• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

ThomasP

Cartier
2-Faktor
7a28-7020
Trevlig och pålitlig klocka som alltid är redo. :)
20220929_091700 (1).jpg
 

mido87

Omega
Hoppas på napp! Jag bygger på min Seiko samling och har hittat den saknade biten. En 7A38-7020 i stål. Har bild härifrån forumet. Om någon vill göra sig av med sin eller tipsar om vart jag kan hitta en till rimligt pris så är jag evigt tacksam.
3B25527E-ADC4-4C11-B587-494E60FB386D.jpeg
Det är inte helt lätt att hitta 😂 C24, EBay inget 🙈 någon som har tips vart mer jag kan leta?
 

eikin

Breitling
God kväll! Här är min 38:a. Jag gillar den, utseendet påminner mig om äldre sjöminor. Jag är dock rätt rudis på det här och har ett par bekymmer med den, hoppas ni har input:
  • Två av knapparna vill inte gärna gå tillbaka efter tryck. Misstänker skräp så jag öppnade och hoppades det var lätt att rengöra men tycks vara någon specialpackning och små öppna ringar som jag inte fick bort. Är det lätt att ordna själv? I så fall vart hittar jag delar?
  • Efter batteribyte (tog mig ett tag att begripa +/--grejen) hoppade den igång fint. Verket ser riktigt fräscht ut men glaset är ju repigt.
  • Länken är nog inte original, i alla fall den delen som fäster i pinnen. Dock står det Seiko på spännet. Det blir ett jätteglapp mellan klockan och första länken. Hur göra?

Kul att det fanns en tråd om dessa modellerna.

Den här länken till manualen hjälpte mig förstå knapparna: https://seiko7a38.com/archive/Seiko7A38-UserManual-Scan.pdf

Allt gott!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    491.7 KB · Visningar: 16
  • 3.jpg
    3.jpg
    256.1 KB · Visningar: 15

keroro

Rolex
2-Faktor
God kväll! Här är min 38:a. Jag gillar den, utseendet påminner mig om äldre sjöminor. Jag är dock rätt rudis på det här och har ett par bekymmer med den, hoppas ni har input:
  • Två av knapparna vill inte gärna gå tillbaka efter tryck. Misstänker skräp så jag öppnade och hoppades det var lätt att rengöra men tycks vara någon specialpackning och små öppna ringar som jag inte fick bort. Är det lätt att ordna själv? I så fall vart hittar jag delar?
  • Efter batteribyte (tog mig ett tag att begripa +/--grejen) hoppade den igång fint. Verket ser riktigt fräscht ut men glaset är ju repigt.
  • Länken är nog inte original, i alla fall den delen som fäster i pinnen. Dock står det Seiko på spännet. Det blir ett jätteglapp mellan klockan och första länken. Hur göra?

Kul att det fanns en tråd om dessa modellerna.

Den här länken till manualen hjälpte mig förstå knapparna: https://seiko7a38.com/archive/Seiko7A38-UserManual-Scan.pdf

Allt gott!
Kul att du hittat hit med din fina klocka!

Kladdiga knappar är väl mer regel än undantag på dessa klockor, många har ju gått närmare 40 år utan att servas. Jag skulle inte försökt mig på att ta loss packningen i tryckknapparna, ofta räcker det att rengöra ordentligt. Den öppna ringen du beskriver är egentligen en klämma, och flyger den bort när du meckar så är det inte så lätt att hitta den igen.

Reservdelar till 7a28/7a38 är svåra att få tag på då de inte tillverkats på över 30 år men på boley.de kan du faktiskt slå på din modell och få upp reservdelslista till just din klocka. Där finns också angiven storlek på glaset ifall du vill byta ut det. Ingen vits att polera mineralglas.

Din länk är nog inte original till klockan. Hur ser den ut på undersidan?
 

eikin

Breitling
Kul att du hittat hit med din fina klocka!

