• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

IMG_4580.jpeg
Riktigt snyggt med vitt gummi 💪👍

Jag slog till, tror det är första gången jag själv stöter på en Cadet med den tavlan.
(Bild från säljaren)
Screenshot_20250829_141128_eBay.jpg
Grattis! Och så får du nästan stilla ned farten lite grann nu, och passa på att njuta när den väl landat 😅 jag tycker den där ser ut just precis exakt så där himla super bra! Så att den skulle kunna vara den sista faktiskt .. Skriker det inte OWG om den om du lyssnar riktigt noga ❤️‍🔥🖤🩶

😉

Det är ingen fara isåfall ‼️ nej då jagar jag runt efter Ryssar ett tag istället för dig bara,

Så Ni får lite egen tid & så håller givetvis vi andra tummarna för att kärleken ska slå rot 🤩🙏.

Ni med Vostok hur upplever ni kronan på era. Fick nyss hem min första Vostok och kronan är ganska lös när den är urskruvad, men kanske är en del av den ryska charmen?
IMG_9286.jpeg
Som alla skriver: det skall vara så.
Testa att googla på historien kring lösningen - kul!
Förenklat klarade Sovjets teknik inte av att göra klockorna stabila som västvärldens, vid höga tryck - så man gjorde en helt egen lösning: grejorna skulle istället vara "lösa inuti" (annars gick sakerna sönder då trycket förändrade innanmätet).

Så ja, när kronan lossas "ramlar den lös" - och så skall det vara.
När man är lite ovan ("slarvig") kan det bli så att man råkar klicka tillbaka den vid uppvridningen, och börjar fippla med visarna istället.
Tycker man det är lite konstigt/svårt, kan du testa att luta klockan åt höger (så kronan hänger nedåt) och medan du skruvar upp den, ha ett litet "drag" i den (dra s.a.s. ut den lite ur klockan).
När du blivit van Sovjetare - kommer du älska dessa!!!
;) 😂😂😂😂:cool:

Sista nya!

Poljot som tyvärr inte går (än). Har tagit loss en avbruten bom samt satt dit en ny tavelskruv då det saknades en. Rätat upp visarna lite.

Efter, här utan glas då jag inte hade något nytt som passade.
1000017167.jpg

Baksida
1000017168.jpg

Innan tvätt, tyvärr svårt och se här, men sekunden var skev som en orm
1000017166.jpg

Det är otroligt trevligt att följa detta! Får mig att vilja öppna upp alla mina klockor om inte annat…

Mmm, urverket kan va fina, eller ibland mindre fina o enklare. Rätt kul o se vad man hittar i klockorna, alla i detta paket var väl sålda som icke fungerande, men en hel del tickar ändå.

Har en ny batch på g med fler renoveringsobjekt, med bla en väldigt ovanlig Vostok boett!

Tillbaka
Topp