• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Tvinga på ett 20mm mörkblått läderband vilket funka helt ok.

20200202_202632.jpg

Har en fråga. Är lite sugen på en Seiko 5 SNK355 eller liknande modell
Det jag undrar är:
-vilken tavla är snyggast irl?
-finns liknande modell i lite större storlek (39-41mm) och samma prisklass? Presage modeller är snygga med jag gillar inte sword-visare.

58575F69-A5D7-4A33-832C-73620F23C302.png

Hmm skumt med 19mm. Jag har 18mm, på länk, läder och nato och sitter tight. Är det så bra lume på den där? Ägt massa olika 5or och alla har haft kass lume. Önskat att de inte haft lume öht.

Ja 19mm är lite udda, lyckades klämma på ett 20mm läderband.
Tycker den lyser rätt starkt men vet inte hur länge den lyser dock och har inte direkt något att jämför med.

Fingervisning:

Jag har en äldre, gissningsvis från 2005 som fungerade lite till och från, men som nu bestämt sig för att inte hålla tiden.
2B5DC384-FEB9-43C1-B27A-54FD50225EB1.jpeg

Trots att den gamla klockan la av, så bestämde jag mig för att investera i en nya femma och jag är grymt nöjd.
7538151C-E7A6-47E9-92F6-802364D23A51.jpeg

(Duschar med klockan helt utan problem)

:seiko:

Letade efter länk i januari och var här och skrev och lovade berätta hur det slutade. Köpte först ett Nato i oäkta läder från Tid och Ting som passade suveränt så det användes ett tag medan jag letade vidare. Länk från SKX passar inte på min gamla Seiko 5 Sports så jag valde ett med raka länkar från Geckota. Jäklar gediget skönt med lite tyngd i. Blev stor skillnad. Mycket nöjd även om jag fortfarande inte gillar glappet vid boetten så accepteras det nu.
IMG_3619.JPG
IMG_3627.JPG

Min Seiko 5a från mars 1980, dvs 40 år gammal. På handleden håller den tiden exakt, kan på sin höjd tappa/gå snabbt en sekund.
6D5A7AF2-2FDA-46F7-83AD-C2DC8CFF5744.jpeg
Galet bra tidhållning. Min nyare är inte riktigt där tyvärr men in om spec. Tror jag ligger på ca -15sek/dygn. Vet att det går att regulera och en dag kanske jag ger mig in på det.

Finns säkert någon guide eller video där ute på nätet hur man gör. Själv har jag ingen aning. :D
Det gör det men jag är lite skeptisk att fingra på en fin och väl fungerande sak när man inte vet vad man gör. Många gånger har jag fixat något till det sämre :D Tänkte att det inte skulle ske med min Seiko. Min första automatare så den är lite speciell för mig. Men på lite sikt kanske jag testar.

Hur mycket varierar lug width på moderna, eller även äldre Seiko 5 Sports lug width? Någon som har bra koll? Jag har en på ingående. :)

Finns säkert någon guide eller video där ute på nätet hur man gör. Själv har jag ingen aning. :D
Bara vrida loss bakstycket och ändra på +/-
Mina går rätt kasst men byter runt så mycket att det inte stör mig alltför mycket och på några av mina sitter baklocket stenhårt så vill inte in och pilla i onödan (än)

Hur mycket varierar lug width på moderna, eller även äldre Seiko 5 Sports lug width? Någon som har bra koll? Jag har en på ingående. :)
Ref? Varierar en del.

Bara vrida loss bakstycket och ändra på +/-
Mina går rätt kasst men byter runt så mycket att det inte stör mig alltför mycket och på några av mina sitter baklocket stenhårt så vill inte in och pilla i onödan (än)/QUOTE]
Det låter lätt men jag är rädd att jag ändrar på tok för mycket och jag har inget instrument för att mäta om det blev bättre eller sämre - det får man kolla under några dagar och så in och justera igen. Tidsödande och den går inte så fel att jag inte kan vrida lite på den varannan dag. Hade jag vetat att jag skulle förbättra tidshållningen så hade jag inte tvekat men jag kanske förvärra det hela och den går klart sämre efter min justering. Jag tänker som du - det stör mig inte alltför mycket. Om jag får tillgång till ett instrument så har jag en klocka att testa instrumentet med.... kanske köper ett på sikt - om intresset håller i sig så kan det vara ett bra verktyg för att få lite bättre tidshållning.

Tillbaka
Topp