• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

Söker nu råd från expertisen.

Har en 7a28-7080 Titansom saknar länken och funderar nu på vad jag ska stoppa dit istället. Provade på nato, gick dit med nöd och näppe men såg inte jättebra ut. 20mm bred är öppningen i boetten.

Bifogar stulen bild på originallänken och mitt välanvända exemplar.

Tacksam för förslag, gärna med bild 😀

4E8E14C5-80A1-42A3-B4F5-4CD167599E66.jpeg
A1E7AF5F-C6F6-4BE5-9EB9-4644FBAE7C8C.png
Kanske canvas? Att hitta en länk till den modellen är ju förmodligen omöjligt :(

Nu har jag precis vunnit en budgivning hos Sikö-auktioner på en 7A38-7000. Det hela är lite av en chansning eftersom all info jag har (förutom två bilder) är:
"Kondition: ej testad på plats, behöver nytt batteri repat glas".
Förhoppningsvis går den igång med nytt batteri och då kan jag sätta i ett nytt glas. Så jag skulle bli ruskigt tacksam om någon med kännedom kan upplysa mig om vilket batteri jag ska införskaffa och om det finns glas att beställa hem någonstans. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Är så ruskigt taggad på att fixa i ordning denna och ursäkta om det var någon här jag bjöd över och knep den för. Den kommer till ett kärleksfullt hem!

Nu har jag precis vunnit en budgivning hos Sikö-auktioner på en 7A38-7000. Det hela är lite av en chansning eftersom all info jag har (förutom två bilder) är:
"Kondition: ej testad på plats, behöver nytt batteri repat glas".
Förhoppningsvis går den igång med nytt batteri och då kan jag sätta i ett nytt glas. Så jag skulle bli ruskigt tacksam om någon med kännedom kan upplysa mig om vilket batteri jag ska införskaffa och om det finns glas att beställa hem någonstans. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Är så ruskigt taggad på att fixa i ordning denna och ursäkta om det var någon här jag bjöd över och knep den för. Den kommer till ett kärleksfullt hem!
Grattis! Här finner du lite användbara länkar. Glas är nog svårt att hitta original, men finns ofta reproduktioner från tex Sternkreutz. Köp bra batterier, jag gillar Seizaiken (Seiko). Finns säkert någon på forumet som kan hjälpa dig med jobbet. Jag handlar på Cousins UK, ibland ebay.
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 21.51.15.png

Skärmavbild 2022-04-28 kl. 21.53.41.png

Senast ändrad:
Grattis! Här finner du lite användbara länkar. Glas är nog svårt att hitta original, men finns ofta reproduktioner från tex Sternkreutz. Köp bra batterier, jag gillar Seizaiken (Seiko). Finns säkert någon på forumet som kan hjälpa dig med jobbet. Jag handlar på Cousins UK, ibland ebay.
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 21.51.15.png

Skärmavbild 2022-04-28 kl. 21.53.41.png

Tackar! Riktigt bra sidor, blev sugen på att börja fixa själv fast det är nog smartast att överlämna det till proffsen. Lägger upp ett par före/efter bilder framöver.

Det ska bli intressant att se om detta blir en keeper. Har sålt av ett vintage kronografer för att de inte känts rätt på armen. Det är kombinationen av att de är både tunga/höga och ömtåliga som jag inte gillar. 7A38 verkar ju onekligen vara något annat!

Hämtade upp min auktionsvinst idag och lämnade in den för batteribyte. Tyvärr gick den inte igång med nytt batteri. Det känns lite deppigt eftersom jag omedelbart blev väldigt förtjust i den. På Cousins UK har de slutat sälja 7A38 - verk och de gick visst inte att beställa direkt från Seiko heller. Är det någon som har tips på hur jag kan gå vidare med detta?

Känner just nu ett starkt behov av att se denna fungera (visst är de grymma!):

IMG_5886.jpg

Jag bytte till mig dessa två mot en annan klocka jag hade och har nu dessa på lite service, vad kan de vara värda som ett par alternativt styck på dagens marknad?

Det är alltså en 7a28-7040 i fungerande patinerat skick (snart nyservad)

Samt en 6139 i toppskick även den snart nyservad.

Ska man prova på Tradera? Sälja via blocket? Sälja här? Är mest ute efter byten då jag tycker det är ett trevligt sätt för båda parter på lite win win

Mvh Danne

Bilagor

• received_1977835235735416.jpeg
    received_1977835235735416.jpeg
    154.1 KB · Visningar: 11
  • received_897758657760487.jpeg
    received_897758657760487.jpeg
    207.4 KB · Visningar: 9
  • received_587914742665286.jpeg
    received_587914742665286.jpeg
    195.7 KB · Visningar: 12
  • received_1473493059814300.jpeg
    received_1473493059814300.jpeg
    196.7 KB · Visningar: 12
  • received_686308389315916.jpeg
    received_686308389315916.jpeg
    160.4 KB · Visningar: 9
  • received_729925991520616.jpeg
    received_729925991520616.jpeg
    266.1 KB · Visningar: 7
Jag bytte till mig dessa två mot en annan klocka jag hade och har nu dessa på lite service, vad kan de vara värda som ett par alternativt styck på dagens marknad?

Ska man prova på Tradera? Sälja via blocket? Sälja här? Är mest ute efter byten då jag tycker det är ett trevligt sätt för båda parter på lite win win

Mvh Danne

Finns några annonser här på k&s att utgå från men Inte färska alla men någon inte så gammal har jag för mig.

Jag har inte hängt med vad de går för numera annars men nån annan här kanske vet närmare.

Finns några annonser här på k&s att utgå från men Inte färska alla men någon inte så gammal har jag för mig.

Jag har inte hängt med vad de går för numera annars men nån annan här kanske vet närmare.
Ja de är lite svårt prissatta, 7a28-7040 verkar ju vara en väldet eftertraktad klocka, vad jag såg här senast gick en för 3200, medans på andra ställen så har de gått för 3-8000 då det varit rena lik som gått för lägsta pengen...

6139 däremot verkar inte som så många sprungit iväg, ligger en på tratten för 4999 tror jag som jag personligen tycker ser ut att vara i sämre skick. Denna klocka satte jag på ett läder på och blev förälskad i den direkt så den kanske ändå får stanna men ett riellt värde vore ju trevligt

Hämtade upp min auktionsvinst idag och lämnade in den för batteribyte. Tyvärr gick den inte igång med nytt batteri. Det känns lite deppigt eftersom jag omedelbart blev väldigt förtjust i den. På Cousins UK har de slutat sälja 7A38 - verk och de gick visst inte att beställa direkt från Seiko heller. Är det någon som har tips på hur jag kan gå vidare med detta?

IMG_5886.jpg
Mycket fin modell! Ser ut att vara i riktigt bra skick. Synd att den inte tickar igång.

Vi har ju en forummedlem som jag vet brukar piffa till 7ax8-verk med jämna mellanrum... ping @rogart-63.

Mycket fin modell! Ser ut att vara i riktigt bra skick. Synd att den inte tickar igång.

Vi har ju en forummedlem som jag vet brukar piffa till 7ax8-verk med jämna mellanrum... ping @rogart-63.

IMG_5886.jpg
Får du inte igång verket är det nog bara försöka hitta en donator, typ bra verk med taskigt yttre, men det är inte heller lätt.
Ibland kan dom kickas igång med hjälp av en avmagnetiseringsapparat eller lägga klockan på ett varmt ställe, och mjuka upp oljor, dock inte för varmt.

Senast ändrad:
Ja de är lite svårt prissatta, 7a28-7040 verkar ju vara en väldet eftertraktad klocka, vad jag såg här senast gick en för 3200, medans på andra ställen så har de gått för 3-8000 då det varit rena lik som gått för lägsta pengen...

6139 däremot verkar inte som så många sprungit iväg, ligger en på tratten för 4999 tror jag som jag personligen tycker ser ut att vara i sämre skick. Denna klocka satte jag på ett läder på och blev förälskad i den direkt så den kanske ändå får stanna men ett riellt värde vore ju trevligt
Jag skulle säga att 7a28an är en av de mer eftertraktade 7a28orna, och även om den är lite sliten så är det inte bedrövligt för en klocka i den åldern , och den har originallänken vilket är ett plus.
6139an är istället kanske inte den hetaste modellen, det är fel (pirat?) länk, och den har sned bezel och bytta kronografvisare. Jag tror även glaset är fel.
Jag ska inte ge mig på en värdering, för jag brukar hamna för lågt, men jag hade gissat på ungefär samma värde på båda och 3200.- är ungefär där jag hade gissat.
Kul klockor båda två!

Mvh Danne

Det där med att sälja i par tror jag inte inte så mycket på. Visst kan det funka men är svårt nog ibland att sälja en i taget. De flesta vill inte köpa klockor i parti om inte priset blir väldigt fördelaktigt och om jag förstår dig rätt är det inte din avsikt att sälja dem alldeles billigt? man ska inte utgå från att det är lättare på Tratten än här. Ibland är det tvärtom och det händer att det blir resultat till besvikelse om inte rätt intressenter dyker upp.

Nånstans runt 3,5-4,5 lär de väl ligga i felfritt fungerande skick? Det går alltid att få mer eller mindre på uppskattade priser, det förstnämnda om man väntar tillräckligt länge, är på rätt plats vid rätt tidpunkt om det är det man är ute efter. Spåkula behövs för att precisera nåt exakt vad man får till slut.

Senast ändrad:
Får se om det blir en annons sen när klockorna kommer hem från servicen.

Bytesaffärer är betydligt mer intressant än att sälja rakt av just nu för stunden iaf.

Har blivit ett par Seiko i lådan nu, 7A28, 6139, SKX007 samt en GT86 (kvarts) som ska vara extremt ovanlig utgåva om jag förstått allt rätt.

Tillbaka
Topp