• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 6139 6002 Pogue passaround

Mottog den välpacketerade Poguen från @North i torsdags och första intrycket var bara wow - vilken märkligt charmig klocka och vilken färgbomb! Har aldrig burit en gul sunbursttavla tidigare vilket väl är en väldigt unik combo, speciellt med pepsiringen. Jag gillar generellt rena, enkla tavellayouter så att få in en kronograf i vad som som vid snabb anblick kan misstas för en vanlig subsekund är ett stort plus för mig.

Även jag hade svårt att lista ut hur datum- och daginställningen funkade men att mata fram genom tryck på kronan var både smidigt och smart av Seiko.

Jag vågade dock inte på mig att korta länken till mina sugrörshandleder om 14,5 cm så har istället burit den på höger som är något grövre och med bilhandlarhäng vilket jag tycker passade klockans charm.

Bra bilder på klockan har andra i tråden redan stått för så jag visar istället vad jag tajmat med kronografen - som ju är en förbaskat användbar komplikation.

Ärtor tajmas med perfektion till 3 minuter -
635073FE-1398-4C8C-ACEA-685310BE493C.jpeg

Ned(upp?)räkning till F1-starten av Miamis GP -
E3F556E6-D9F8-418E-B008-1980C3B87591.jpeg

Det tog sambon exakt 2:45 att göra mig en extra frukostmacka. Missade dock att tajma henne dagen efter för att se om hon kunde sänka sitt PB ytterligare.
0B17B79D-E0F0-4A5B-AF5B-A860C9538EAB.jpeg

Tänkte använda den någon dag till och sen skicka den vidare på listan. Grattis @S.N, du har en härlig vecka framför dig. Kan du skicka adressen i PM redan nu så postar jag den under början av veckan?

Sist men inte minst - stort tack till @Viskan för ett otroligt kul och generöst initiativ. 100kr skickat till BCF.
24931F4B-67C2-4B74-ACA6-92AF1FBC6136.png

I går hämtade jag ut den lilla smällkaramellen och sedan dess har vi hunnit med att gå på bröllop, gassa en dag i solen och så lite båtpill nu under eftermiddagen.

Jag måste säga att jag är imponerad av den lilla tjockisen, som knubbigheten till trots sitter mkt välbalanserat på handleden. Länken tunn, fin och bekväm - det var bättre förr.

Den gula sunburst-tavlan gör allt när man kikar ner på handleden, man kan inte låta bli att le inombords. Även finish/kvalitet/känsla på tavla/krona/pushers är överraskande bra enligt mig som har noll erfarenhet av gamla sport-Seikos.

Jag är ett väldigt stort fan av Rolex GMT och har aldrig riktigt kommit överens med när något annat märke kör Pepsi-färgerna. Enligt mig blir det bara trist eftersom det är Rolex färger, punkt slut. I det här fallet känner jag dock att klockan kommer undan bättre med det. Troligtvis för att det gula dominerar, men även för att designen och komplikationerna är helt annorlunda mot en GMT.

Sammanfattningsvis är det en supercool vintagepjäs som troligtvis kommer finna en plats i samlingen på sikt. Jag har helt klart en rolig vecka framför mig :)

IMG_5366.jpeg
IMG_5367.jpeg
IMG_5380.jpeg
IMG_5381.jpeg
IMG_5382.jpeg
IMG_5384.jpeg

I dag fick Poguen haka på till kontoret. Slutsatsen blir att den lirar bättre till kortärmat än manschett…

Ps.
@Viskan
Du är en riktig stjärna!!

IMG_5394.jpeg
IMG_5396.jpeg
IMG_5397.jpeg
❤️Jag har haft den många gånger på ”kontoret” till skjorta och kavaj. En av de få klockor som icke WIS människor lägger märke till. Det brukar vara färgen som folk reagerar på. Har du en gul klocka på dig?? Bra tillfälle att pesta kollegorna med nördiga fakta om Seiko, kronografer, urverk m.m

Innerringen på sista bilden😬
1684422144611.gif

Senast ändrad:
Vad är nytt med denna? Bezeltänderna ser grövre ut, även kronan ser grövre ut?

