• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

På den här bilden ser det onekligen ut som det skulle gå och öppna framifrån:
1000018627.png

Om du tittar på andra sidan borde det kanske finnas en urgröpning där i nederdelen av glas ringen?

Visst finns risk att göra märken om man försöker öppna denna vägen. Verket borde nog kunna fås ut bakvägen, men ibland kan det vara svårt och ta tid, fast oftast då finns ärg/rost/smuts mellan beröring och boett. I ditt fall borde det nog inte finnas.

I värsta fall får du väl lämna in den. En urmakare borde snabbt kunna rätta till det där.
Nej, ingen urgröpning dessvärre. Lämna in den kommer jag inte göra. Möjligtvis rådfråga om den ska ur fram eller bak :)
Men som du säger, finns ju risk att det bara sitter pga nåt skit. Ska testa lite mer.

Raketa School
Servade den igår, bytte balans.
1000018634.jpg

Urverk
1000018624.jpg

Baklocket
1000018626.jpg

Urverk innan, balansfjädern helt kajko, urverket väldigt smutsigt.
1000018604.jpg
Fin liten klocka det där.

Jag känner till en Vostok med samma typ av konstruktion. Denna är till salu på bukten och jag har spanat på den under lång tid. Priset är på väg ner, men fortfarande lite för osunt högt. Mycket vill-ha-faktor...
1763549037839.png

1763549123625.png

Finns tom i en katalog, vilket jag har för mig att @Rikala var först med att rapportera:
1763549721084.png

Jag känner till en Vostok med samma typ av konstruktion. Denna är till salu på bukten och jag har spanat på den under lång tid. Priset är på väg ner, men fortfarande lite för osunt högt. Mycket vill-ha-faktor...
1763549037839.png

1763549123625.png

Finns tom i en katalog, vilket jag har för mig att @Rikala var först med att rapportera:
1763549721084.png

Jo, de där e coola. Vill också ha en sådan Vostok men till billig peng... 😁

1763549037839.png

1763549123625.png

1763549721084.png
De där är inressanta. Jag har för mig att de finns i tre olika variationer.

Godmorgon (доброе утро). Klockan är 07:10 i moskva mina herrar.
Jag har fåtg problemz med Amfibian här hemma, minutvisaren har släppt ifrån verket, den snurrar vart helst gravitationskraften vill.
jag kan förmodligen inte göra någonting då jag aldrig skruvat mer än en länkbit på en klocka tidigare. men jag vill gärna veta Vad jag har gjort för fel?
Jag har varit Osäker på vilka lägen och håll man vrider upp & ställer tiden. Eller har jag dragit ut kronan för långt?
1000026014.jpg

Passar på att vrida upp Raketan och mäta hur länge den tickar. Inget ont som inte har något gott med sig.
Trevlig torsdag!

1000026009.jpg

Godmorgon (доброе утро). Klockan är 07:10 i moskva mina herrar.
Jag har fåtg problemz med Amfibian här hemma, minutvisaren har släppt ifrån verket, den snurrar vart helst gravitationskraften vill.
jag kan förmodligen inte göra någonting då jag aldrig skruvat mer än en länkbit på en klocka tidigare. men jag vill gärna veta Vad jag har gjort för fel?
Jag har varit Osäker på vilka lägen och håll man vrider upp & ställer tiden. Eller har jag dragit ut kronan för långt?
1000026014.jpg

Passar på att vrida upp Raketan och mäta hur länge den tickar. Inget ont som inte har något gott med sig.
Trevlig torsdag!

1000026009.jpg
Trevlig klocka och det ser ut som en mod så troligen är det som du säger att visaren släppt från minutröret och då måste verket ut och sekundvisare av samt sedan trycka dit visarna igen.😞

Amphibian-mod, som jag knåpade ihop för några sedan. En av sönerna fyller år imorgon och eftersom han har ett visst klockintresse tänker jag att jag ska låta denna få gå vidare till honom. Ska fixa annat armband/länk i eftermiddag.
Klockan är fö ett bra exempel på att man kan få Vostok 24x-verk att gå riktigt bra. I detta fall mindre än 9 s plus per dygn.
20251120_083442.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp