• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En sak som jag funderade på igår är kvaliten på länkarna mellan olika Vostok klockor. Upplever att länken på min Vostok Amphibia Neptune är betydligt mer robust än vad den är på men skubba dude. Tankar funderingar bland expertisen här? Är det så att Vostok anser att vissa märken/modeller är finare än andra. Likadant så skiljer sig original vrid ringen enormt mellan de två olika modellerna. Bifogar en bild också där man ser de båda olika länkarna.
1620724665964.png
Jag kan bara hålla med om att de två Neptun-klockor med länk, som finns i min samling, har betydligt bättre kvalitetskänsla jämfört med standard-länkarna till Amphibian och Komandirskie. Min egen åsikt är att det känns i länken allmänt sätt, med mindre billigt "rassel", men även i låsmekanismen, som är av en helt annan och mycket mer seriös konstruktion jmf med standardlänkarna.
1620725725559.png

1620725748183.png


En antydan till att det ev skulle kunna vara en importerad länk fås via texten på insidan, men det är bara jag som killgissar...
1620725818039.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Först trodde jag att jag hade fått ett paket med lite modern form, men sedan insåg jag snabbt att det bara var frågan om en klassisk "Postnord-modifiering"...
AChS-1_Paket.jpg


Som väl är var innehållet väl emballerat... (tungt innehåll, vad kan det vara?)
1620736450562.png


Bara världens coolaste bordsur!
1620736509625.png


Jag återkommer med fler bilder efter montering i plexiglasskiva...
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Först trodde jag att jag hade fått ett paket med lite modern form, men sedan insåg jag snabbt att det bara var frågan om en klassisk "Postnord-modifiering"...
AChS-1_Paket.jpg


Som väl är var innehållet väl emballerat... (tungt innehåll, vad kan det vara?)
1620736450562.png


Bara världens coolaste bordsur!
1620736509625.png


Jag återkommer med fler bilder efter montering i plexiglasskiva...
Får också tacka Postnord. Fick idag två paket. Ett med avgift och ett utan.

Bara dragit upp dem än så länge så ingen närmare koll på hur de fungerar ännu.
Lite roligt med länk på två iaf. Ska även byta visare på två när det paketet dyker upp.
IMG_20210511_150220.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Yes, förutom märkningen med komandirskie då. Eftersom Tonneau och Minstry är favoriterna för min del, så får jag nöja mig med ”imaginary GMT hand”:)
Jag är med på vad du menar. Jag införskaffade denna uteslutande för att jag verkligen ville ha GMT-funktionen. Man kanske kunde skapa värsta frankenklockan och flytta verket till en 090- eller 710-boett? :D Verket kräver ju en lite speciell tavla iom sub-sekund-visaren, annars hade man haft mer fria händer att laborera fritt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Får också tacka Postnord. Fick idag två paket. Ett med avgift och ett utan.

Bara dragit upp dem än så länge så ingen närmare koll på hur de fungerar ännu.
Lite roligt med länk på två iaf. Ska även byta visare på två när det paketet dyker upp.
IMG_20210511_150220.jpg
Riktigt grymma klockor alla tre! Mina tre senaste paket har fö slunkit in utan några avgifter... :)
 

Teppas79

Cartier
Jag är med på vad du menar. Jag införskaffade denna uteslutande för att jag verkligen ville ha GMT-funktionen. Man kanske kunde skapa värsta frankenklockan och flytta verket till en 090- eller 710-boett? :D Verket kräver ju en lite speciell tavla iom sub-sekund-visaren, annars hade man haft mer fria händer att laborera fritt.
Det hade varit något! Finns säkert vissa här i tråden som skulle klara av det:)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Först trodde jag att jag hade fått ett paket med lite modern form, men sedan insåg jag snabbt att det bara var frågan om en klassisk "Postnord-modifiering"...
AChS-1_Paket.jpg


Som väl är var innehållet väl emballerat... (tungt innehåll, vad kan det vara?)
1620736450562.png


Bara världens coolaste bordsur!
1620736509625.png


Jag återkommer med fler bilder efter montering i plexiglasskiva...

Svincool! Skall bli kul och se hur det blir, ser bra ut redan som den är!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Får också tacka Postnord. Fick idag två paket. Ett med avgift och ett utan.

Bara dragit upp dem än så länge så ingen närmare koll på hur de fungerar ännu.
Lite roligt med länk på två iaf. Ska även byta visare på två när det paketet dyker upp.
IMG_20210511_150220.jpg

Härligt när saker kommer fram! Snygga klockor!

Jag har två paket till som låg och väntade och vågade inte se om de skulle skickat tillbaka (verkar legat ett tag), så jag skickade in extra info utan de frågat och det var nog tur det för det ena paketet verkar saknat cn22 (iallafall på den bilden jag fick se), kom ganska snabbt sms efteråt att jag skulle betala...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Just ja, inte så dumma de där. Men boetten sätter begränsningar för vilket band man kan använda va? Själv har jag aldrig kunnat leva med något av Vostoks band/länkar, men tycker mig ha läst att kvaliteten på bla Neptune är bättre än de övriga..?

Är det inte sådan adapter på bilden så man kan köra med vilket vanligt band som helst?
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg ang att jag bytte visare på en Generalskie med härligt krackelerad tavla. Nu har datumet kommit ikapp, så varför inte inleda denna dag med just den klockan på armen :) Planerar lägga i båten i eftermiddag, så då åker sannolikt någonting mer marint på armen i stället.

Edit: Inser i efterhand att det knappast kan bli mer "marint" än det är med just denna Generalskie, men jag menar nog att det får bli en modern Amphibian på armen när jag skall ut på sjön i eftermiddag :D


20210512_072913.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nej inte min! Klart annorlunda :)
Dock lite osäker på om det är en beställning eller om det rent av är någon annan än Vostok som byggt ihop dem? Men det låter jag någon annan gräva vidare i :D
Om man jämför adaptrarna på din bild med de som sitter på min klocka (ovan) ser man att de adaptrar jag har köpt från Meranom ser ganska annorlunda ut (annan ytbehandling och avrundade kanter).
 
Topp