• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

skyseeker

Rolex
Mer 5or till folket (blommorna)
235D2DBF-BC72-452E-85C6-468E4C92D837.jpeg
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Jag kanske borde skapa ett konto på Tradera och lägga upp mina vintageklockor ifall dessa hemskheter går för sådana priser.
Ja, Tradera har blivit lustigt. När jag började köpa lite olika vintage udda klockor så kunde man få ett gäng fungerande manuella för någon hundring plus frakt. En tissot 70-talare köpte jag för någon hundring likaså. Idag är priserna mycket högre. Personligen tycker jag att det inte är lika kul längre att buda på Tradera.
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Samma dimensioner som SNKL23?
Om inte exakt, så väldigt nära åtminstone! Har haft en SNKL23 tidigare och tycker den satt ganska likadant.
Kollade upp lite:
SNKL23 har långa lugs och lug-to-lug måttet 45mm ungefär (versus SNKL41 som har 42mm)
SNKL23 diameter 38mm, versus 37mm på snkl41. Tjockleken lär vara ganska samma :)
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Om inte exakt, så väldigt nära åtminstone! Har haft en SNKL23 tidigare och tycker den satt ganska likadant.
Kollade upp lite:
SNKL23 har långa lugs och lug-to-lug måttet 45mm ungefär (versus SNKL41 som har 42mm)
SNKL23 diameter 38mm, versus 37mm på snkl41. Tjockleken lär vara ganska samma :)
Aah, jag tyckte att den så lite mindre ut lug-to-lug.
Bra recension ändå. Väldigt informativ!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ja, läderbandet satt mycket bättre på din SNKL41. Finns det någon liknande modell fast i någon annan färg?
Finns många liknande modeller, många 5or liknar ju varandra mycket med små skillnader. Vilken färg är du ute efter?

En 5a som finns nu och som är lätt att få tag på är SNKK81. En av få 5or kvar på creationwatches. Den är riktigt snygg imo. och lär bli snygg på läder.

@Flying Viking Bra video :) Det är J-modellerna som har Japan skrivet på clasp bara. K-modellernas clasp ser likadan ut men utan den texten.

20200423_092051.jpg
 
Senast ändrad:

Defreud

Panerai
2-Faktor
Finns många liknande modeller, många 5or liknar ju varandra mycket med små skillnader. Vilken färg är du ute efter?

En 5a som finns nu och som är lätt att få tag på är SNKK81. En av få 5or kvar på creationwatches. Den är riktigt snygg imo. och lär bli snygg på läder.

@Flying Viking Bra video :) Det är J-modellerna som har Japan skrivet på clasp bara. K-modellernas clasp ser likadan ut men utan den texten.

20200423_092051.jpg
Jag har tänkt att jag är sugen på en guldfärgad med svart tavla, inte det lättaste att få tag på
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Finns många liknande modeller, många 5or liknar ju varandra mycket med små skillnader. Vilken färg är du ute efter?

En 5a som finns nu och som är lätt att få tag på är SNKK81. En av få 5or kvar på creationwatches. Den är riktigt snygg imo. och lär bli snygg på läder.

@Flying Viking Bra video :) Det är J-modellerna som har Japan skrivet på clasp bara. K-modellernas clasp ser likadan ut men utan den texten.

20200423_092051.jpg
Det var lite det jag trodde:bookworm: Kommer ihåg att min snkl23k1 inte hade likadan clasp som denna snkl41j1:) Tack för feedbacken! Uppskattar!
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Är det möjligt att köpa länkarmband till Seiko 5? Tänker typ strapcode eller liknande. Känns som att det vore något som skulle sälja bra rent spontant.
 

JohLun

Rolex
2-Faktor
Är det möjligt att köpa länkarmband till Seiko 5? Tänker typ strapcode eller liknande. Känns som att det vore något som skulle sälja bra rent spontant.
Det flesta Seiko 5 (inte sport då) kör väl med 19 eller 18mm och det finns inte vad jag vet hos strapcode, förutom mesh, men det finns ju hos andra, har även hört att en del kör med 20mm och byter ut ändlänkarna om man har en originallänk. Har dock aldrig köpt eller provat själv så någon annan kanske vet?
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Det flesta Seiko 5 (inte sport då) kör väl med 19 eller 18mm och det finns inte vad jag vet hos strapcode, förutom mesh, men det finns ju hos andra, har även hört att en del kör med 20mm och byter ut ändlänkarna om man har en originallänk. Har dock aldrig köpt eller provat själv så någon annan kanske vet?
Jag är nog lite för feg för att prova med något som kanske funkar, får väl fortsätta att köra läder/mesh. båda är ju ändå rätt bekväma och lätta att ändra storlek på :)
 
Topp