• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

Rolfen

Rolex
Det är inte sällan man läser i recensioner om dom olika SARB klockorna att dom är grymt prisvärda och det påståendet är inte felaktigt. I sin prisklass får dom ju onekligen klassas som riktigt bra. Vad som dock sällan nämns är att man för priset av en SARB klocka får 5-6 stycken Seiko 5 klockor. Trots att Seiko 5 är gedigna, automatiska och finns i hundratals versioner är dom inte speciellt älskade av klocknördar. Klocknördar är ju som bekant ofta väldigt lockade av det dyra och trots sina uppenbara kvalitéer är nog Seiko 5 lite för billiga för sitt eget bästa.

Själv är jag en vintage gubbe som inte är speciellt intresserad av moderna klockor, men av en slump ramlade jag på en bild av en Seiko SNK797 och blev smått betagen av dess retrolook. En sådan vill jag ha! Sagt och gjort, beställde en på nätet och fick hem den för det facila priset av 600kr – snacka om prisvärt för en ny automatisk klocka. Det är dock ingen perfekt klocka, länken den kommer med suger och en vintage gubbe som jag ogillar det plana glaset och glasbaksidan. Allt detta går dock att åtgärda.

Seiko SNK797K1
SeikoSNK7971.jpg


Bort med det plana glaset som helt sabbar vintagelooken och på med ett kupat.
SeikoSNK7972.jpg


Glasbaksidan ersattes av en i rostfritt stål.
SeikoSNK7973.jpg


Den usla länken ersattes av ett läderband från Strapsco.
SeikoSNK7974.jpg


Nu har min Seiko SNK797 blivit som jag tycker Seiko borde gjort den från början.
SeikoSNK7975.jpg


SeikoSNK7976.jpg



När jag ändå var på gång och handlade så köpte jag även en Seiko SNK369 en modell som populärt brukar kallas Speed Racer.
SeikoSNK3691.jpg


Jag har ännu inte utsatt Seiko SNK369 för några modningar men hemskelänken byttes mot ett band med rallystuk.
SeikoSNK3692.jpg


Dessa femmor smälter in bra bland mina vintage Seikos.
SeikoVintageSamling.jpg



Det borde ju finns någon mer på detta forum som inte föraktar Seiko 5 utan som jag tycker att dom förtjänar lite kärlek. Visa att ni finns och fyll på denna tråd med era femmor.
 
Senast ändrad:

J Carl

Omega
Jag gillar verkligen min snzf15. Jag valde den framför skx009 då jag gillar att bezeln är bredare och har enligt mig finare nyans i röd-färgen på bezeln än skx009. Jag har även en skx007, men det är ändå snzf15 som är favoriten. Älskar seiko 5 , Snygga , slitstarka och rätt pris .:)

20171105_153608.jpg
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Åldersdiskriminering är ju rätt obehagligt så visst kan dom äldre vara med på ett hörn. Har själv en Seiko 5 Actus med kanji dagar.
Kanji.jpg
Den där var riktigt fin! Älskar boetten och seiko loggan. Det roligaste med Seiko 5 i mitt tycke är ju att det är en linje med historia och som har visats att vara ett fungerande koncept. Här finns en rolig läsning om någon är intresserad av Seiko 5 historia.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
IMG_0698.JPG

SEIKO 5 är kanon om man vill hålla nere budgeten. Har haft massa modeller och har aldrig blivit besviken.
Köpte en sådan till brorsan när den trendade på forumet. Är man van vid dyrare klockar så är den ju lite tråkig att hantera, men jävlar, varje gång jag ser den på hans handled slås jag av hur snygg den är. Seiko 5 är äkta bang for buck!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en sådan till brorsan när den trendade på forumet. Är man van vid dyrare klockar så är den ju lite tråkig att hantera, men jävlar, varje gång jag ser den på hans handled slås jag av hur snygg den är. Seiko 5 är äkta bang for buck!
De kostade ju bara 500kr, svårt att gnälla då med tanke på att den är automatisk. :)
 

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Jag hänger på. Det här är min första klocka som jag köpte när jag blev intresserad av klockor. Tyvärr har jag nu förmodligen lyckats sabba verket... så antingen ska det bytas till ett likadant eller till ett quartz-verk. Jag gillar främst storleken (36mm) och urtavlan - väldigt clean.

IMG_20171128_110937776.jpg
 

AB

Panerai
2-Faktor
Är det bara näthandel om gäller för Seiko 5? Tror aldrig jag sett någon i butik i Sverige...
 
Topp