Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av URsinne, 3 mars 2018.

1. URsinne
    Trådstartare

URsinne Silver

Absolut.

Trevlig Merc. Vilken är årsmodellen på den?

2. Räv

Räv Titan

1971

URsinne gillar detta.
  3. URsinne
    Trådstartare

URsinne Silver

Ok, gamla Mercedes är roliga och intressanta

4. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Skulle få hjälp att justera ändlänken som inte riktigt linjerade mot länken. Det blev sju resor värre så ställer de dig rakt upp istället. Bara att åka tillbaka :)

IMG_20190507_141409.

cycleMagnus, URsinne och JacquesCosteau gillar detta.
  5. JacquesCosteau

JacquesCosteau Titan

Värdelöst, men ruggigt fint exemplar i övrigt!

cycleMagnus och Clark Kent gillar detta.
  6. JacquesCosteau

JacquesCosteau Titan

IMG_20190516_123518.
    Bishop!

-JL-, cycleMagnus, URsinne och 6 andra gillar detta.
  7. McGyver

McGyver Silver

Från:
    Lund
    E41DB9DA-E6F1-41E7-B965-A9C772F649AC.

7a28-7020

URsinne, MaBr, DrSbaitso och 4 andra gillar detta.
  8. Belmondo

Belmondo Tantal

Får inte så mycket handledstid, men med en turkos lördagsmarkering måste man älska den som ett barn av sin tid - 1984
    98D56B4B-416D-4FB0-BC7D-4B8C55108C91.

9. z32

z32 Titan

Från:
    Kristianstad
    Kan äntligen posta i den här tråden! Har letat ett bra tag efter ett fint ex:)
    IMG_2034. IMG_2029. IMG_2036.

North, -JL-, JacquesCosteau och 15 andra gillar detta.
  10. Obarth

Obarth Titan

Drar en chansning, har sökt efter en 7a28 ett tag men utan resultat. Om någon i denna tråd överväger att flippa sin får ni gärna slänga iväg ett pm! :angel:

11. PeterHans

PeterHans Plast

Hej, alla.

Är ny här och även ny på klockor. Jag har iaf fått för mig att jag vill ha en 7A28/7A38, och helst 7A28-7070 eller 7A38-7000, gillar verkligen den färgkombon. Dels undrar jag om det finns något särskilt att tänka på, typ vanliga fel. Och dels undrar jag var jag kan hitta en sådan. Jag tycker mig ha finkammat hela nätet, men fattar att det finns massa ställen jag inte känner till. Tips till en noob, någon?

12. Belmondo

Belmondo Tantal

Hej och välkommen!
    Har själv en 7A28:a och två 7A38:eek:r och kan varmt rekommendera ett köp. Känner själv inte till några direkta typfel, men här kommer lite allmänna funderingar som kanske kan vara till hjälp.
    Även om dessa är kvartsur så har de en (dessutom världens första) analog kronografmodul. Denna kräver underhåll precis som ett mekaniskt ur, tvätt, oljor etc. min magkänsla är att det är få som ger dessa klockor en full service, särskilt när klockorna är så billiga. Kvarts = batteribyte - Klart! Inget att hänga upp sig på, men bra att ha i bakhuvudet. Mina går kanon, men vet bara att en blivit ordentligt servad inkl täthetsservice.
    Kolla så att att register nollar exakt.
    Många modeller hade integrerad länk, men den verkar ha gått sönder på många ex. Jag hade undvikit att köpa dessa om länken saknas. Har själv ett ex och där behöver man tillverka/klippa till band om man vill byta. Originallänkarna verkar svåra att hitta.
    PVD/Guld/TT ofta genomslitna, så kanske skvallrar om att det är rätt tunt, satsa på SS eller titan istället.
    Slutligen, ha is i magen. Om du handlar på eBay så dyker det upp nytt hela tiden, en del ganska optimistiskt prissatt, men du kan hitta bra ex runt 2-2.5k om du undviker de mest populära reffarna.
    Vad du än landar tror jag att du kommer att bli nöjd. Härliga klockor som verkar hålla hög kvalitet. Sjukt sköna att bära dessutom.
    Lycka till!

MaBr, URsinne, Nissenutz och 1 annan gillar detta.
  13. PeterHans

PeterHans Plast

Tack för ett utförligt svar och för välkomnandet! Jag förstår att det nog som du säger handlar om att ha is i magen men det är lättare sagt än gjort Ligger en 7A38-7000 på Ebay nu. Känns som att den ligger för ett väldigt högt pris. Vad skulle kunna vara rimligt för den? Nyservad står det, står även originallänk (vilket det väl inte är?). Rätt sliten också, men precis den jag vill ha.

https://www.ebay.com/itm/Seiko-7A38-7000/293147992545?hash=item4440fb61e1:g:ATQAAOSwWkNdJhJy

Tänker att jag lägger upp en köpesannons här också, måste bara komma upp i 20 inlägg, vilket tydligen var ett krav.

14. Belmondo

Belmondo Tantal

Hej, ser inte ut som originallänk nej, du kommer aldrig att få igen de pengarna med fel länk. Hade personligen inte gett mer än ~2000 för den, den ser rätt sliten ut. Hade letat vidare.
    Denna däremot hade jag kunnat tänka mig att ge det dubbla för (4K alltså) då den är original men sliten samt att jag tycker den är grym ;)
    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/163793646584
    Men till syvende och sist handlar det om vad som tickar ens boxar. Nu blev jag sugen på en 4:e :hungry:

URsinne, parasec och oftast gillar detta.
  15. Biskopen

Biskopen Titan

Gammal klassiker på handleden idag!
    C5161293-3516-4C33-87EA-10600A67A114.

keroro, North, cycleMagnus och 7 andra gillar detta.