Kladdiga knappar är väl mer regel än undantag på dessa klockor, många har ju gått närmare 40 år utan att servas. Jag skulle inte försökt mig på att ta loss packningen i tryckknapparna, ofta räcker det att rengöra ordentligt. Den öppna ringen du beskriver är egentligen en klämma, och flyger den bort när du meckar så är det inte så lätt att hitta den igen.

Reservdelar till 7a28/7a38 är svåra att få tag på då de inte tillverkats på över 30 år men på boley.de kan du faktiskt slå på din modell och få upp reservdelslista till just din klocka. Där finns också angiven storlek på glaset ifall du vill byta ut det. Ingen vits att polera mineralglas.

Din länk är nog inte original till klockan. Hur ser den ut på undersidan?

Såhär ser den ut. Tack för svar och råd! Jag ska ge den ett nytt försök med knapparna. Det är viktigt eftersom jag aldrig använder stoppuret ;)
 

Bilagor

  • 16827529058628995525933896329316.jpg
    16827529058628995525933896329316.jpg
    672.3 KB · Visningar: 12

keroro

Rolex
2-Faktor
Såhär ser den ut. Tack för svar och råd! Jag ska ge den ett nytt försök med knapparna. Det är viktigt eftersom jag aldrig använder stoppuret ;)
Det ser faktiskt ut som det är originallänken. Tittar du på Boley.de så verkar artikelnumret stämma på länken till din modell.

Jag tror bara att endlänken har töjts ut. Kanske går det att klämma tillbaka den till sin ursprungliga form?

Screenshot_20230429_201315_Firefox.jpg
 

eikin

Breitling
Ja du, titta! Kul att veta :) Visst är det så med länken, det är uppenbart nu när jag tittar noga. Det blir ett försök inom kort. Svårt att komma åt att bända och hålla emot på samma gång - jag behöver grunna lite.
 

kuma-kun

Audemars
Pysslade med mina 7a38 när jag såg nåt märkligt på en klocka. Patina! Den hade definitivt inte den här bruna beläggningen när jag köpte den för ca 3 år sedan.

20230512_123631.jpg

Oxid är väl ett av det minst märkliga här i världen 😉
Eller så är det mycket märkligt, finns ju folk som forskar om det hela livet 🤔
Har haft guldpläterade klockor som varit väldigt mörka, nästan svarta, men det tar bara några sekunder att ta bort.
Även klockor i solid K18 oxiderar gärna när dom ligger länge.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Oxid är väl ett av det minst märkliga här i världen 😉
Eller så är det mycket märkligt, finns ju folk som forskar om det hela livet 🤔
Har haft guldpläterade klockor som varit väldigt mörka, nästan svarta, men det tar bara några sekunder att ta bort.
Även klockor i solid K18 oxiderar gärna när dom ligger länge.
Jo absolut är det inte ovanligt, men jag har haft många Seikos (guldfärg/TT) genom åren och det är nog ingen som patinerats på detta sättet. Är det kanske äkta guldplätering? Fast även guldfärg kanske patineras över tid? Klockan är ju trots allt närmare 40 år. Och riktigt så länge har jag ju inte samlat på klockor :)
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Jag har denna på väg hem med posten. Ska vara en ovanlig modell. Riktigt sportig. Någon som vet mer? Fler bilder kommer när jag har den.
IMG_0466.jpeg
Ingen info, men det är en av mina favoritreffar, men har bara hittat ett fåtal, väldigt slitna genom åren. Den här är ju i ett helt fantastiskt skick! Grattis!
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Dags att hitta ny ägare till min fina 7a28-702A. Tänkte höra först om någon i tråden vore intresserad, annars landar den i köp/sälj inom kort. Bara tjoa till i PM för detaljer.

1000032286.jpg
 

Exxet

Rolex
Lyckades hitta en 7a38-7020 till hyfsat rimligt pris, inte det lättaste nu för tiden, inte direkt krispigt skick, snarare ett ärligt sådant, fin under glaset i a f och den funkar som den ska, men hitta en original länk blir nog inte så lätt heller, ett TT sitter på nu, tyvärr är man ju lite begränsad med dessa när det gäller länk/band.

1.jpg
 
Topp