• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
DSC_0898.JPG
 

Utvisaren

Patek
Man kan slå upp saker och ting själv. Men det är roligare och man lär sig bättre när man frågar osv. Denna komandirski ser ju onekligen ut att vara av det äldre gardet alla fall på ytan. Men är alla delar verkligen de rätta?

Caset är snyggt, men oftare ser man ju de klassiska 50-talscasen med spikraka bandhorn. Dessa är ju vackert svängda och följer husets linje fint. Rätt eller fel?

Röd sekundvisare? Really?

Skönt bombat skick annars. Lite sugen oavsett äktheten osv. Ser inte datumet ut att vara rött?? 🤔

1645337050678.png

1645337269863.png

1645337290764.png
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Man kan slå upp saker och ting själv. Men det är roligare och man lär sig bättre när man frågar osv. Denna komandirski ser ju onekligen ut att vara av det äldre gardet alla fall på ytan. Men är alla delar verkligen de rätta?

Caset är snyggt, men oftare ser man ju de klassiska 50-talscasen med spikraka bandhorn. Dessa är ju vackert svängda och följer husets linje fint. Rätt eller fel?

Röd sekundvisare? Really?

Skönt bombat skick annars. Lite sugen oavsett äktheten osv. Ser inte datumet ut att vara rött?? 🤔

1645337050678.png

1645337269863.png

1645337290764.png
Det ska nog vara en 441174. Datumet ska vara rött på ett 2234-verk som sitter i. Stjärnan har nog blivit ommålad och sekundvisaren är fel, ja. Ska vara en guldaktig med liten pil.
441174.jpg
 

Utvisaren

Patek
Det ska nog vara en 441174. Datumet ska vara rött på ett 2234-verk som sitter i. Stjärnan har nog blivit ommålad och sekundvisaren är fel, ja. Ska vara en guldaktig med liten pil.
441174.jpg
Mitt favoritverk. Fin boett. De ger ju bort den i princip så jag kanske köper och leter rätt på en visare. Lite färg på stjärnan... kan jag nog leva med. Får fundera men tusen tack för otroligt väl inprickad modell!!! 👍 👍 👍
 

MAz_666

Rolex
Det ska nog vara en 441174. Datumet ska vara rött på ett 2234-verk som sitter i. Stjärnan har nog blivit ommålad och sekundvisaren är fel, ja. Ska vara en guldaktig med liten pil.
441174.jpg
Eller så är det kanske denna? (Man skall inte glömma läsglasögonen …)
Komandirskies fältur, men de som kallas Gen3. Kring 1976 (de första 1A kom ju 1965).
Men datumen är röda, men sekunden skall inte vara röd.
Läs mer här: https://www.watchuseek.com/threads/early-generation-komandirskies.4276114/
69EF0C7F-8157-4F7C-9085-4E39AC5199A5.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Eller så är det kanske denna? (Man skall inte glömma läsglasögonen …)
Komandirskies fältur, men de som kallas Gen3. Kring 1976 (de första 1A kom ju 1965).
Men datumen är röda, men sekunden skall inte vara röd.
Läs mer här: https://www.watchuseek.com/threads/early-generation-komandirskies.4276114/
69EF0C7F-8157-4F7C-9085-4E39AC5199A5.jpeg
Även 2234 verk? Hittade an annan som utgav sig för att vara en sådan här fast med champagne urtavla och... 2214 verk i. Dock... röda datumsiffror. Körde de ävan 2214 emllanåt eller är det tomtar i slangen?? 🤔🤔
 

Utvisaren

Patek
Och ja, jag okynnesjagar utan speciallt mål och slänger in lite roliga ur jag hittar här... Men lite tidigare Komandirskis av modellen ovan är nog av intresse faktiskt. Rätt cool. Det smyger sig på en det där Oleg målada möget.... 😂 😂 😂
 

MAz_666

Rolex
Även 2234 verk? Hittade an annan som utgav sig för att vara en sådan här fast med champagne urtavla och... 2214 verk i. Dock... röda datumsiffror. Körde de ävan 2214 emllanåt eller är det tomtar i slangen?? 🤔🤔
De första fälturen hade just 2234-urverk (med den fältmässiga hacking-funktionen) men en del fick senare 2214 som ej hade hacking (dvs. ej möjligheten att stanna sekunden).
 

