• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

BuckWalker

Breitling
Screenshot_20200406-195157_Chrome.jpg


Någon här som tog hem denna igårkväll från Tradera? Isf får den gärna säljas vidare till mig när du tröttnat.
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Hur kommer det sig att Seiko 5 är så dyra i svenska nätbutiker jämfört om man beställer från typ creationwatches?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hur kommer det sig att Seiko 5 är så dyra i svenska nätbutiker jämfört om man beställer från typ creationwatches?
Sverige är ett dyrt land. Alla billigare klockor från schyssta märken (t.ex. Seiko 5, Casio osv.) är dyrare här än i många andra länder. Exempelvis en G-shock som går för en tusenlapp här kostar 600kr i många andra länder, eller F-91W som kostar typ 3 gånger så mycket här jämfört med många andra länder. Seiko 5 verkar hamna där med.

Tänk på att det tillkommer 25% moms från creationwatches plus att DHL tar nån avgift på drygt en hundring tror jag och om det Postnord istället så blir det 75kr eller nåt sånt.

Sen verkar utbudet ha minskat också vilket påverkar. Creationwatches har SNK805/807/809 och SNZG plus ett par till för det mesta numera. Förut fanns det betydligt fler. I Sverige är det lite för svåra att få tag på. Undrar varför? Börjar Seiko fasa ut 5or? Förutom 5 sports (5KX) ser jag inga nya och mindre och mindre i butik. Seiko verkar ju vilja komma bort från det "billiga segmentet" vilket är tråkigt då Seiko 5 är en perfekt förstaklocka. Med tanke på alla mina inlägg i tråden så kan ni nog förstå hur mycket jag tycker om Seiko 5. Har hellre 10 såna än en 10.000kr klocka. Någon som vet hur det ser ut med tillverkning, nya modeller osv.?
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Sverige är ett dyrt land. Alla billigare klockor från schyssta märken (t.ex. Seiko 5, Casio osv.) är dyrare här än i många andra länder. Exempelvis en G-shock som går för en tusenlapp här kostar 600kr i många andra länder, eller F-91W som kostar typ 3 gånger så mycket här jämfört med många andra länder. Seiko 5 verkar hamna där med.

Tänk på att det tillkommer 25% moms från creationwatches plus att DHL tar nån avgift på drygt en hundring tror jag och om det Postnord istället så blir det 75kr eller nåt sånt.

Sen verkar utbudet ha minskat också vilket påverkar. Creationwatches har SNK805/807/809 och SNZG plus ett par till för det mesta numera. Förut fanns det betydligt fler. I Sverige är det lite för svåra att få tag på. Undrar varför? Börjar Seiko fasa ut 5or? Förutom 5 sports (5KX) ser jag inga nya och mindre och mindre i butik. Seiko verkar ju vilja komma bort från det "billiga segmentet" vilket är tråkigt då Seiko 5 är en perfekt förstaklocka. Med tanke på alla mina inlägg i tråden så kan ni nog förstå hur mycket jag tycker om Seiko 5. Har hellre 10 såna än en 10.000kr klocka. Någon som vet hur det ser ut med tillverkning, nya modeller osv.?
Ja du har en poäng där, plus att företagen vill väl ha en marginal när de säljer en vara. Jag skulle gissa på att Seiko vill bli ett lite dyrare märke. Verkar som att de satsar hårt på prospex och presage, de nya femmorna är ju inte direkt jätteprisvärda om man jämför med en orient kamasu till exempel.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
@Kessler - du har inte en SNK807 eller 805 och kan säga något om hur dessa upplevs live? Har själv en 809a och är lite sugen på en till färg.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
@Kessler - du har inte en SNK807 eller 805 och kan säga något om hur dessa upplevs live? Har själv en 809a och är lite sugen på en till färg.
Nej. Varit sugen på en 807 väldigt länge men lovat mig själv att inte köpa fler 5or på ett tag. Tänkte köpa en men runt då så dök SNKE01J upp till försäljning. Finns en del schyssta klipp på de olika 80* färgerna men inte sett någon live.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ja du har en poäng där, plus att företagen vill väl ha en marginal när de säljer en vara. Jag skulle gissa på att Seiko vill bli ett lite dyrare märke. Verkar som att de satsar hårt på prospex och presage, de nya femmorna är ju inte direkt jätteprisvärda om man jämför med en orient kamasu till exempel.
Ja precis. Seiko verkar vilja lägga sig i mellansegmentet och högre (strax under GS) Tyvärr ryker då mycket av instegsmodeller. Finns ju en del som inte är klockintresserade som av någon anledning tror att Seiko är skitklockor. Kanske att man vill ändra på det.

Håller med, Orient har tagit över som mest prisvärt under 3000kr (jag köpte dock en ny Turtle på rea under 3000kr) med Kamasu som jag skulle välja framför 5KX. Men verkar som att 5KX säljer på bra. Sen har ju Orient exempelvis Bambino som kan vara instegsmodeller, helt ointressanta för mig dock.

