• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
God morgon vänner!
Ny vecka som tas an med ganska sällsynt Poljot Kapitan på handleden.
1669012566608.png
Kapitan = Kapten = Captain (Navy) = "Marinöverste" = den som är chef u-båten/stridsfartyget.
Coolt ur!!!
 

Samlarn

Rolex
Ingen koll på vad de kostar...Men jag brukar resonera som så här😀

Om jag inte riskerar mina döttrars arv...är tydlig i mitt testamente med bilaga som jag uppdaterar med var man får max utdelning vid min död av mina prylar, ibland kan det vara enskilda personer. Så mina "investeringar" är rättfärdigade enligt mig...👍 Förutom konst jag köpt som inte är värt toapapper längre😅

Men köpte tavlorna för att jag gilla dem, inte som investering...

En hobby känner jag inte ska vara baserad på ekonomi, då är det något annat än hobby enligt mig.
Pengar kommer och går, jaghar varit högt liksom lågt i affärslivet under åren.

Men jag har alltid hållit isär saker gällande ekonomi.

1. Aldrig sett mitt boende som en investering, utan ett boende. Man måste alltid ha någonstans att bo, så går ens egna boende upp i värde, gör även andras det om man säljer och köper nytt...

2. Mina hobbies är hobbies, realiserar jag delar av min hobbie kan jag tjäna pengar, men det är inte ett mål med min hobbie. En hobbie ska snarast få kosta och rär till för att fylla det intressen man har men inte kan försörja sig på...

En annan vinkling är...
Om ett köp gör mig till en gladare människa, för mig själv eller min omgivning, så är det också en bra investering, även om jag förlorar ekonomiskt i slutändan. Då är det resan som är värdet😀

En annan vinklingen är om jag lär mig något nytt som ger mig något...All ny kunskap är ovärderlig. enligt mig

En annan praktisk vinkling är om jag kan lösa en ekonomisk akutgrej på 50 tkr, typ taket flyger av på landet...Så har jag tillräcklig buffert.

Om svaret är JA på de flesta grejerna ovan så kör jag...😉

Säger som Lustans Lakejer...

Man lever bara två gånger
Man älskar bara en gång
Men den gången är alltid lika vacker
Och var gång är evig

Så, har du möjlighet, kör!!!👍

Om priserna på Ryska klockor rasar för att Putin inte uppför sig eller inflationen tar oss alla, "so what"?
behöver du inte pengarna akut så njut av din hobby:😀

Sen kan man alltid förlora, jag har förlorat typ 1000% på konst jag köpt på 90-talet, men tavlorna är lika vackra ändå, i mina ögon😍

Att ens ha en hobby har jag insett är unikt idag för många människor. De flesta sliter häcken av sig till vardags och kollar sen på På spåret på helgerna innan det är vardag igen...

Så, har man ett intresse och hobby, så lev det fullt ut är mina tankar.

Jag har haft extremt tajt om pengar i mitt liv...jag hade ändå alltid haft hobbies, på den nivå jag kunde.
Men de var lika spännande som dyrare hobbies. Nästan mer spännande för det väckte mer av min krativitet och hunger på ny kunskap.

Så, sammanfattningsvis. Kör så det ryker! Är ryska klockor din passion, så gör du säkert inga dåliga köp.
Så ev.förlust i framtiden är marginell för du kan dina saker. Sen köper man ju sällan saker som samlare för att sälja...ligger i saken natur att man samlar...😉

Blir det en vinst när du dör, då har du dels haft kul och dels lämnat något efter dig som ökat i värde👍😀
Om inte, så har du haft kul!😀
Priset på ryska klockor är fortfarande lågt jämfört med t.ex. schweiziska klockor. Ok, de är inte lika bra som de schweiziska men de fungerar fortfarande, över 50 år efter att de tillverkades. Skillnaden i priset mellan schweiziska och ryska klockor speglar inte riktigt skillnaden i kvaliteten mellan klockorna, tycker jag. Jag tror att de ryska klockorna kommer att upptäckas av fler senare.
Problemet med ryska klockor har nog varit bristen på reservdelar och möjligheter till service tidigare. Det där tror jag kommer att ändras och då blir det enklare att äga en rysk klocka.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En liten fråga ang Vostok Amphibia från omkring 1990: är det en specifik krona till en 420-modell med det automatiska verket 2416, eller finns det andra Amphibia med verket 2409 som har precis samma krona?
Jag tror inte det. Nedan min Desert Shield S1 från den tiden och jag tror att detta är den vanliga kronan i rostfritt stål:
1669186027347.png

(ja, det blev lite lek med systemkamera och ljustält... :) )
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En liten fråga ang Vostok Amphibia från omkring 1990: är det en specifik krona till en 420-modell med det automatiska verket 2416, eller finns det andra Amphibia med verket 2409 som har precis samma krona?

420 verkar tyvärr inte dela krona med så många... 710 & 960. Kan ta och mäta o se om jag har någon hemma. Har ett gäng begagnade o kanske någon ny med, men om de är i rätt storlek vet jag inte

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
420 verkar tyvärr inte dela krona med så många... 710 & 960. Kan ta och mäta o se om jag har någon hemma. Har ett gäng begagnade o kanske någon ny med, men om de är i rätt storlek vet jag inte

På vilket sätt skiljer sig kronan? Jag känner mig totalt okunnig och tycker att de ser ganska lika ut på flera boetter. 🤔

Edit: Sorry, det som avses kanske är krona plus bom, för där skiljer det ju en del, men det är ju egentligen bommen som är det som inte passar.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
På vilket sätt skiljer sig kronan? Jag känner mig totalt okunnig och tycker att de ser ganska lika ut på flera boetter. 🤔

Edit: Sorry, det som avses kanske är krona plus bom, för där skiljer det ju en del, men det är ju egentligen bommen som är det som inte passar.

Ja, oftast är det ju bommen som skiljer i längd, alla bommar för 24xx är ju likadana fast olika längd. Sedan har man ju de äldre 22xx som har annan bom.

För de som kanske inte vet finns egentligen två typer av kronor. En för amphibia och en lite mindre runda för komandirskie. Sedan finns ju iofs även runda amfibiakronor samt kommandirskiekronor som är o stort sett samma som amfibia fast skiljer sig endast lite.
 

MAz_666

Rolex
Missade TonneauTisdagen igår, och tar igen det med råge idag.
Finuniformen på; buketter till de som skall hyllas - och på armen en av de första Vostoktunnorna (boett 1190) från cirka 1979. Notera det grymt undermåliga ryska stålbandet från samma tidsera. Så sladdrigt; så coolt.
68655E73-46C2-4C05-A6EB-6F93E1D93A60.jpeg
 
Topp