Är det en facelift eller är allt nytt? :)

❤️Jag har haft den många gånger på ”kontoret” till skjorta och kavaj. En av de få klockor som icke WIS människor lägger märke till. Det brukar vara färgen som folk reagerar på. Har du en gul klocka på dig?? Bra tillfälle att pesta kollegorna med nördiga fakta om Seiko, kronografer, urverk m.m

Innerringen på sista bilden😬
1684422144611.gif
Den är helt klart grym, men vad är dealen med innerringen, bara lös eller justerbar?

Den är justerbar, med kronan, i 0 läge. Den fungerar som ringen på en dykarklocka. Alltså både fast yttre tachymeterring och vridbar inre dykring.
Riktigt grymt, hoppas jag också får chansen att klämma lite vad det lider. Det är en modell som väckt intresse redan i början av klocknörderiet. Den ser så glad ut på något sätt.

Först och främst, stort tack till @Viskan för möjligheten att få testa denna! Så schysst :) har länge sneglat på Pogue men inte klippt till av någon anledning…
Hittills känns den riktigt bra! Ser mycket fram emot denna testperiod :)
IMG_4995.jpeg

Väldigt kul att klockan uppskattas hos de som provar den och tack för all uppskattning tillbaka.
Det verkar vara lite olika filosofi bland användarna i tråden om man låter kronografen gå för jämnan eller om man låter den vara i 0 läge. Det innebär ju inget utökat slitage att låta den gå, det gör det nog i och för sig inte att låta den stå still heller men jag brukar använda kronografvisaren som sekundvisare, kul när något rör sig på tavlan.

Ja, ni vet hur det går till när en gammal vintagejunkie får paket. Ingen väntan eller finlir, attack direkt på gatan utanför Hemköp bara.
IMG_0264.jpeg
IMG_0265.jpeg

Snabbt in i en port för klockbyte, några snabba foton, lite pillande med kronan…ahhh…

Tack för smidig överlämning @steffe och tack till @Viskan för chansen att testa den här rackarn! Som sagt, nästan genant att jag inte gjort det tidigare som inbiten kronograf- och seikofantast.

IMG_0306.jpeg
Idag avnjuter vi en förmiddag med F15-fotboll! Poguen passar perfekt med sin guldtavla och ring i lagets färger. Känns den inte som en fotbollsledarklocka? Lite kantig och strävsam men samtidigt med någon slags tidlös lekfullhet. Passar lika bra i strålkastarljus en novemberkväll som här i junisolen bland maskrosorna.

Så där, poguen packad och på väg söderut mot @albinh!

Eloge till @Viskan för lånet och initiativet. Känns precis som den gamla kamratliga ks-andan som rådde här för tio år sedan!

Jag fick fira nationaldagen med blågult och trivdes överlag med den här bekantskapen. Den var större och kaxigare än jag trodde, men ändå bekväm och förvånansvärt lättburen. Tavlan, som man lätt tänker ska vara morgonkissgul, visade sig vara härligt guldstekig i solen. Jag kommer nog inte att jaga en egen pogue på riktigt, men väldigt kul att ha testat. Tjongar iväg en slant till ukrainainsamlingen som tack!
IMG_0329.png

Planen ifrån Seiko var att släppa 6138 1969 men de tyckte kanske inte att den var redo att släppas så de tog det säkra före det osäkra och släppte den lite enklare 6139 och 6138 ett år senare, 1970.
Kul med info! Gillar finessen med att pumpa fram datum och dag med kronan, även om det kändes lite osäkert. Dateringsverktyg på watchsleuth ger mig att Poguen är tillverkad april 1974 och min 6138 i april 1976.

Tillbaka
Topp