• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Från nätet:
”The name of the Seiko 5 sub brand is a reference to 5 attributes that any watch belonging to it would typically exhibit, those being:

  1. It must feature an automatic watch movement
  2. It must display the day and the date on the dial
  3. It must be water resistant to an acceptable degree
  4. It must have a recessed crown at the 4 o'clock position
  5. It must have a durable case and bracelet
In spite of their association with the brand, not all of these characteristics are universal across the lineup, as certain models have omitted the Day-Date display (such as the SSA333) and/or the 4 o'clock positioning of the crown (such as the SRPG31K1 and the aforementioned SSA333).”
Det jag är mest tveksam till på listan är kronan. Finns dessutom en del olika listor, vissa står det exempelvis recessed crown och inget om dess position…
 

fransl

Cartier
Seiko 5 idag
IMG_20220407_130203.jpg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag gillar Seiko 5. Men önskar att 37mm modellerna hade funnits i 40mm storlek också!
Förresten: 37mm modellerna är som jag ser det egentligen 35mm, för medan boetten är 37mm så är ringen bara ca 35mm.
SNK385 är min allra första automat. Tänk denna urtavla förstorad i en 40mm ring...

20220829_191411.jpg
 
Senast ändrad:
Insåg nu att min Seiko 5 dessutom går mycket bättre än min Alpinist. Kanske 3-5 sekunder för fort medan Alpinisten går 20-30 sekunder för fort per dygn.
 

vnording

Omega
Går det att säga något om kvaliten på de nya seiko5ornas urverk jämfört med det som finns i SKX? Den uppenbara skillnaden är ju hacking och winding, men utöver det? Tack!
 
Topp