• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Tjena! Vad tycker ni om de "nya" Seiko "5KX" modellerna? Efter många om och men tog jag och äntligen skaffade en SRPD75 trots att jag redan har en SKX009 och också haft en SKX007. Tyckte de mest "basic" färgerna kändes lite onödiga då SKX modellerna fanns så lätt tillgängliga, men blev själv intresserad när jag såg modeller med t.ex. vit "chapter ring" som ger snygg kontrast tillsammans med urtavlan. Bestämde mig själv för denna olivgröna modell eftersom jag gillade beigefärgade indexerna tillsammans med gröna färgen.

Jag förstår nog varför många blev irriterade på Seiko, då dessa släpptes ut ungefär samtidigt som Seiko informerade att SKX modellen inte längre ska tillverkas. Trots det så tycker jag att SRPD modellerna finns för en helt annan orsak än SKX modellerna och att målgruppen är totalt olik. Själv hoppas jag att Seiko lyckas få så många nybörjare som möjligt att skaffa en Seiko 5 istället för en DW eller annan modeklocka Därför håller jag inte riktigt med den allmänna "dissen" som "5KX" modellerna får.

Uttrycker mina tankar vidare på min video-recension om Seiko SRPD75 klockan:

 

sme82

Omega
Min moderna Seiko 5 SPRG37K1 vill också vara med i klubben. Här tillsammans med ett grymt bekvämt perlon-armband.

PXL_20211110_182454462.PORTRAIT~2.jpg
 

sme82

Omega
Snyggt! Varifrån är perlon bandet? Är själv på jakt efter en perlon av bättre kvalitet än de jag har från CNS..
Jag köpte det på Amazon. Det är inte någon superkvalitet och har samma brister som andra billigare perlonband.
Jag har moddat det lite med. Öglan var onödigt stor, så den skar jag upp med ett rakblad och smälte ihop skarven med en blågaständare, så nu är den riktigt tight.
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Jag köpte det på Amazon. Det är inte någon superkvalitet och har samma brister som andra billigare perlonband.
Jag har moddat det lite med. Öglan var onödigt stor, så den skar jag upp med ett rakblad och smälte ihop skarven med en blågaständare, så nu är den riktigt tight.
Allright! 👍 Synd att det är svårt att hitta bra och billiga perlonband. Låter som ett bra trick, ska lägga bakom örat ifall det blir aktuellt någon gång :)
 

kuma-kun

Audemars
Fan va stilig! Berätta mer om den...
Klockan är från 1964.
I början på 60-talet och framåt mitten kallad Seiko dom bättre automatiskt uppdragna klockorna för Seikomatic medans dom mer moderat prisatta automatarna hette Sportsmatic.
Sportsmatic fanns i massor av olika utföranden men hade oftare en lite mer sportig look som den här med lite grövre bandhorn och diameter på hela 37 mm och siktade
nog mot en lite yngre kundgrupp än Seikomatics.
Det var den här modellen som 5an först debuterade och var nog vid den tiden lika mycket en kvalitetssymbol som budgetsymbol och betydde automatisk, vattentät, stötsäker dag och datum, väldigt mycket klocka trots resonabelt pris.
Det roliga med just det här exemplaret är att pris i en tävling utlyst av Japan Air Lines och det står graverat på boettlocket, Prize JAL B-727 Naming Contest 1964.
Boing 727 introducerades 1963 och undrar vad personen som fick klockan hade hittat på för namn till ett av JALs flygplan.
 

Tapiren

Cartier
Vad är egentligen Seiko 5?

Det finns ju en uppsjö av olika modeller och varianter som inte har så jättemycket gemensamt, är det "bara" samlingsnamnet / modellserien för deras instegsmodeller?

Bild på min egen 5:a, inköpt alldeles nyligen av @johangustafson84 och här förädlad (?) med blått läder:

IMG_8837.jpg
 

Bruset

Panerai
Från nätet:
”The name of the Seiko 5 sub brand is a reference to 5 attributes that any watch belonging to it would typically exhibit, those being:

  1. It must feature an automatic watch movement
  2. It must display the day and the date on the dial
  3. It must be water resistant to an acceptable degree
  4. It must have a recessed crown at the 4 o'clock position
  5. It must have a durable case and bracelet
In spite of their association with the brand, not all of these characteristics are universal across the lineup, as certain models have omitted the Day-Date display (such as the SSA333) and/or the 4 o'clock positioning of the crown (such as the SRPG31K1 and the aforementioned SSA333).”
 
Från nätet:
”The name of the Seiko 5 sub brand is a reference to 5 attributes that any watch belonging to it would typically exhibit, those being:

  1. It must feature an automatic watch movement
  2. It must display the day and the date on the dial
  3. It must be water resistant to an acceptable degree
  4. It must have a recessed crown at the 4 o'clock position
  5. It must have a durable case and bracelet
In spite of their association with the brand, not all of these characteristics are universal across the lineup, as certain models have omitted the Day-Date display (such as the SSA333) and/or the 4 o'clock positioning of the crown (such as the SRPG31K1 and the aforementioned SSA333).”
Har dock en utan day/date 🤔
 
Topp