med att det kommer att gå åt skogen mellan varven och att jag kommer att få byta ut prylar som jag förstör för mig själv. Hittills har det gått över förväntan även om det är tveksamt om något jag gjort skulle passera en noggrannare kontroll. För mig så är pulandet en ganska stor del av nöjet även om resultatet är vad jag i slutänden vill åt.

De grejer jag använt är ett litet kit för 150:- från eBay och patronen från en kulspetspenna för att trycka fast visarna. Bättre, eller i vart fall mer, grejer skulle nog underlätta lite men samtidigt är det lite skoj att laga sopp på en spik också.

Edit: tillhör inte klockskruvareliten men svarar ändå 😅
En liten fråga: Är du helt säker på att du använder patronen i en kulspetspenna för att sätta fast visarna? Är det inte snarare en kulspetspenna där du har avlägsnat patronen? 🤔
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
En liten fråga: Är du helt säker på att du använder patronen i en kulspetspenna för att sätta fast visarna? Är det inte snarare en kulspetspenna där du har avlägsnat patronen? 🤔
Jag kan ha rört ihop begreppen nu men det är denna som jag plockat ut ur pennan som jag använder bakänden av, den passar över pinionen men är inte så stor att visarna halkar upp i hålet 🙂

Det går säkert med själva höljet till pennan också om man har en som är lite mindre än den jag testat med, då smet timvisaren upp i pennan istället för att tryckas på plats
1AA835D9-B487-4EB8-85EA-4F9FB219EF55.jpeg
470C2896-DDA5-435C-B43D-EC3050E29C35.jpeg
5EDEFF8B-F4DB-419D-8813-093BBD3C7CC8.jpeg
 

Delgada

Patek
Tror att det är ganska exakt detta jag har - det som står på önskelistan är bättre mejslar och press+avdragare för visare

3F762CE5-8006-45A1-BBCD-C797A2886D31.jpeg

Boettöppnare, petmoj för länksprintar eller tandpetare för att lossa bommen, hållare för verket medan man skruvar, visarna lossar jag med två bandstiftsverktyg, mejslar till tavla, rotor och plastring, och ja - den där pennan då för att peta på visarna. Tror dock att ett prima kinesiskt verktyg för visare går på en hundring kanske?

Så; det är ghettomek-varianten 😂 (gör en notering om att aldrig köpa en Vostok som jag ägt är ni snälla)

Boettöppnare är bra, men om locket inte är allt för hårt åtskruvat kan man öppna det med en tandpetare. Bara att skjuta på i rätt riktning.
Väl inne behöver vi en liten skruvmejsel. 0.8 mm går till det mesta. Och lossa verket. Dra ur kronan och verket och allt kan plockas ur.
Skydda sedan urtavlan med tex tunn plastpåse etc så du inte repar den.
Visarna sitter bara påträdda på stift, så man behöver få under något smalt och häva eller dra dem uppåt. Finns specialverktyg. I nöden 2 fina skruvmejslar och häv upp dem.
Lumen på visarna är känslig och repas eller går sönder lätt. Ha en fin pincett, eller tandpetare med tuggummi på...
Urtavlan sitter fast med ett par skruvar på sidan. Lossa och du har demonterat.
Byt tavla, dra åt skruvarna.
Visarna trycker man sedan på plats rakt ovanifrån. Ta ur bläckstiftet ur en penna tex. Iom att de skall träs över ett stift är det bra med tryck runt om stiftet. Sätt sedan tex så alla visarna står på 12. Så visarna inte pekar hej vilt senare.
Sätt i kronan och prova så de löper fritt.
Skruva ihop.
Med tur kan du klara det med en 0.8 mejsel, en tandpetare och en bläckpenna. Har man ett förstoringsglas liggande kan det vara bra. Pincett likaså.
Vill du köpa lite verktyg, köp en bra pincett. Dumont har bra.
Vill du ha förstoring, luppar är jobbiga för ögat. Smidigt med glasögonmodeller.

Edit: jag är på inget sätt bra på detta. Jag är arg amatör och har som nästa steg att serva mitt första ryska verk.

Jag kan ha rört ihop begreppen nu men det är denna som jag plockat ut ur pennan som jag använder bakänden av, den passar över pinionen men är inte så stor att visarna halkar upp i hålet 🙂

Det går säkert med själva höljet till pennan också om man har en som är lite mindre än den jag testat med, då smet timvisaren upp i pennan istället för att tryckas på plats
1AA835D9-B487-4EB8-85EA-4F9FB219EF55.jpeg
470C2896-DDA5-435C-B43D-EC3050E29C35.jpeg
5EDEFF8B-F4DB-419D-8813-093BBD3C7CC8.jpeg
Tusen tack för bra svar!❤
Ovärderligt! Nu blir jag allt rätt sugen.
Jag kommer nog med fler frågor innan jag kommer till skott.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag kan ha rört ihop begreppen nu men det är denna som jag plockat ut ur pennan som jag använder bakänden av, den passar över pinionen men är inte så stor att visarna halkar upp i hålet 🙂

Det går säkert med själva höljet till pennan också om man har en som är lite mindre än den jag testat med, då smet timvisaren upp i pennan istället för att tryckas på plats
1AA835D9-B487-4EB8-85EA-4F9FB219EF55.jpeg
470C2896-DDA5-435C-B43D-EC3050E29C35.jpeg
5EDEFF8B-F4DB-419D-8813-093BBD3C7CC8.jpeg
Cool! Jag har nämligen sett exempel där man använder själva pennan i stället. 😍
 

Utvisaren

Patek
Jag kör de här, det är väl Kina-grejjer. Har även ett par gamla som blivit lite sletna (indiengrejjer).

Screenshot_20220210-230909_Chrome.jpg
Screenshot_20220210-230903_Chrome.jpg
Finns en hel del på bukten med. Bara söka watch hands tool så får man både avdragare och ... påsättare? Det där lät vulgärt. 🤔

Jag har något liknande denna. En hundring liksom.

 

Utvisaren

Patek
Finns en hel del på bukten med. Bara söka watch hands tool så får man både avdragare och ... påsättare? Det där lät vulgärt. 🤔

Jag har något liknande denna. En hundring liksom.

Denna med akryl spetsar borde inte vara tokig heller. Generellt bra att ha mjukare material på verktygen än vad man har på materialen man arbetar med. Tex mässingspincetter är ju inte dumt så minskar man risken att göra fina repor i urverket. Men jag vet inte om man gör så värst mycket skada när man är där och pillar med en vanlig pincett heller? Kanske är snobberi med mässing? Oklart.

 
Topp