• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SEIKO-2020 tråden

Julafton 2020..Spb149j1 på armen igen. Ägt denna I snart 5mån (fr 27/7-20)..😁
20201224_224911.jpg

Hmm. Min SPB149 verkar ha fått nåt knas med urverket. Tappa den för nån vecka sen så vet inte om nåt kan ha hänt. Nån som haft liknande tidshållning?

Detta under natten bara. Kanske inte fullt uppdragen men nästan... :(
SmartSelect_20210106-090556_WatchCheck.jpg

Hmm. Min SPB149 verkar ha fått nåt knas med urverket. Tappa den för nån vecka sen så vet inte om nåt kan ha hänt. Nån som haft liknande tidshållning?

Detta under natten bara. Kanske inte fullt uppdragen men nästan... :(
SmartSelect_20210106-090556_WatchCheck.jpg
Inte alltid ett problem, men ibland så kan fjädern ha hoppat ur och lagt sig fel när man tappar klockor. Har hänt mig med en SARB033 som fått sig en stöt på vägen till mig från säljaren. Då skickade jag tillbaka den för en ny, men det går ganska enkelt för en uris att lägga fjädern rätt igen om det är problemet.

EDIT:
Kan också vara så enkelt att "rucknings" armen har hoppat till och flyttat sig till max +.

Kika i hemslöjden om folk har bra tips på hur du skall fixa det. Folket där brukar vara hjälpsamma.

Senast ändrad:
Inte alltid ett problem, men ibland så kan fjädern ha hoppat ur och lagt sig fel när man tappar klockor. Har hänt mig med en SARB033 som fått sig en stöt på vägen till mig från säljaren. Då skickade jag tillbaka den för en ny, men det går ganska enkelt för en uris att lägga fjädern rätt igen om det är problemet.

EDIT:
Kan också vara så enkelt att "rucknings" armen har hoppat till och flyttat sig till max +.

Kika i hemslöjden om folk har bra tips på hur du skall fixa det. Folket där brukar vara hjälpsamma.
Ok. Låter ju rimligt. Tänkte först att det var för att jag inte haft den lika mkt på sistone och att den inte vart lika mkt fullt uppdragen. Men det har blivit en så stor diff.

Ja det är ju en idé. Men blir nog ett besök till urhandlaren. Mecka med klockor är inte riktigt min grej. Mer än att byta armband. :)

Så kan lite andra klockor få lite handledstid.

Tack för tipsen!

Hmm skumt att dom är så känsliga??
Ett mekaniskt urverk är inte bra på att ta emot smällar. Att tappa den i golvet blir väl normalt ändå ett fall på en meter eller så mot ett hårt golv. Då är det lätt att något går på tok. En g-shock tål det ju utan vidare men det är en annan sak... 😂

Det handlar nog också om vinkeln som den hamnar i. Har själv tappat mekaniska klockor utan att något hänt med urverket. En gång tappade jag en seiko turtle i asfalten ute och den fick en s.k. ding i boetten men annars funkade den som den skulle.

Ett mekaniskt urverk är inte bra på att ta emot smällar. Att tappa den i golvet blir väl normalt ändå ett fall på en meter eller så mot ett hårt golv. Då är det lätt att något går på tok. En g-shock tål det ju utan vidare men det är en annan sak... 😂

Det handlar nog också om vinkeln som den hamnar i. Har själv tappat mekaniska klockor utan att något hänt med urverket. En gång tappade jag en seiko turtle i asfalten ute och den fick en s.k. ding i boetten men annars funkade den som den skulle.
Ja precis. Många rörliga delar så inte så konstigt. Tycker det är fascinerande att dom håller överhuvudtaget när man tappar dom. Är tyvärr duktig på det. Kanske borde ha bara quartz men hur kul är det.

Hörde på nån pod att det är den vanligaste orsaken till besök hos urmakaren.

Hej! Jag har en SPB147 och skulle gärna ha en metallänk till den. Vet ni någon kompatibel? Alternativt om någon har en originallänk liggande hemma som den vill bli av med 😉

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att 143 är mer tilltalande. Men det är ju jag...

Fundera på hur dina andra klockor ser ut. Om du gillar båda lika mycket, så välj den som skiljer sig mest från dina andra klockor. Det borde ju vara roligare.
Bra tips och bra tänkt. Blir att ta sig iväg till en AD och kolla på dem IRL som steg 1 tänkte jag.

Tillbaka
Topp