• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

twisted

Cartier
Någon som kanske kan berätta lite mer om den här tidiga julklappen? Jag tror jag lyckats lista ut är att det i den sitter ett 3133 ifrån Poljot och att den kan vara producerad någon gång mellan 1997 och 2004. Tacksam för info! :)

XWFuvCL.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Någon som kanske kan berätta lite mer om den här tidiga julklappen? Jag tror jag lyckats lista ut är att det i den sitter ett 3133 ifrån Poljot och att den kan vara producerad någon gång mellan 1997 och 2004. Tacksam för info! :)

XWFuvCL.jpg


Japp, den bygger på den klassiska 3133 verket som sitter i många chronos från Poljot (23 stenar).

Rolig julklapp!:)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Stämmer, den är från meranom.com (säljs bara där). Tror dom ska komma in igen senare i december, men dom brukar ta slut väldigt fort så man får vara snabb.

Ett tips om man ska köpa från meranom är att ändra valuta till rubel, priserna har inte korrigerats för att kompensera rubelns prisfall de senaste 6 månaderna.
Hur byter du till ruble? Har försökt flera timmar nu utan att lyckas
 

Rotto

Omega
Ja, de har tagit bort den möjligheten, skedde i helgen. Jag hade tur som hann beställa innan. Det gjorde runt 30% i skillnad. Så det var inte jätteförvånande att de droppade den möjligheten.

Trist, rubeln har ju försvagats och Vostok säljer ju sina klockor i rubel, med andra ord borde priset ner. Tror en förklaring kan finnas i det faktum någon listig person skapade en separat tråd i ämnet på WUS...
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Ingen som hittat en annan bra sida där man fortfarande kan köpa en vostok i rubel? Priset blev ju runt en 300 kr för en amf. Känns ju prisvärt då även om man inte skulle använda den.
 

malakim

Omega
Efter vad jag förstår producerar Vostok inga klockor alls i dagsläget. Fabriken är stängd, på obestämd tid, pga rådande ekonomiskt läge i Ryssland. Se http://forums.watchuseek.com/forum.php#/forumsite/20758/topics/1350881?page=1. Trist, hoppats det löser sig för dem.

Slänger in lite bilder på mitt senaste inköp. En Buran 24h kronografregulator. Dessa producerades av Volmax (V.M under Buran-loggan) under första hälften av 00-talet. Drivs av arbetshästen Poljot 31681 (3133 med 24h-modul).

ImageUploadedByTapatalk1419972411.205406.jpg


ImageUploadedByTapatalk1419972431.502580.jpg
 
D

Deleted member 2240

Guest
Hej på er
Är det någon som vet en urmakare i Göteborgsomsrådet som tar sig an ryska klockor? Har ett par klockor, två Komandirskie & Sturmanskie, alla 80-talare, som behöver översyn, Komandirskie har stannat och behöver sannolikt bara smörjas upp och på Sturmanskien fungerar inte "återställaren" på tidtagaren:-(.
bild 2.JPG
bild 1-1.JPG
Kkomandirskie.jpg
 

Onelund

Rolex
Jag har en urmakare som gärna fixar dina manuella ryssar, kronografen kan han säkerligen ta sig en titt på men är inte glad i att skruva i den om det visar sig vara generalknas då han tycker det tar för mkt tid.

två saker dock
jag bor inte i Göteborg.
ungefär en månads väntetid på reperationer förtillfället.
 

Rotto

Omega
Letar efter en vintage vostok med handmålade sifferindex. Nån som vet hur lumen är på dessa? Helt död eller ok pga man använt radium?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Var precis den modellen jag hade i åtanke. Hur stor är den, vill minnas att de ligger kring 34 mm vilket känns litet...


Det stämmer!

Det du måste tänka på är att sekundvisaren skall se ut som en pil. Ofta är sekundvisaren utbytt, röd datummärkning, och i nästan 70% av alla tidiga komandirskies har den röda stjärnan blekts till en gråblå färg.
 

Rotto

Omega
Det stämmer!

Det du måste tänka på är att sekundvisaren skall se ut som en pil. Ofta är sekundvisaren utbytt, röd datummärkning, och i nästan 70% av alla tidiga komandirskies har den röda stjärnan blekts till en gråblå färg.
Topp, tack för infon! Har hittat två som stämmer in, en med svart urtavla och en med helt urblekt, möglig beige tavla.

Å andra sidan är kanske radium inte nån jättebra ide, vill minnas att radium sönderfall både ger alfa- och gammastrålning. Alfa känns ok, gamma inte lika hett.
 
D

Deleted member 2240

Guest
Det stämmer!

Det du måste tänka på är att sekundvisaren skall se ut som en pil. Ofta är sekundvisaren utbytt, röd datummärkning, och i nästan 70% av alla tidiga komandirskies har den röda stjärnan blekts till en gråblå färg.



Är det en sådan här Fixoflex? Denna gavs ut till Röda Armens 50 års jubileum 1968, går perfekt, Lumen är dock dålig....
 

Bilagor

  • IMG_4562.JPG
    IMG_4562.JPG
    243.7 KB · Visningar: 149

Rotto

Omega
Fick hem en blå scuba dude i 960 boett (neptune). Ok skick förutom att den inte går.

Går att dra klockan och det känns ok men den startar inte, däremot känns det som om rotorn är lös. Skakar man klockan känner man av rotorn lite mer än vanligt.

Skulle en lös rotor kunna orsaka att klockan stannar helt, eller är det troligtvis något annat?

Har ingen öppnare än så har inte kunnat kolla hurdet ser ut än...
 

Onelund

Rolex
Fick hem en blå scuba dude i 960 boett (neptune). Ok skick förutom att den inte går.

Går att dra klockan och det känns ok men den startar inte, däremot känns det som om rotorn är lös. Skakar man klockan känner man av rotorn lite mer än vanligt.

Skulle en lös rotor kunna orsaka att klockan stannar helt, eller är det troligtvis något annat?

Har ingen öppnare än så har inte kunnat kolla hurdet ser ut än...
Nej rotorn i sig kan inte få klockan att sluta gå såvida den inte hamnar snett och sabbat något, ex balansaxeln. Bara att öppna upp o kolla
 

ErikB

Breitling
Tjena! Ny på sidan. Ingen samlare, men har alltid uppskattat klockor och design. Nu till min fråga. Åker sannolikt till Moskva på jobb om nån månad. Skulle vara kul att köpa en klocka när man är där. Gillar både vintage arméur och civila, men helst ifrån Sovjet eran.
Är det nån som har tips på handlare, saker att tänka på eller bara idéer?
Allt är välkommet och är mest ute efter originella och funktionella klockor, helst till rimligt pris.
Vanligen Erik
 
Topp