• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

@Johanaxe66 Tack för tipset om klockanett.se. Nu fick jag problemet att välja ut en istället :) Fanns mycket snyggt.
En annan fråga till dig eller någon annan:
Jag har några Raketa, Pobeda och Vostok Komandirskie främst inköpta på Tradera, men det verkar sämre med utbudet på Sturmanskie-klockor just där. Vintage som nya fungerar. Köper helst inom rikets gränser pga eventuella långa leveranstider under Corona. Meranom skriver ju tex 1-2 månader på sin sajt.
Köper du från eBay eller från bolag direkt från Ryssland har jag i dessa tider sett allt från strax under månaden, till+3 månader. Man måste ha tålamod ...

I ett svagt ögonblick trodde jag att jag kunde klara mig utan en Scubapojke. Sålde och ångrade.
Så i veckan hjälpte @HM80 mig med en ny fin 420 med klassiska turkosblå 059-tavlan. Man kan väl alltid köpa en ryss till?
Go helg ryssomaner!
image.jpg

ser bra ut :)

Under sensommaren köpte jag lite klockskrot från internet. De har sakta dimpit ner i min brevlåda nu under hösten. Härom kvällen rann inspirationen till och tre stycken skrotklockor har blivit en och en halv bra klockor. Jag måste hitta ett bra Raketa 2603 urverk innan jag kan säga att det blev två bra klockor av dem.
Den här får följa med ut till landet under helgen.

IMG_20201023_103329.jpg

@MAz_666 Jo, det är väl så...

Ursäkta "spammandet" i tråden, men slänger ut de frågor jag kommer på:

Etsy verkar ha en hel del ryska ur hos sina försäljare. Någon som har erfarenhet därifrån?

Etsy verkar ha en hel del ryska ur hos sina försäljare. Någon som har erfarenhet d
Jag har köpt en klocka via Etsy. Allting fungerade bra.

ärifrån?

Etsy verkar ha en hel del ryska ur hos sina försäljare. Någon som har erfarenhet därifrån?
Har inte köpt klocka, men klockdelar och fina handgjorda läderarmband. Funkat super!
Enligt mitt förmenande är Etsy inget annat än ett till eBay. En sammanhållande "firma" som ger ditt köp till en underfirma. (Ibland boendes i UK, oftast i Ryssland eller Långtbortistan ... ;) )

Senast ändrad:
@Johanaxe66 Tack för tipset om klockanett.se. Nu fick jag problemet att välja ut en istället :) Fanns mycket snyggt.
Jag har några Raketa, Pobeda och Vostok Komandirskie främst inköpta på Tradera, men det verkar sämre med utbudet på Sturmanskie-klockor just där. Vintage som nya fungerar. Köper helst inom rikets gränser pga eventuella långa leveranstider under Corona. Meranom skriver ju tex 1-2 månader på sin sajt.

Berätta gärna tids utfallet när grejerna kommer!:woot:
Det skall jag definitivt göra. 👍
Man kan alltså välja UPS som leveransalternativ. (dyker upp som ett val först efter att man har matat in en giltig adress). Jag lade en sådan order i går kväll. Rapport om verklig leveranstid följer... 🙂

• Like
Reactions: Beo
Så, sedan jag snubblade in här så har det ackumulerats lite klockor till något jag skulle vilka kalla en liten luffarsamling. Det dyraste uret är den Citizen Skyhawk jag köpte när jag fyllde femtio, och som jag sade skulle vara "den sista klocka jag rimligen kommer att äga". Det gick sådär!

Tyngdpunkten ligger på vostoks, automatiska, men ett par kinaquartzar har också letat sig in, och en Casio Duro är på väg att sälla sig till samlingarna.

Den senaste i samlingen sitter på min arm just nu, en Komandirskie K-35 (350753). Jag gillar den skarpt då den är lite större än det klassiska formatet och designen är mer toolig och mindre rysskitschig. Armbandet är ett flora browncamo NATO, köpt från rysk site.

1603536586439.png

Så, sedan jag snubblade in här så har det ackumulerats lite klockor till något jag skulle vilka kalla en liten luffarsamling. Det dyraste uret är den Citizen Skyhawk jag köpte när jag fyllde femtio, och som jag sade skulle vara "den sista klocka jag rimligen kommer att äga". Det gick sådär!

Tyngdpunkten ligger på vostoks, automatiska, men ett par kinaquartzar har också letat sig in, och en Casio Duro är på väg att sälla sig till samlingarna.

Den senaste i samlingen sitter på min arm just nu, en Komandirskie K-35 (350753). Jag gillar den skarpt då den är lite större än det klassiska formatet och designen är mer toolig och mindre rysskitschig. Armbandet är ett flora browncamo NATO, köpt från rysk site.

1603536586439.png

Tycker inte att din samling är en luffarsamling, en klocka behöver inte kosta en njure för att den ska vara värdefull ur ett samlarperspektiv :)

Enligt säljaren skulle detta vara en Vostok, men ser inte loggan någonstans, om något vet var det är så säg till.

