• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Neeej!inte värkbilder!😆😅

Okej då!

Zaria
20221019_214231.jpg

Chaika
20221019_214357.jpg

Inga stora saker...

Är det utvecklat i russkiland eller är det en fransyska? 🤔🐷
Jag har bara läst det Mark Gordon skrev en gång i tiden om det:

The Chaika caliber 1200 is the smallest caliber ever produced during Soviet times... It measures only 9 x 13 mm. Unfortunately, it is also one of the rarest Soviet movements, too.

Virtually nothing is known about it, not even the jewel count. All that can be said for certain is that it was most probably produced in the mid or late 1960s for a very short time, and that very very few were produced. I can add that it is finished beautifully.

The movement, itself, is rare, but one with a case and dial in good condition is even rarer.

It took me almost a decade to find one. Actually it found me... It was offered to me by someone who had visited my website and felt strongly that the caliber should be represented in my collection. I agreed, of course. The rest, as they say, is history.

Jag har bara läst det Mark Gordon skrev en gång i tiden om det:

The Chaika caliber 1200 is the smallest caliber ever produced during Soviet times... It measures only 9 x 13 mm. Unfortunately, it is also one of the rarest Soviet movements, too.

Virtually nothing is known about it, not even the jewel count. All that can be said for certain is that it was most probably produced in the mid or late 1960s for a very short time, and that very very few were produced. I can add that it is finished beautifully.

The movement, itself, is rare, but one with a case and dial in good condition is even rarer.

It took me almost a decade to find one. Actually it found me... It was offered to me by someone who had visited my website and felt strongly that the caliber should be represented in my collection. I agreed, of course. The rest, as they say, is history.
Jag saknar en miljon eller två på mitt bankkonto. Undras när någon vänlig själ noterar det och gör en överföring? 🤔

Snygg!riktigt trevlig med alarm med!👍😍
Ja fast den spelade inte så fina melodier när batteriet nästan va tomt upptäckte jag 😂 Mozarts "Rondo Alla Turca" lät som den va rejält på fyllan och försökte spela ungefär 😂😂
Får ta och stoppa i ett nytt batteri så den nyktrar till ;)

Senast ändrad:
Sånt där kan inte jag, men i mina ögon ser inte den bezeln särskilt rätt ut.
Ja det stämmer fel bezel... och fel urverk, urtavla, krona och någon har plockat bort kronhalsen för att stoppa in fel urverk med den kronan i boetten...
Hade varit bättre att låtit bli kronhalsen och sålt boetten som delar.. Det där är nästan mer helgerån än franken :(

Ja det stämmer fel bezel... och fel urverk, urtavla, krona och någon har plockat bort kronhalsen för att stoppa in fel urverk med den kronan i boetten...
Hade varit bättre att låtit bli kronhalsen och sålt boetten som delar.. Det där är nästan mer helgerån än franken :(
Något snällt uttryck skulle man kanske kunna kalla det en rätt kreativ panik-modd?

När man plockar bort kronhalsen.... är det inte risk att vattentätheten påverkas negativt då?🤔

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp