• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Femmorna kommer i många olika skepnader...
IMG_20200118_181842_491.jpg
Ser grym ut! Har du fler bilder och vad är det för ref?
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag var också ute efter något färgglatt och älskar verkligen den blå tavlan på min Turtle, Kompletterar samlingen på ett fint sätt.. fast en orange också hade ju inte skadat..
5KX är ju trevliga och kan man leva med att kronan inte är skruvad (vilket man verkligen borde kunna) så är det bara välja den man gillar mest.
Att kronan inte är skruvad spelar som helst ingen roll! Lika vattentät ändå!
 

monoton

Omega
Att kronan inte är skruvad spelar som helst ingen roll! Lika vattentät ändå!
Nej det handlar väl om packningar, nu har 5KX 100m jämför med SKX 200. Men en del verkar vad jag förstår lida av att kronan inte är skruvad. Man kan ju inte se den som dn dykare. Även om jag skulle tro att 10atm räcker för 99% av befolkningen
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nej det handlar väl om packningar, nu har 5KX 100m jämför med SKX 200. Men en del verkar vad jag förstår lida av att kronan inte är skruvad. Man kan ju inte se den som dn dykare. Även om jag skulle tro att 10atm räcker för 99% av befolkningen
Ja du har helt rätt angående att 10atm lär räcka för de flesta! Oris diver 65 har också "bara" 10atm men är ändå en dykare. Nåväl tror det är en riktigt bra klocka för pengen iaf, grön eller orange är frågan??
 

AndreasVH

Omega
2-Faktor
Glasbaksidan ersattes av en i rostfritt stål.
SeikoSNK7973.jpg

Ägnar mig åt lite trådarkeologi nu när det är tomt på kontoret...

Skulle också vilja fimpa glaset på baksidan på min SNK795/621-hybrid. Plockade du från braattha-lådan, eller går det att beställa någonstans? Har letat runt lite på Ebay, men antingen är jag dålig på att söka, eller så är det sparsmakat med alternativ. Hittar bara en massa packningar och vad som ser ut som baksidor till äldre Seikos, men de kanske passar?

Vem som helst får förstås tipsa! :)

// Andreas
 

AndreasVH

Omega
2-Faktor
Funderar på en beater i form av SNZG15. Är det rätt väg att gå? Något annat alternativ från Seiko?

Jag gillar min SNK803 och alla i den serien är ju uppskattade klockor. För min smak är den du tittar på lite för stor, men funkar det för dig är det väl inget som kan bli fel? :)

Edit:
Annars kan du ju kolla om denna fortfarande är tillgänglig:
https://klocksnack.se/threads/seiko-srp275-flieger-upgrade-37-5-graders-bump.129405/#post-3255855
;)
 

D..S..

Cartier
Nån som vet ref-nummer på denna färgkombination? Helst utan arabisk text också:)
 

Bilagor

  • Screenshot_20200803-130642_Chrono24.jpg
    Screenshot_20200803-130642_Chrono24.jpg
    147.3 KB · Visningar: 22

Richie

Audemars
2-Faktor
Nån som vet om det finns Miltat/strapcode (eller motsvarande) länk till nya 40mm Seiko 5an med slät bezel?
 

Kessler

Rolex
Vad är det för skillnad om man lägger till ett "k"

Snxs73k?
K är tillverkad i annat land än Japan. Exempelvis Malaysia. De har oftast spanskt, franskt eller tyskt som andraspråk efter engelska på datumhjulet. Såg att du inte ville ha arabiska men det finns på både K och J. Så det får man kolla upp innan.

J är tillverkad i Japan (hur stor del är omdiskuterat) och har "made in Japan" på tavlan och bättre quality control (även det omdiskuterat)
 

D..S..

Cartier
K är tillverkad i annat land än Japan. Exempelvis Malaysia. De har oftast spanskt, franskt eller tyskt som andraspråk efter engelska på datumhjulet. Såg att du inte ville ha arabiska men det finns på både K och J. Så det får man kolla upp innan.

J är tillverkad i Japan (hur stor del är omdiskuterat) och har "made in Japan" på tavlan och bättre quality control (även det omdiskuterat)
Hög nivå på Seikokunskapen!!
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Ny Seiko 5 snutt för intresserade!

Går fortfarande att beställa klassikern SNKL23 från Asien för rätt så billigt! Tokbra klocka för sitt pris! Lagade en video ifall någon funderar över att köpa och vill lära sig mera via youtube :) Ge gärna feedback och tips på basis av videon:cool:


Hoppas någon har nytta av videon!
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Ny Seiko 5 snutt för intresserade!

Går fortfarande att beställa klassikern SNKL23 från Asien för rätt så billigt! Tokbra klocka för sitt pris! Lagade en video ifall någon funderar över att köpa och vill lära sig mera via youtube :) Ge gärna feedback och tips på basis av videon:cool:


Hoppas någon har nytta av videon!
Bra video! Blev sugen på att köpa en ny SNKL23.;)
 
Topp