Men för att vara on topic så är det tråkigt om de gamla hederliga/klassiska 5orna börjar försvinna.
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Ja precis. Seiko verkar vilja lägga sig i mellansegmentet och högre (strax under GS) Tyvärr ryker då mycket av instegsmodeller. Finns ju en del som inte är klockintresserade som av någon anledning tror att Seiko är skitklockor. Kanske att man vill ändra på det.

Håller med, Orient har tagit över som mest prisvärt under 3000kr (jag köpte dock en ny Turtle på rea under 3000kr) med Kamasu som jag skulle välja framför 5KX. Men verkar som att 5KX säljer på bra. Sen har ju Orient exempelvis Bambino som kan vara instegsmodeller, helt ointressanta för mig dock.

Men för att vara on topic så är det tråkigt om de gamla hederliga/klassiska 5orna börjar försvinna.
Håller helt med om Bambino, lite för plain för min smak. Jo riktigt tråkigt om de försvinner, men Seiko har inte gått ut med att de stoppar produktionen eller liknande?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Håller helt med om Bambino, lite för plain för min smak. Jo riktigt tråkigt om de försvinner, men Seiko har inte gått ut med att de stoppar produktionen eller liknande?
Inte vad jag vet. Men är mina misstankar och spekulationer.

Tror inte att man lägger ner 5 mtp. hur länge serien funnits. Men tror att man går mer åt 5KX-hållet där 5or blir dyrare än vad de klassiska 5orna kostar/kostade.
 
Senast ändrad:

Defreud

Panerai
2-Faktor
Inte vad jag vet. Men är mina misstankar och spekulationer.

Tror inte att man lägger ner 5 mtp. hur länge serien funnits. Men tror att man går mer åt 5KX-hållet där 5or blir dyrare än vad de klassiska 5orna kostar/kostade.
Man får göra lite efterforskningar helt enkelt.
Hur upplever du din Turtle förresten? Har vart lite halvt sugen på att köpa en sådan som beater.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Exakt som @Kessler skriver så verkar det som att Seiko avvecklar 5orna. Men ifall världsekonomin går åt skogen pga covid-19, så lär nog Seiko tänka om.
 

3rdstone

Omega
Sverige är ett dyrt land. Alla billigare klockor från schyssta märken (t.ex. Seiko 5, Casio osv.) är dyrare här än i många andra länder. Exempelvis en G-shock som går för en tusenlapp här kostar 600kr i många andra länder, eller F-91W som kostar typ 3 gånger så mycket här jämfört med många andra länder. Seiko 5 verkar hamna där med.

Tänk på att det tillkommer 25% moms från creationwatches plus att DHL tar nån avgift på drygt en hundring tror jag och om det Postnord istället så blir det 75kr eller nåt sånt.

Sen verkar utbudet ha minskat också vilket påverkar. Creationwatches har SNK805/807/809 och SNZG plus ett par till för det mesta numera. Förut fanns det betydligt fler. I Sverige är det lite för svåra att få tag på. Undrar varför? Börjar Seiko fasa ut 5or? Förutom 5 sports (5KX) ser jag inga nya och mindre och mindre i butik. Seiko verkar ju vilja komma bort från det "billiga segmentet" vilket är tråkigt då Seiko 5 är en perfekt förstaklocka. Med tanke på alla mina inlägg i tråden så kan ni nog förstå hur mycket jag tycker om Seiko 5. Har hellre 10 såna än en 10.000kr klocka. Någon som vet hur det ser ut med tillverkning, nya modeller osv.?
När det gäller dina kommentarer om Seiko 5 modellerna håller jag med. Seiko 5 har funnits sen 60-talet, men nu verkar det som att de inte har lust att promota desssa modeller längre. Eller kanske fasa ut dem? Om det senare skulle vara fallet tycker jag det är jättetråkigt, då dessa har varit en slags standrard när man pratar prisvärda och kvalitetsmässiga klockor. Seiko känns numera som ett varumärke som blir dyrare och dyrare för varje år, och därför mindre tillgängligt för allmänheten . Kanske kommer Orient ta över manteln som "bang for the buck" märket framöver?
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Jag debatterade med en vän angående Daniel Wellington. Han påstod att de var värda pengarna medans jag sade emot och menade på att de bara är bra på sin marknadsföring. Jag sade till honom att jag kan få tag på en mekanisk klocka plus ett läderarmband till bättre pris.
Jag skred till verket och tog min redan ägda Seiko snkl23 och köpte till ett Hirsch duke läderband plus ett deployment buckle. Total summa blev 1744 kronor. En liknande DW (utseende) kostar 1899. Inte nog med att den vart billigare så jag vågar dessutom påstå att min klocka slår den med hästlängder utseendemässigt och kvalitetsmässigt.
20200416_151214.jpg
20200416_151056.jpg
 
Topp