Lite varning för bildspam men jag tror att ni kommer att gilla't.
En fransk kompis städade ur sin samling. Han samlar ganska "snävt" men har en väldigt läcker samling av endast ( tror jag ) Vostok Amphibian Neptune. Jag var snabbt framme och snappade upp "The Luna dude" och ett par "Sputniks" i oanvänt skick.
"Sputniks:arna" är egentligen reissues av Kirovskies kultiga Sputniks, från 1957. Det var Vostok som gjorde identiska klockor som orginalen - på tidigt 80-tal - men med Vostoks urverk. De här är i oanvänt skick. Har läst någonstans att Vostoks upplaga är sällsyntare än Kirovskies. Orginal är dock allid orginal såklart.
The Luna dude behöver kanske ingen närmare presentation? Projektet såg svårt ut så jag var aldrig aktiv där. Min kompis snappade upp de komponenter som Meranom sålde ut i panik när projektet havererade. Han lät en urmakarstudent montera klockan.
Det finns de som säger att det här är den bästa, ryska, projektklockan. Klockan är skithäftig men jag tycker att Sadko:n är ett strå vassare.
The dude lär föreställa Leonov som är lite av min favoritkosmonaut. Han var den första människan som genomförde en rymdpromenad. Han gick bort för ett tag sen och jag tror att projektet startades för att hylla honom.
Jag tror inte att det har gjorts någon officiell klocka för att hylla den kanske största kosmonauten eller rymdfararen överhuvudtaget - Gagarin.