• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Nej jag ljög.

Jo, min var sån och det sägs lite överallt att de är gjorda så. Kanske för batteriåtgången, vet ej. De tyckte väl det räckte med 10 minuter.
Okej, jätte konstigt. Men å andra sidan så är det världens första analoga kronograf, antar att teknologin var inte bättre än så helt enkelt.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Nej jag ljög.

Jo, min var sån och det sägs lite överallt att de är gjorda så. Kanske för batteriåtgången, vet ej. De tyckte väl det räckte med 10 minuter.
Okej, jätte konstigt. Men å andra sidan så är det världens första analoga kronograf, antar att teknologin var inte bättre än så helt enkelt.

Förmodligen för att spara batteri. Riktigt smart, redan på den tiden.
AF8D1EA9-5E34-4E6B-896F-6BBFB9BDF5C8.jpeg
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Nytt in da house . Nu får jag lugna ner mig lite . Men kunde inte låta bli när den dök upp på SCWF forum. Min första 7A48 . Bara sett dessa i guldvarianten innan. Lite guld detaljer på denna oxå . Men tavlan är vit .
IMG_20220108_183007.jpg
Den där var riktigt cool! Hade verkligen kryssat i min bucketlist, både 7aX8 och månfas. Du börjar komma upp i ett par stycken nu @rogart-63 :D
 

rogart-63

Patek
På tal om Giugiaro så är hans designs en riktig vattendelare. Får nöja mig med en reissue på Ripley eftersom originalet kostar femsiffrigt numera.

Screenshot_20220108_210218.jpg
Cool. Jo Ripley modellen är riktigt dyr . Likaså Bishopen. Kör re-issue oxå med 7A28 verk? Eller ser ett datum där . Inte sett nån 7A ha bara datum. Förutom 7A48 . Som har sin månfas . Med datumet runt månfas .
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Cool. Jo Ripley modellen är riktigt dyr . Likaså Bishopen. Kör re-issue oxå med 7A28 verk? Eller ser ett datum där . Inte sett nån 7A ha bara datum. Förutom 7A48 . Som har sin månfas . Med datumet runt månfas .
Nej, sitter ett 7T12 verk i reissues. Kronan sitter dold kl 3, på originalen så är ju kronan kl 8 som brukligt.
 

kuma-kun

Audemars
På tal om Giugiaro så är hans designs en riktig vattendelare. Får nöja mig med en reissue på Ripley eftersom originalet kostar femsiffrigt numera.

Screenshot_20220108_210218.jpg

Att dom gamla kostar mer än dom där känns inte mer än rätt för orginalet är en helt annan klocka kvalitetsmässigt och inte bara för att det är orginalet.
Giugiaro tycker jag är ett geni och tittar man även på vad han formgivigt i bilväg tappar man ofta andan.
 

kuma-kun

Audemars
Efter att den här tråden fått liv med mycket godis så kände jag att det var dags att stoppa i ett nytt batteri i den här och använda en dag.
Gillar den mycket men en typisk klocka som man älskar att ha men inte nyttjar så mycket.
Som bruksklocka tycker jag att väldigt traditionella klockor funkar bättre, 3 visare och ljus tavla.

C615B56A-D148-48A0-9E6B-7B8C2DAC5519.jpeg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Söker nu råd från expertisen.

Har en 7a28-7080 Titansom saknar länken och funderar nu på vad jag ska stoppa dit istället. Provade på nato, gick dit med nöd och näppe men såg inte jättebra ut. 20mm bred är öppningen i boetten.

Bifogar stulen bild på originallänken och mitt välanvända exemplar.

Tacksam för förslag, gärna med bild 😀

4E8E14C5-80A1-42A3-B4F5-4CD167599E66.jpeg
A1E7AF5F-C6F6-4BE5-9EB9-4644FBAE7C8C.png
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Söker nu råd från expertisen.

Har en 7a28-7080 Titansom saknar länken och funderar nu på vad jag ska stoppa dit istället. Provade på nato, gick dit med nöd och näppe men såg inte jättebra ut. 20mm bred är öppningen i boetten.

Bifogar stulen bild på originallänken och mitt välanvända exemplar.

Tacksam för förslag, gärna med bild 😀

4E8E14C5-80A1-42A3-B4F5-4CD167599E66.jpeg
A1E7AF5F-C6F6-4BE5-9EB9-4644FBAE7C8C.png

Hård modell. Jag skulle nog satsa på gummi, vintage Tropic, dykargummi (typ Seiko DAL) eller en helt enkel slät variant.
 
Topp