• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Eeeeh... jag ser bara en stor måsskit på urtavlan. Skall det föreställa något alls? 🤔🤔🤔

1645344460032.png
Den där är jätte ovanlig och tillverkad i Kina!! 😂 😂 😂
 

Utvisaren

Patek
Dagens ryska ord:

верно = verno

Den uppmärksamme tänkter genast på latin och veritas. Och ordet betyder också sant eller rätt.

Ordet finns ju även i svenskan tex i verifiera, verifikat eller veritabel. Men "verifer" eller "verit" e.d. som rakt infogande i språket till sann eller rätt verkar inte finnas? Använder man latinet rakt av och säger veritas? Inspel någon? 🤔
 

MAz_666

Rolex
Fast den du refererar till har enligt texten 2214-verk, men bilden säger 2234, vilket iofs kan vara en gammal produktbild, men det står Vostok på tavlan och inte Komandirskie. Vad är det som skiljer denna från 441174 förutom att den av någon anledning har Vostok-loggan? Jag har lagt upp ca 300 referenser på sidan under några dagar så jag har säkert blivit en del blind av alla bilder och nummer så missar säkert något.
Tittar man med riktigt vassa läsglasögon ser man också att den engelska texten på de två olika verkens klocka är LIKA på ryska i vissa stycken, men olika i den engelska översättningen mellan de två. Confused sa Bull ...
o_O o_O 😂😂
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Tittar man med riktigt vassa läsglasögon ser man också att den engelska texten på de två olika verkens klocka är LIKA på ryska i vissa stycken, men olika i den engelska översättningen mellan de två. Confused sa Bull ...
o_O o_O 😂😂
Det här med sovjetiska/ryska ur är inte bra för ens OCD. Å andra sidan är det rätt så förlåtande med "den kanske tillverkades såhär från fabrik, det vet man aldrig" ;)
 

Utvisaren

Patek
Det här med sovjetiska/ryska ur är inte bra för ens OCD. Å andra sidan är det rätt så förlåtande med "den kanske tillverkades såhär från fabrik, det vet man aldrig" ;)
Emellanåt är det en välsignelse men i andra fall en förbannelse att det inte "är så noga" alltid. Gäller att kunna omfamna det vid rätt tillfälle och släppa det vid det annat.
Man kan nästa förstå att tyskarna fick fullständigt tuppjuck på detta och bestämde sig för att invadera. 🤔 😁 (och nej, det var inte på något sätt bra att de gjorde det.)

-Oleg, jawohl oder nein?
-Это зависит от обстоятельств, мой друг.
-JAH ODER NEIN?!
-Может быть.
-PANZER, LOS!
 

Delgada

Patek
Det här med sovjetiska/ryska ur är inte bra för ens OCD. Å andra sidan är det rätt så förlåtande med "den kanske tillverkades såhär från fabrik, det vet man aldrig" ;)
OCD kan också betyda osteochondritis dissecans...
Kände att jag bara MÅSTE meddela det....MÅSTE!

 

Utvisaren

Patek
Är sugen på en till 420 och ett par bezels till. Tänkte se ifall någon säljer här innan jag ger mig ut på nätet. :)
Oh... kanske, kanske inte. Jag vet inte. Har en 420 som jag skkulle kunna strippa från urverk etc. Men jag är egentligen mest sugen på att byta till det caset som är matt. Hm är det 650? Måste kolla innan jag säger något mer... men kanske... :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vet någon om det är stopp i produktionen hos Vostok fabriken? Flera klockor som jag vill ha är slut hos meranom och vostok-world har frågot om när de får in klockrona igen till lagret men de vet inte.

Nja, det är nog bara corona och annat som sättet stopp. Det var ju lite ledigt säker över jul och även i januari i Ryssland.

Finns fler siter o kolla...
 
Topp