• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fredagen inleddes med frukostutbildning, ja det var alltså inte frukosten i sig som utbildningen handlade om... 😁
20251024_090240.jpg

På handleden en Sturmanskie från ca 1990 i hyggligt bra skick. Modellen fortsatte att tillverkas även efter Sovjetunionens sönderfall, men då med 3133-verk. Här är det 31659.
20251024_114140.jpg

Ljuvligt & fenomenalt! Grattis 🥂

Jag har uppfattat ett visst rymdtema idag. Jag drar därmed mitt strå till stacken med en Mir-kronograf (endast 104 st tillverkade). I bakgrunden den kinesiska kronograf jag har varit otrogen med tidigare idag.
Mir-kronografen är fö ett imponerande renoveringsobjekt utfört av en klockvän till mig i Danmark.
Edit: Var det möjligtvis @Utvisaren som importerade dessa trevliga svarta läderband med viklås och bjöd ut till försäljning i tråden?
20251028_192129.jpg

Jag har uppfattat ett visst rymdtema idag. Jag drar därmed mitt strå till stacken med en Mir-kronograf (endast 104 st tillverkade). I bakgrunden den kinesiska kronograf jag har varit otrogen med tidigare idag.
Mir-kronografen är fö ett imponerande renoveringsobjekt utfört av en klockvän till mig i Danmark.
Edit: Var det möjligtvis @Utvisaren som importerade dessa trevliga svarta läderband med viklås och bjöd ut till försäljning i tråden?
20251028_192129.jpg
Ser fantastiskt ut både klocka och läderbandet med viklås. Vad är det för mm på dessa banden?

Det här är 20 mm bredd.
Din fråga är fö inte obefogad. De flesta sovjetiska armbandsuren ligger nästan uteslutande på 18 mm avstånd mellan luggarna. Old Ministry är ett tidigt undantag med 22 mm, vilket ju fö även gäller för NVCh-30. Ja, Zlatoust har liiite bredare band... 😁 Men en förkrossande majoritet av alla klockor som förekommer i denna tråd ligger högst sannolikt på 18 mm bandbredd.

Din fråga är fö inte obefogad. De flesta sovjetiska armbandsuren ligger nästan uteslutande på 18 mm avstånd mellan luggarna. Old Ministry är ett tidigt undantag med 22 mm, vilket ju fö även gäller för NVCh-30. Ja, Zlatoust har liiite bredare band... 😁 Men en förkrossande majoritet av alla klockor som förekommer i denna tråd ligger högst sannolikt på 18 mm bandbredd.
Jag vill bo i den här tråden & bara köpa Ryssar, för resten av mina dagar 🤩 tack för bildandets skull. Trott att min är 19mm men den är sannolikt 18mm med andra ord.

@MAz_666
Det är faktiskt en Ryss redan påväg på posten 🫣😆
Jag vaknade upp idag och hade inga som helst planer på det, men nu verkar det inte bättre!

Du får gärna kommentera den när jag får nöjet att lägga ut en första bild på den här i tråden🤩

Kul! Spännande!

Ha, har servat en Vostok med 14mm ikväll! Kanske blir morgondagens klocka...

Får ta o leta fram alla mina som inte är 18mm o ta en bild, undra hur många det blir?

Min Raketa 🚀Ifrån Rysslands äldsta fabrik, är den enda dinkan jag har än så länge. Men lika glad för det är jag. Men jäklar så fina ur det läggs ut i tråden! Det motiverar att bli med fler 😄
IMG_7035.jpeg
Synd bara att de bästa marknadsplatserna för ryska klockor är stängda för oss just nu. Det går naturligtvis att att fynda på t.ex. ukrainska marknadsplatser fortfarande men utbudet är lite magrare tyvärr.
Det kanske tar lång tid men någon gång måste de ryska säljarna komma tillbaka till de stora marknadsplatserna igen. Då blir det lättare att hitta intressantare klockor igen.
Raketa gör kanonfina klockor fortfarande. Det är en rysk fabrik som jag tror stenhårt på.

Tillbaka
Topp