Utvisaren

Patek
De första fälturen hade just 2234-urverk (med den fältmässiga hacking-funktionen) men en del fick senare 2214 som ej hade hacking (dvs. ej möjligheten att stanna sekunden).
Aha! Jo jag blev lite konfys när det satt ett 2214 i och hade röda siffror. Men då vet man att det är senare tillkommet och man hade insett att kanske inte alla behövde ett urverk synkat på sekunden... Även om det är lite jobbigt att rycka fram och man är 1 minut före upphörandet av det egna artilleriunderstödet... 😂 😂
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Eller så är det kanske denna? (Man skall inte glömma läsglasögonen …)
Komandirskies fältur, men de som kallas Gen3. Kring 1976 (de första 1A kom ju 1965).
Men datumen är röda, men sekunden skall inte vara röd.
Läs mer här: https://www.watchuseek.com/threads/early-generation-komandirskies.4276114/
69EF0C7F-8157-4F7C-9085-4E39AC5199A5.jpeg
Fast den du refererar till har enligt texten 2214-verk, men bilden säger 2234, vilket iofs kan vara en gammal produktbild, men det står Vostok på tavlan och inte Komandirskie. Vad är det som skiljer denna från 441174 förutom att den av någon anledning har Vostok-loggan? Jag har lagt upp ca 300 referenser på sidan under några dagar så jag har säkert blivit en del blind av alla bilder och nummer så missar säkert något.
 

Utvisaren

Patek
Fast den du refererar till har enligt texten 2214-verk, men bilden säger 2234, vilket iofs kan vara en gammal produktbild, men det står Vostok på tavlan och inte Komandirskie. Vad är det som skiljer denna från 441174 förutom att den av någon anledning har Vostok-loggan? Jag har lagt upp ca 300 referenser på sidan under några dagar så jag har säkert blivit en del blind av alla bilder och nummer så missar säkert något.
Du, vilket jädra hästjobb alltså. Jag har lite ryska kufar som är insnöade på kronograferna. Kan be dem komma med input etc när du kommer dithän om du vill?
 

Vostok

Audemars
Det ska nog vara en 441174. Datumet ska vara rött på ett 2234-verk som sitter i. Stjärnan har nog blivit ommålad och sekundvisaren är fel, ja. Ska vara en guldaktig med liten pil.
441174.jpg
Det sitter 2214 verk i dom där och rött datum tyder på tidigt verk.
(Jag har årtalen på när dom bytte färg på datumringarna men tyvärr ligger den infon i en annan dator som jag ej kommer åt just nu).

1645342531659.png
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Nyttjade @TychoBrahe fina sida och där fanns denna med ref 320228. Najs!!!
Kul! Ja, jag räknade det till 309 st referenser nu. Det har tagit sin tid att klippa från katalogen, skriva en rad om varje referens samt dubbelkolla vissa saker, men fortfarande mycket som fattas. Bilderna är från kataloger eller med tillåtelse, så jag hade kunnat lägga upp fler, men vill inte sno andras bilder från nätet. Är säkert också en del fel då man lätt blir blind, därför uppskattar jag all input, som t ex @MAz_666 nyligen med Komandirskien. Sidan börjar poppa upp på Google nu också vid vissa sökord, så då blir det mer angeläget att få det rätt.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Det sitter 2214 verk i dom där och rött datum tyder på tidigt verk.
(Jag har årtalen på när dom bytte färg på datumringarna men tyvärr ligger den infon i en annan dator som jag ej kommer åt just nu).

1645342531659.png
Ah, ok. Så det är inte så enkelt att 2234 har rött datum och 2214 svart. Det var ju synd :) Det var iaf en referens jag missat så får lägga till den. Kan du möjligtvis svaret på varför det står Vostok på tavlan? Det är helt enkelt en "civil" variant av Komandirskien, kanske?

Edit: Jag hade visst lagt upp den ;) https://vostok.se/vostok-2214/
 

Vostok

Audemars
Ah, ok. Så det är inte så enkelt att 2234 har rött datum och 2214 svart. Det var ju synd :) Det var iaf en referens jag missat så får lägga till den. Kan du möjligtvis svaret på varför det står Vostok på tavlan? Det är helt enkelt en "civil" variant av Komandirskien, kanske?

Edit: Jag hade visst lagt upp den ;) https://vostok.se/vostok-2214/
Det är röd datumskiva på nästan alla äldre verk även de första 2416 har rött datum.
1645343585068.png

Den Utvisaren visade är en Zakas så den finns troligen inte i någon katalog, den du visade är en civil Vostok.
Dock funderar jag om det verkligen är rätt boett på den som utvisaren har lagt ut?
 

Utvisaren

Patek
Det är röd datumskiva på nästan alla äldre verk även de första 2416 har rött datum.
1645343585068.png

Den Utvisaren visade är en Zakas så den finns troligen inte i någon katalog, den du visade är en civil Vostok.
Dock funderar jag om det verkligen är rätt boett på den som utvisaren har lagt ut?
Om du tror att jag vet svaret badar du i galen bastu. 😁 Jag bara lägger upp ur jag tycker ser trevliga ut just nu. Orkar. Inte. Gräva. Just nu. 😴😴
 
Topp