Gick inte när jag fick den, visarna var skeva och nedtryckta ihop, efter att ha rättat till dem hoppade verket igång.

Den runda plastringen är trasig och ihoplimmad, även så att lite lim kommit på tavlan. Vet inte om det går och få bort utan att skada tavlan, funderar på och se om man kan hitta en annan tavla och ring och byta med (tavlan är också lite bucklig).

Känns som en damklocka med det röda hyfsat smala bandet, får testa ett annat och se hur det känns...
20201024_212234.jpg
20201024_211915.jpg

Nej! Det är en Raketa med den klassiska loggan på tavlan!
Kul klocka!

Enligt säljaren skulle detta vara en Vostok, men ser inte loggan någonstans, om något vet var det är så säg till.

Gick inte när jag fick den, visarna var skeva och nedtryckta ihop, efter att ha rättat till dem hoppade verket igång.

Den runda plastringen är trasig och ihoplimmad, även så att lite lim kommit på tavlan. Vet inte om det går och få bort utan att skada tavlan, funderar på och se om man kan hitta en annan tavla och ring och byta med (tavlan är också lite bucklig).

Känns som en damklocka med det röda hyfsat smala bandet, får testa ett annat och se hur det känns...
20201024_212234.jpg
20201024_211915.jpg

20201024_212234.jpg
20201024_211915.jpg
En av Raketas ökända UFO-modeller. Tror dom kom kring 77, och fanns en bit på 80-talet. Det där ser ut som en OS-hyllning, och Sovjet hade väl ett OS 1980? (kan inget om sport)

Senast ändrad:

20201024_212234.jpg
20201024_211915.jpg
Ser stenhård ut och det är ändå huvudsaken, röda bandet är hur sexigt som helst ju 😎
Kl 5 indexen ser ut ha fått ett glas vodka för mycket men nu är man väl petig kanske...

Tycker inte att din samling är en luffarsamling, en klocka behöver inte kosta en njure för att den ska vara värdefull ur ett samlarperspektiv :)

Tackar för vänligheten!

I mitt fall så tvivlar jag på att jag någonsin skulle köpa en "highendklocka" - hade gråtit blod om jag råkat dänga en Omega i en dörrpost eller råkat skrapa en Rolex mot en sten. Den klockan hade blivit en hyllvärmare, en vitrinskåpsdrottning! Jag jagar en del och gillar både vapen och knivar. Men jag hade haft ångest om jag tagit med mig ett utsökt graverat, flamblånerad jaktvapen för hundratusentals spänn till skogen, eller en utsökt kniv i mönstervällt stål med handtag i fossilerat mammutelfenben (yup, jag har sett slika underverk).

Om min samling alls har ett tema så är det att samla klockor som jag tycker är intressanta, quirky och prisvärda. Klockor som jag faktiskt använder. Så här såg klocklådan ut sista gången jag avfyrade mobilkameran ner i den. En del av uren har råkat hamna hos mig innan jag mer medvetet började intressera mig för klockor.

1603572988974.png

Tackar för vänligheten!

I mitt fall så tvivlar jag på att jag någonsin skulle köpa en "highendklocka" - hade gråtit blod om jag råkat dänga en Omega i en dörrpost eller råkat skrapa en Rolex mot en sten. Den klockan hade blivit en hyllvärmare, en vitrinskåpsdrottning! Jag jagar en del och gillar både vapen och knivar. Men jag hade haft ångest om jag tagit med mig ett utsökt graverat, flamblånerad jaktvapen för hundratusentals spänn till skogen, eller en utsökt kniv i mönstervällt stål med handtag i fossilerat mammutelfenben (yup, jag har sett slika underverk).

Om min samling alls har ett tema så är det att samla klockor som jag tycker är intressanta, quirky och prisvärda. Klockor som jag faktiskt använder. Så här såg klocklådan ut sista gången jag avfyrade mobilkameran ner i den. En del av uren har råkat hamna hos mig innan jag mer medvetet började intressera mig för klockor.

1603572988974.png

Samlar du på intressanta, quirky och prisvärda klockor så har du ju hamnat i rätt forum. :)
Samlande kan man prata länge om. Det viktiga är vad du tycker om din samling, inte vad andra tycker.
Det finns så många olika ideer om samlingar. Man kan samla på tekniskt avancerade klockor. Klockor med ovanlig design m.m. Det kan bli hur kul och intressant som helst.
Det roligaste är väl kanske att hitta sin nisch, tråd eller idé innan någon annan gjort det?

Senast ändrad:

20201024_212234.jpg
20201024_211915.jpg
Raketas UFO-modeller fanns bl.a. i de grovt borstade sidorna, eller med blank boett som denna. Min guldiga UFO-raketa!
9D8F32CF-1127-4744-840E-EDAF6CB3A23C.jpeg

Tillbaka
Topp