• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Ja, det gäller att ha tålamod och hålla hårt i plånboken bara!
Fick du betala tull och moms från skywatches?
Absolut! Nu kommer jag inte ihåg längre.. men har skrivit upp i "bokföringen" att den kostat 90 euro allt som allt, så tror att denna faktiskt kom utan. Men kommer inte ihåg längre:D Kan också ha varit något erbjudande eller dylikt..
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Efter någon vecka fortfarande sjukt nöjd med Snke01. Knasigt bra för 1500 pengar (vilket är mer än den kostade förr, men fort prisvärt för min del :) ).
IMG_20200904_140156__01.jpg


IMG_20200904_090225__01.jpg
 
Senast ändrad:

3rdstone

Omega
Ny Seiko 5 snutt för intresserade!

Går fortfarande att beställa klassikern SNKL23 från Asien för rätt så billigt! Tokbra klocka för sitt pris! Lagade en video ifall någon funderar över att köpa och vill lära sig mera via youtube :) Ge gärna feedback och tips på basis av videon:cool:


Hoppas någon har nytta av videon!
Mycket trevlig video av en klassiker. Enda kritiken jag möjligen kan komma med är att du är väldigt snäll mot originallänken. Jag fick ett smärre utbrott när jag försökte anpassa denna till min armled. F*** it, det blev snabbt ett läderarmband där istället. :)

Men som tur är passar denna mycket eleganta klocka väldigt väl med ett antal varianter av armband.
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Tack ska du ha! Haha den är ju inte direkt nån höjdare.. Men blev överraskad att den var rätt så bekväm när man ställt in den till rätt storlek. Första gången jag köpte klockan så gav ja den ingen chans eftersom länken kändes så horribel då den rörde sig så mycket på armleden och rev hår.:D Men efter att ta bort några länkar rörde den sig så lite att den inte rev längre! Men håller absolut med att det är bättre att byta bort den bara..
 

3rdstone

Omega
Jo det är lite don efter person. Länkarna till dessa trevliga prisvärda Seiko 5 modeller är ofta där de har snålat in. Visssa kan vara helt OK, medan vissa, som IAF i mitt tycke just SNKL23-modellerna är bland de värsta jag råkat ut för.

Men tusan vad bra, detta för mig ju osökt över till min senaste Seiko femma hemkommen i tidigt i somras (därav fel dag/datum). Och där blev jag faktist positivt överraskad av länken.
20200809_124259[1].jpg
20200809_204224[1].jpg


Jag var ju bara tvungen att skaffa den klassiska retrostukade "modeklocksdykaren"; SNZH5* (endast 100m vattensäkerhet och icke nedskruvbar krona). Typ innan Seiko tar bort alla roliga prisvärda Seiko 5 modeller med utdaterade skaka-igång-verket 7s26, och dessa blir ersatta med endast Seiko 5 Sports-varianterna. Vilka ofrånkomligt blir betydligt dyrare, men förmodligen också i färre roliga varianter. Kanske måste jag skaffa ännu nån till 37-38 mm kul modell innan dessa klassiker försvinner.

Utan att recensera hela klockan i sig, måste jag dock säga att länken på denna kändes riktigt bra, vilket jag sällan tyckt beträffande de Seiko 5 modeller jag hittills kommit över. Man brukar ofta snabbt vilja byta ut eländet mot vad f-n som helst som är bättre. Självklart har den icke solida ändlänkar, länkbitarna är maskerade icke-solida diton och spännet är tämligen simpelt med en del bockad plåt. Men detta känns ändå faktiskt helt OK, och riktigt bekvämt på min relativt tunna armled. Spännet har också "double security" låssystemet som känns helt OK. Och då jämför jag med min SKX med en grym Miltat/Strapcode länk för helt andra pengar. Detta kommer jag nog inte byta ut tack vare dess bekvämlighet och funktion. Otroligt men sant. Nåväl, rants over.
 
Senast ändrad:

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Jo det är lite don efter person. Länkarna till dessa trevliga prisvärda Seiko 5 modeller är ofta där de har snålat in. Visssa kan vara helt OK, medan vissa, som IAF i mitt tycke just SNKL23-modellerna är bland de värsta jag råkat ut för.

Men tusan vad bra, detta för mig ju osökt över till min senaste Seiko femma hemkommen i tidigt i somras (därav fel dag/datum). Och där blev jag faktist positivt överraskad av länken.
20200809_124259[1].jpg
20200809_204224[1].jpg


Jag var ju bara tvungen att skaffa den klassiska retrostukade "modeklocksdykaren"; SNZH5* (endast 100m vattensäkerhet och icke nedskruvbar krona). Typ innan Seiko tar bort alla roliga prisvärda Seiko 5 modeller med utdaterade skaka-igång-verket 7s26, och dessa blir ersatta med endast Seiko 5 Sports-varianterna. Vilka ofrånkomligt blir betydligt dyrare, men förmodligen också i färre roliga varianter. Kanske måste jag skaffa ännu nån till 37-38 mm kul modell innan dessa klassiker försvinner.

Utan att recensera hela klockan i sig, måste jag dock säga att länken på denna kändes riktigt bra, vilket jag sällan tyckt beträffande de Seiko 5 modeller jag hittills kommit över. Man brukar ofta snabbt vilja byta ut eländet mot vad f-n som helst som är bättre. Självklart har den icke solida ändlänkar, länkbitarna är maskerade icke-solida diton och spännet är tämligen simpelt med en del bockad plåt. Men detta känns ändå faktiskt helt OK, och riktigt bekvämt på min relativt tunna armled. Spännet har också "double security" låssystemet som känns helt OK. Och då jämför jag med min SKX med en grym Miltat/Strapcode länk för helt andra pengar. Detta kommer jag nog inte byta ut tack vare dess bekvämlighet och funktion. Otroligt men sant. Nåväl, rants over.


Har själv också en SNZH55 och håller med! Samma gäller t.ex. SNZF17 och SNZG15. Det verkar egentligen vara dom lite mindre Seiko femmorna som är lite mera dress-aktiga som har riktit dåliga länkar.
 

3rdstone

Omega
Så kan det nog vara. Jag har en SNXS73 som hade en någorlunda OK länk. Men då tipsade nån på youtube att Aliexpress hade en länk under 200 spänn vilken hade mittlänkar med samma mått som var snäppet bättre. Och då slog jag till på ett sånt, annars var väl originalet inte helt katastrofalt.

Men är som sagt förvånad över att det känns i princip exakt likadant att ha på sig SNZH57an som SKXen med en länk för ca 600 kr. Naturligtvis ser och märker man skillnad i kvalitet när man tar av och på det, men ändå.
 

Mr Liebherr

Breitling
Nya 40mm 5an, är de borstad bezel på dom som kommer med nato och polerad med länk? Och finns de nån möjlighet att moda dom med nya tavla ännu tex?
 

Mr Liebherr

Breitling
Köpte ett wafflestrap från uncle seiko för ett tag sen som inte riktigt föll mig i smaken, så om de är nån som är sugen på att byta mot ett tropical, silicon eller nåt liknande 22mm band, hit me up!
486401B4-688D-483D-988C-466DC8207771.jpeg
 
Topp