• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
28 cm Boforskanon på Rävåskullen i centrala Karlskoga. En av de fyra på pansarskeppet Sverige som återbördades till staden när skeppet skrotades i början av 1960-talet.

Naturligtvis är det ryska kanoner!!
Allt annat hade ju varit ot, och sån är ju inte jag....🤔
Det är två kanoner som har suttit på ett ryskt torpedfartyg i rysk-japanska kriget 1904-1905.
De hamnade i vår lilla kuststad helt odramatiskt. Jag skulle gissa i samband med skrotning av fartyget eller liknande.
Han som förvärvade kanonerna skänkte dem sedermera till kommunen som satte upp den på en utsiktsplats vid friluftsmuseet i stan.
20220213_164016.jpg
Mycket otippat!
 

Delgada

Patek
Ja det är otippat att ens kanonerna överlevde det kriget.
Rysk-japanska kriget tillhör väl inte den ryska östetsjöflottans stoltaste historia.
Redan på Nordsjön besköt de engelska trålare i paranoid föreställning att de var japaner. Därför fick de inte gå genom suez utan fick runda Afrika. Hela resan präglades av farsartade fadäser som ofta innebar dödlig utgång för delar av den ryska besättningen.
Väl framme efter ett halvårs sjöresa blev de besegrade av japanska flottan på två dagar....
 

Utvisaren

Patek
Ja det är otippat att ens kanonerna överlevde det kriget.
Rysk-japanska kriget tillhör väl inte den ryska östetsjöflottans stoltaste historia.
Redan på Nordsjön besköt de engelska trålare i paranoid föreställning att de var japaner. Därför fick de inte gå genom suez utan fick runda Afrika. Hela resan präglades av farsartade fadäser som ofta innebar dödlig utgång för delar av den ryska besättningen.
Väl framme efter ett halvårs sjöresa blev de besegrade av japanska flottan på två dagar....
Hm. Låter väldigt ryskt. Kamrat, ta denna T34 och kör ett varv på parkeringen. Utmärkt, du är nu utbildad tankista. Anslut till Leningrad fronten.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Nån mer som skall nattsudda och se Superbowl?

Dessa armbanden, jag hittar dem märkta med Leningrad och även St Petersburg. Gjordes de även för några andra städer?
20220213_180254.jpg
Rysk Super bowl?
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Sträckkört 40 mil efter en helg på vift och byter nu hemkommen om till denna.

Ska ge modden lite kärlek innan den åker tillbaka i denna boett. Timvisaren började glida lite och måste i vart fall fästas om, med lite tur kanske jag till och med har lyckats förstöra något och kan se fram emot ännu mer väntan innan den blir färdig på riktigt 😅

Trevligt helgslut på er!

A076682B-BEC6-4B73-B2D3-B2A98716AD20.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Sträckkört 40 mil efter en helg på vift och byter nu hemkommen om till denna.

Ska ge modden lite kärlek innan den åker tillbaka i denna boett. Timvisaren började glida lite och måste i vart fall fästas om, med lite tur kanske jag till och med har lyckats förstöra något och kan se fram emot ännu mer väntan innan den blir färdig på riktigt 😅

Trevligt helgslut på er!

A076682B-BEC6-4B73-B2D3-B2A98716AD20.jpeg
Skit mellan kylflänsarna kan få visarna att skära mot moderstaken och då halkar de lätt efter. Spraya rikligt med 5.56 och vrid runt visarna några varv. 🤔 😁
 

Delgada

Patek
Sträckkört 40 mil efter en helg på vift och byter nu hemkommen om till denna.

Ska ge modden lite kärlek innan den åker tillbaka i denna boett. Timvisaren började glida lite och måste i vart fall fästas om, med lite tur kanske jag till och med har lyckats förstöra något och kan se fram emot ännu mer väntan innan den blir färdig på riktigt 😅

Trevligt helgslut på er!

A076682B-BEC6-4B73-B2D3-B2A98716AD20.jpeg
Hmmm... vad sugen jag blir på att ens försöka...
Hur i h-e ska jag lyckas med det som en erfaren moddare som @Pippis pappa nu uppenbarligen har problem med.
Vi får se hur det blir med den saken.
Kurar vid lägerelden i grottan så länge.
20220213_210848.jpg
 

Utvisaren

Patek
Hmmm... vad sugen jag blir på att ens försöka...
Hur i h-e ska jag lyckas med det som en erfaren moddare som @Pippis pappa nu uppenbarligen har problem med.
Vi får se hur det blir med den saken.
Kurar vid lägerelden i grottan så länge.
20220213_210848.jpg
Så länge man inte skruvar sönder urverket så är man på grunt vatten. Bara att köra på :) Lätt på handen och var rädd om urtavla och visare så går det fint!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Hmmm... vad sugen jag blir på att ens försöka...
Hur i h-e ska jag lyckas med det som en erfaren moddare som @Pippis pappa nu uppenbarligen har problem med.
Vi får se hur det blir med den saken.
Kurar vid lägerelden i grottan så länge.
20220213_210848.jpg
Njaä det är ju tråkigt när det inte funkar som man vill, det får jag erkänna. Men som jag ser det nu är det allra värsta som skulle kunna hända att jag får skicka efter ett nytt verk för några hundringar, möjligen nya visare. Förhoppningsvis lärde jag mig något på kuppen. Erfaren är jag nog tyvärr inte ännu, men för varje grej jag testar (och ibland misslyckas med) så kommer jag förhoppningsvis lite närmare 😅

Jag tycker att det är väldigt roligt att pula och lära mig grejer så för mig är det värt det - och jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte var stolt som en tupp under det dygn som skapelsen fungerade som den skulle 😄

Jag tycker absolut att man ska testa om man är sugen 😃👍 jag är en glad klåpare och bör på inget sätt användas som måttstock
 
Topp