• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Dags för lite myndighetsutövning.
20250408_100316.jpg

Raketa idag.

Är det någon som har en ny rygg till salu, så säg till!

20250408_115557.jpg
Trist med ryggen.
Men bli inte "beroende" av kiropraktik!
Kan inte låta bli att berätta den smått bisarra men helt sanna historien om Alannah Myles.
Sena 80- och 90-talets kanske bästa rockröst som kanske blev mest känd för coola låten "Black Velvet" från 1989.
Alannah har erkänt att hon blev beroende av folk som på olika sätt "knakade ut" hennes rygg och framför allt nacke.
Blev så besatt att hon gick mellan massa olika kotknackare för att ingen skulle säga stopp.
Mellan 2009 och 2011 förstörde hon ryggrad och nacke så till den milda grad att hon numer knappt kan sitta, och knappt tar sig fram i rullstol.
Har i intervjuer erkänt att "jag var dum i huvudet" och skyller inte på någon annan.
Här är en liveversion av hennes mest magiska låtar efter hennes sorgliga skador.
Hon försöker; har ont; kanske inte riktigt som förr; men det blir ändå vackert.

Och liten sovjet för att inte vara OT!
IMG_5119.jpg

Åh, en vildmarkshäst! 🤩

De där e inte så vanliga, borde egentligen vara det men jag uppfattar det som att de inte säljs så mycket? Snygg iallafall!

Våga pröva, så kanske någon snor ditt under tiden?!

För övrigt så hade jag på mig en Raketa igår, men den kom aldrig upp i tråden.

Hade det nog lika svårt med det som att ta mig till toaletten igår, tog några minuter, behövde hjälp en gång tillbaka till sängen. Farligt o måla och slipa väggar... 😅

För övrigt har jag ingen klocka på mig alls idag, men budar på ett gäng nya ifrån Ukraina, så om några veckor kommer det nog dyka upp en del nytt i tråden (kanske någon enstaka kommer redan denna vecka ifrån Tyskland). Man kan aldrig få för många klockor, eller? 😇
De breda och korta visarna är lite "grejen" med klockan.
Jag har en dublett till den här klockan någonstans, tror jag.

Godmorgon, veckan rusar vidare. Gårdagens kronograf sitter bra på handleden, så varför överge ett vinnande koncept? Dessutom stundar längre dragning i ledningsgrupp, så bäst att hålla koll på vad som sitter på handleden.
20250410_080459.jpg

Just detta exemplar är lite unikt eftersom boett, kronor och knappar är i rostfritt stål, något som annars bara förekom på de militära kronograferna.
20250410_080532.jpg

För ett par dagar sedan skickade ryssarna en Soyuz till den internationella rymdstationen med 3 kosmonauter. En av dem var NASA astronauten Jonny Kim. På bilderna ifrån besättningen ser man att samtliga bär ryska Kosmonautdräkter, men vad är det för klocka de bär? Bilderna finns på flertalet klockrelaterade konton men ingen verkar kunna komma på vilken klocka de har på dräkten, är det ens en rysk klocka? Någon här som vet vad kosmonauterna bär på uppdrag?

Bilagor

• IMG_1762.jpeg
    IMG_1762.jpeg
    234 KB · Visningar: 1
  • IMG_1761.jpeg
    IMG_1761.jpeg
    134.3 KB · Visningar: 1
För ett par dagar sedan skickade ryssarna en Soyuz till den internationella rymdstationen med 3 kosmonauter. En av dem var NASA astronauten Jonny Kim. På bilderna ifrån besättningen ser man att samtliga bär ryska Kosmonautdräkter, men vad är det för klocka de bär? Bilderna finns på flertalet klockrelaterade konton men ingen verkar kunna komma på vilken klocka de har på dräkten, är det ens en rysk klocka? Någon här som vet vad kosmonauterna bär på uppdrag?

Kul!

Bra fråga, det närmsta boett jag hittade var en Vostok, inte helt lik dock, tycker den ser lite annorlunda ut. Bla bandhornen.
Screenshot_20250410_194453_M365 Copilot.jpg

Sedan verkar ju klockan ha en timmvisare som ser ut som en GMT-visare, lite lik visaren på denna Buyalov.
Screenshot_20250410_200704_Chrome.jpg

Bubbelfönstret för datumet är inget jag sett att ryssarna brukar ha, kan dock ha fel.

Jonny Kim verkar ju rocka Rolex, så kanske är det en Rolex, med custom tavla? Eller så är det något helt annat...

Arbetsveckan avslutas med en tredje kyrilliska Poljot-kronograf. Denna gång från någonstans i skiftet mellan 70- och 80-tal, något som de röda siffrorna på bezeln skvallrar om. Den gamla och "rena" Poljot-loggan är också en trevlig detalj.
20250411_085320.jpg

Kul!

Bra fråga, det närmsta boett jag hittade var en Vostok, inte helt lik dock, tycker den ser lite annorlunda ut. Bla bandhornen.
Screenshot_20250410_194453_M365 Copilot.jpg

Sedan verkar ju klockan ha en timmvisare som ser ut som en GMT-visare, lite lik visaren på denna Buyalov.
Screenshot_20250410_200704_Chrome.jpg

Bubbelfönstret för datumet är inget jag sett att ryssarna brukar ha, kan dock ha fel.

Jonny Kim verkar ju rocka Rolex, så kanske är det en Rolex, med custom tavla? Eller så är det något helt annat...
Det ser ut som om någon på IG kontot ”whatchesofespionage” har hittat rätt klocka. Verkar vara en Sthurm ref 75967452.
Jag har klockor så det räcker… men den här verkligen villhöver jag 😝

Bilagor

• IMG_1769.png
    IMG_1769.png
    584.4 KB · Visningar: 1
Det ser ut som om någon på IG kontot ”whatchesofespionage” har hittat rätt klocka. Verkar vara en Sthurm ref 75967452.
Jag har klockor så det räcker… men den här verkligen villhöver jag 😝

Ah, kul att det var en rysk klocka ändå!

Verkar som att de har ett Seikoverk i de klockorna, oklart vilket.
Enligt Smirs skall det vara "TD Poljot" som är tillverkare av Sthurm.

Ps, man behöver n+1 klockor, där n är nuvarande antal man har. 😇

Jo det är en udda fågel. Minns inte om vi kom fram till vad det var. Kul oavsett.

Prototyp. Finns en som har en med samma boett-typ på wus!

Jag satte upp dessa för ett par år sedan. Vissa likheter men kanske lite enklare.
20250412_202909.jpg

Efter att ha varit otrogen med Japansk batteriklocka under dagen softar jag nu under lördagskvällen med Dude-utan-datum-med-stora-lume-pluttar och världens mest underbart vackert krackelerade tavla 😍
20250412_202758.jpg

Snyggt! Jo, lite samma allt, även om inte helt lika. Blir en fondvägg med denna och resten av väggarna med struktur i liknande färg. Se nedan.
20250413_160736.jpg

Sjukt snyggt med krackelering och stora pluttar!!!

Tillbaka
Topp