Jajemen, uthämtad igår i god vigör! Utlovar bilder och rapport under helgenHar du fått den @Professor S ?
![Smiling face with sunglasses :sunglasses: 😎](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f60e.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jajemen, uthämtad igår i god vigör! Utlovar bilder och rapport under helgenHar du fått den @Professor S ?
I dag fick Poguen haka på till kontoret. Slutsatsen blir att den lirar bättre till kortärmat än manschett…
Ps.
@Viskan
Du är en riktig stjärna!!
![]()
![]()
![]()
Vad är nytt med denna? Bezeltänderna ser grövre ut, även kronan ser grövre ut?
Är det en facelift eller är allt nytt?![]()
Den är helt klart grym, men vad är dealen med innerringen, bara lös eller justerbar?Jag har haft den många gånger på ”kontoret” till skjorta och kavaj. En av de få klockor som icke WIS människor lägger märke till. Det brukar vara färgen som folk reagerar på. Har du en gul klocka på dig?? Bra tillfälle att pesta kollegorna med nördiga fakta om Seiko, kronografer, urverk m.m
Innerringen på sista bilden
![]()
Den är justerbar, med kronan, i 0 läge. Den fungerar som ringen på en dykarklocka. Alltså både fast yttre tachymeterring och vridbar inre dykring.Den är helt klart grym, men vad är dealen med innerringen, bara lös eller justerbar?
Riktigt grymt, hoppas jag också får chansen att klämma lite vad det lider. Det är en modell som väckt intresse redan i början av klocknörderiet. Den ser så glad ut på något sätt.Den är justerbar, med kronan, i 0 läge. Den fungerar som ringen på en dykarklocka. Alltså både fast yttre tachymeterring och vridbar inre dykring.
Anledningen till att innerringen stod som den gjorde på sista bilden var så klart för att jag använde den för att ta tiden. Nollställd nu dock, så du kan känna dig lugnInnerringen på sista bilden
![]()
Planen ifrån Seiko var att släppa 6138 1969 men de tyckte kanske inte att den var redo att släppas så de tog det säkra före det osäkra och släppte den lite enklare 6139 och 6138 ett år senare, 1970.![]()
I solen med en släkting.
Kul med info! Gillar finessen med att pumpa fram datum och dag med kronan, även om det kändes lite osäkert. Dateringsverktyg på watchsleuth ger mig att Poguen är tillverkad april 1974 och min 6138 i april 1976.Planen ifrån Seiko var att släppa 6138 1969 men de tyckte kanske inte att den var redo att släppas så de tog det säkra före det osäkra och släppte den lite enklare 6139 och 6138 ett år senare, 1970.
Sorry, den får följa med och fira midsommar imorgon vilket förhoppningsvis resulterar i lite mer bilder och sedan åka vidare till nästa hugade spekulant. Fortfarande sugen @Cavdan ?Jag vill se lite mer aktivitet i tråden.