• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

I helgen hade jag förmånen att få "plocka russinen ur kakan" när en god vän började sälja av sin samling av sovjetiska klockor. Jag köpte för allt jag pallade. :hungry:
Det här är en Sturmanskie 31659. D.v.s. en 3133 med hacking funktion. Man kan stoppa urverket genom att dra ut kronan. Förmodligen praktiskt när man skulle "synka" flera klockor.
Urtavlan är grå med "järnväg" runt. Det daterar klockan till slutet av 1990. Det är den vanligaste varianten av den här klockan. Det unika med just den här klockan är att den har matchande dokument.

20250904_143518.jpg
20250904_143529.jpg
20250904_143709.jpg
Wow, box och papper och dessutom riktigt fint skick! Kan bara lyfta på hatten och gratulera! 😍

De vita tavlorna kommer ut ibland... 😉
Jo jag vet. Ids mest inte ta i möget. LIte för att verket i den 3017 är rätt trögt trots service. Var iofs länge sedan jag såg en tavla löst men har inte letat på... 3-4 år? Tiden går. De brukar inte vara helt gratis heller.

Annan insikt, kollade runt lite efter andra liknande artilleriskie klockan man hittade inga.

Men noterade att vill man ha en blå scuba med krackelerad tavla från tidigt 90-tal så finns det minst 5 på ebay. Var väl den som sålde bäst då som nu och lite vajsing i färgen för det är inte många andra krackelerade man ser från den tiden. Inte jag iaf.

Hittade en med en ISU 152. Helt annan sak. 152 råkar bara vara samma kaliber som på ryska haubitzar... alltså man tryckte på ett haubitzeldrör på band och vips en galen storm/bandkanon, slutet ww2 kom den om jag minns rätt. Samma veva som Iosef Stalin 2 stridsvagnen typ. Tuffa eldrör på tanks idag är väl 125 mm? Lästa att man tänker gå nere till 105 mm igen då den klarar det mesta och det kommer bara en massa drönare oavsett. Ja ja.

1757016721893.png

Jag tog bort bakstycket på Elektronikan i går. Ganska mycket läckage från batteriet. Dessbättre ingenting att tala om under batteriet.
1757071214443.png

Blecket som skruvas fast över batteriet lossnade. Vet inte om det innebär att det är sönder eller om det ska föras ner tillsammans med batteriet.
Rengjort batteri togs med till lokal affär där killen bakom disken jämförde storleken med en mall han hade och hittade SR41 som det närmaste alternativet.

Återstår att se om den tuffar igång.
Vad rekommenderar ni andra för medel för att få bort kvarvarande läckage-rester; bommuls-topp med WD40?

Jag tog bort bakstycket på Elektronikan i går. Ganska mycket läckage från batteriet. Dessbättre ingenting att tala om under batteriet.
1757071214443.png

Blecket som skruvas fast över batteriet lossnade. Vet inte om det innebär att det är sönder eller om det ska föras ner tillsammans med batteriet.
Rengjort batteri togs med till lokal affär där killen bakom disken jämförde storleken med en mall han hade och hittade SR41 som det närmaste alternativet.

Vad rekommenderar ni andra för medel för att få bort kvarvarande läckage-rester; bommuls-topp med WD40?

Ipa!

1757071214443.png

Satt den ingen skruv här? Tror den skall vara lös i andra änden
1000017255.jpg

Satt den ingen skruv här? Tror den skall vara lös i andra änden
1000017255.jpg
Go helg klockomaner!👍😄
image.jpg
Jodå, det satt en skruv där, no problemo

Edit: Hmm, sidan beter sig lite underligt. Jag svarade egentligen på Rikalas inlägg, men det blev ett dubbelsvar inkl Beos inlägg... Dessutom kan jag inte ta bort "tummen upp" nedan, som nu hamnar lite fel. Förmodligen skit bakom spakarna. Oavsett är det fredag och det känns riktigt bra!
👍

Nu är man invigd och äntligen medlem i klubben.
IMG_5930.jpeg
IMG_5928.jpeg
Posten som dragit ut på det lite..
IMG_5915.jpeg

jakten är på det stora hela endast i startgroparna. Jimpa han har Big Plans och ögonen för många Ryskor till.

Glad fredag.

PS. Kan man polera glaset/plasten med någonting hemma?
DS.

Mvh, Sastrovje​

IMG_5930.jpeg
IMG_5928.jpeg
IMG_5915.jpeg

jakten är på det stora hela endast i startgroparna. Jimpa han har Big Plans och ögonen för många Ryskor till.

Glad fredag.

DS.

Mvh, Sastrovje​

Välkommen och ja du kan testa med tandkräm på glaset om det är mindre repor och autosol om inte tandkrämen räcker till.👍😄

IMG_5930.jpeg
IMG_5928.jpeg
IMG_5915.jpeg

Glad fredag.

DS.

Mvh, Sastrovje​

Grymt! 😎💪

Sjukt trist att man inte ens får ha posten ifred, snart får man ju börja köpa klockor via DLB.

Trevlig helg 🍻

IMG_5930.jpeg
IMG_5928.jpeg
IMG_5915.jpeg

Glad fredag.

DS.

Mvh, Sastrovje​

Kul, välkommen till klubben!

Har du silverputs hemma fungerar det riktigt bra!

Tillbaka
Topp