• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Mera nytt!
1000016898.jpg

Trodde jag skulle hämta 1 paket idag, men det var visst 3! 😇

4 klockor i första paketet, här är första ur det:

En mycket ovanlig Vostok, antagligen från mitten av 90-talet. Ref är okänt för denna typ av boett (tills någon hittar någon katalog med ref i).

Innuti tickar ett vanligt 2414-urverk.

Den s.k. kapsyl-boetten! Edit: även kallat coin-edge.
1000016843.jpg

1000016844.jpg

1000016845.jpg
Såg nästan ut som en Oris när man kollade lite snabbt.

Litar tyvärr själv rätt mycket på alla de "officiella" katalogerna. Har själv drygt 50 st kataloger.
I dom dyker Ministryn upp i 83-85-katalogen som 710-boetten men då med paddel-visare och den cleana svarta tavlan.
Ser jag rätt dyker ScubaPojken upp som tavla så sent som 1990, men då i Neptune-boetten (937), och då 1990 finns ej längre Old Ministryn, och den nya Ministryn (new710) dyker inte upp förrän efter 2010.
Frågar du mig med mitt ringa kunnande är det där antingen ett hope-plock av smart säljare, eller MÖJLIGEN gjort "på fabrik" i början av 90-talet genom att man som Kajsa Varg "tager vad man haver" ...
Men jag själv är nog lite osäker, och skulle inte sätta min svärmors löständer på det .... Och ej heller betala massa riksdaler för den.
Men det är jag.
Tack för återkoppling från flera av er.
Ja, att det nog inte är en legitim kombination av boett och tavla har jag nog själv haft på känn, men det är ju alltid kul att kolla om någon i tråden sitter på någon annan idé/kunskap. Sedan ska jag ju direkt korrigera mig själv; 710-boetten med raka luggar, dessutom i kombination icke-paddelvisare, är definitivt inte från första halvan av 80-talet, utan snarare från den senare delen av samma tidsspann. Jag TROR att man kan datera de första Dude-tavlorna från 1989, men den klassiska kombinationen Neptune med denna tavla finns definitivt dokumenterad i 1990 års katalog.
Som har föreslagits kan man oavsett köpa klockan för de ingående delarna skull och så kanske jag faktiskt gör. Den ligger i min watch-list, får se om den är kvar i slutet av månaden. Nu blev det i stället en Sekonda från samma säljare, men det är, som man brukar säga, en helt annan historia.

Varken Leonov, Ocean eller Raketa. Men nån sorts raket far ju runt på denna iaf. Kalle Anka märkt dessutom.Tur man hade 100 extra armband liggandes.🤔😬😇
20250818_102246.jpg
20250818_102209.jpg
Är verkligen inte bra på vare sig gammal skrivstil, eller gamla ryska märken/sidomärken.
Men visst är det en POLJOT KIROVSKIE från 50-talet?
Den inspirerade Vympels satellitklocka, eller Vympel inspirerade denna?!

Är verkligen inte bra på vare sig gammal skrivstil, eller gamla ryska märken/sidomärken.
Men visst är det en POLJOT KIROVSKIE från 50-talet?
Den inspirerade Vympels satellitklocka, eller Vympel inspirerade denna?!
Lilla månlandaren som flyger över texten. Kom efter att de landat på månen och drösslat just vimplar på månen. Konfetti fur alle. Men det finns säkerligen helt identiska Poljot/Kirov med annan tavla bara. Men tyvärr kaksmet i den. Och den är inte så kär att jag lämnar den på service.

Lilla månlandaren som flyger över texten. Kom efter att de landat på månen och drösslat just vimplar på månen. Konfetti fur alle. Men det finns säkerligen helt identiska Poljot/Kirov med annan tavla bara. Men tyvärr kaksmet i den. Och den är inte så kär att jag lämnar den på service.
JAG trodde det var Vympel som kom på hela grejen. Kul att utröna vem som var först. Inte bara i rymden, utan också i sovjetiska klockvärlden!
Min gamla Vympel-post med historien:

JAG trodde det var Vympel som kom på hela grejen. Kul att utröna vem som var först. Inte bara i rymden, utan också i sovjetiska klockvärlden!
Min gamla Vympel-post med historien:
Luna 2 kraschlandade (den var konstruerad för det ändamålet) 1959. Vympel kom 2 år senare, 1961-64. Så vitt jag kan hitta.

Från wiki: Även om ett flertal sovjetiska vimplar spreds ut av Luna 2 år 1959 och av senare rymdsonder som landade, och amerikanska flaggor symboliskt restes på månen, så är det i dagsläget ingen stat som hävdar ägandeskap över någon del av månens yta.

Senast ändrad:
Mera nytt här, min första ryska med islamtema...

Enligt chatgpt står det i grönt:
بسم الله الرحمن الرحيم

"I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges namn."

Detta är en klassisk islamisk fras, som inleder nästan alla kapitel i Koranen och som ofta används som en välsignelse.

Vostok 2414 CCCP
1000016934.jpg

Mir, nr 26 av 104 tillverkade, får förtroendet att sitta på handleden denna onsdag.
Detta exemplar (jag råkar ha en till) köpte jag av en klockvän som hade genomfört ett imponerande renoveringsarbete på en klocka som först, mer eller mindre, köptes som en reservdelsdonator. Sedan insåg han att han satt på en ganska sällsynt kronograf...
20250820_075819.jpg

Vi fortsätter med Vympel. Funkar givetvis inte som alla andra Vymplar jag har. Vilket är lite trist för det är en riktigt bra kostymklocka iom att den är så otroligt tunn. Känns tom tunnare än mina tunnast Takano klockor. Går inte att vrida upp. Helt låst. Men man kan ställa tiden iaf till en bild. Ja ja. Vad är en bal på slottet 🙄😮‍💨
20250820_093117.jpg

Senast ändrad:
Vi fortsätter med Vympel. Funkar givetvis inte som alla andra Vymplar jag har. Vilket är lite trist för det är en riktigt bra kostymklocka iom att den är så otroligt tunn. Känns tom tunnare än mina tunnast Takano klockor. Går inte att vrida upp. Helt låst. Men man kan ställa tiden iaf till en bild. Ja ja. Vad är en bal på slottet 🙄😮‍💨
20250820_093117.jpg

Tråkigt!

Kan det vara ett litet guldigt 2209 som sitter i den?
1000016940.png

Tillbaka
Topp