• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

Idag blev det en sen (’88) 7A38
6E6E89A9-F9EB-4C51-A511-765037891FA7.jpeg

Är det någon som har koll på om det finns endlinks som passar till 7a38-7060? Jag har en helt okej länk utan ends. Har kollat lite 7a38-forumet men hittar inget där. Någon som kanske har köpt AM endlinks och lyckats få dit?
Annars kanske någon har ett bra tips på band i läder som passar till en guldig 7a38 :)

Någon av er som vet vad nedanstående markeringar är för något på min 7A38?

På översta vänstra bandhornet: 945
På översta högra bandhornet: 3743

IMG_20200504_121238.jpg

Bilagor

• IMG_20200504_121238.jpg
    IMG_20200504_121238.jpg
    368.9 KB · Visningar: 2
Kan någon tipsa om en hemmafixare som kan ta en titt på ett 7a38-verk? Verket i fråga ser helt och fint ut men lider av det sedvanliga att visare fastnar pga. gammal intorkad olja förmodligen.

Det är en utbyteslänk som kommer från Optura då originalet har fått ett brott som de påstår inte går att reparera. Ändlänken ställer sig upp, men det ordnades först med som jag minns det ett tjockare bandstift. Men det blev värre med tiden så jag bad dem att titta på det igen, men fick tillbaka klockan med ändlänken Ännu mer på sniskan. Åkte tillbaka men då påstod personen som jobbat med klockan att han inte ens rört den sidan. Så någon måste alltså under natten ha brutit sig in i verkstaden och knäckt till ändlänken :) Jaja, när det är nivån och det handlar om en länkbit så tackar jag för mig för tillfället och för alltid. Men problemet återstår så nu måste jag se om jag kan böja till sista länkbiten eller forma om hur den sluter kring bandstiftet.

Det är en utbyteslänk som kommer från Optura då originalet har fått ett brott som de påstår inte går att reparera. Ändlänken ställer sig upp, men det ordnades först med som jag minns det ett tjockare bandstift. Men det blev värre med tiden så jag bad dem att titta på det igen, men fick tillbaka klockan med ändlänken Ännu mer på sniskan. Åkte tillbaka men då påstod personen som jobbat med klockan att han inte ens rört den sidan. Så någon måste alltså under natten ha brutit sig in i verkstaden och knäckt till ändlänken :) Jaja, när det är nivån och det handlar om en länkbit så tackar jag för mig för tillfället och för alltid. Men problemet återstår så nu måste jag se om jag kan böja till sista länkbiten eller forma om hur den sluter kring bandstiftet.

Förstår, Optura verkar inte alltid vara med i matchen.
En kamrat hade en mer eller minder oanvänd som som bara dog precis utanför garantin.
Han skickade den till Optura som ville byta verket för en summa samma som klockans värde.
Det var han inte så sugen på så jag lämnade in den till Seiko Japan istället som bytte verket utan kostnad och knussel men surt påpekade att någon varit inne i klockan och pajjat boettlockspackningen.

Senast ändrad:
Kan någon tipsa om en hemmafixare som kan ta en titt på ett 7a38-verk? Verket i fråga ser helt och fint ut men lider av det sedvanliga att visare fastnar pga. gammal intorkad olja förmodligen.

Jag har inte erfarenhet av honom personligen, men han verkar kunnig av de konversationer jag haft och de råd jag fått angående mina servicebehov. Han fixar vintage Seiko quartz. Du måste skicka klockan utomlands dock.

https://instagram.com/chriseichstaedt?igshid=1axvb8dzoues

Fick just hem denna 7a38-7270. Ska vara helt original enligt säljaren, men jag undrar över glaset. Ser lite märkligt ut, tycker jag. Högt och det blir en brytning över tachyringen som inte känns riktigt rätt. Kan nån bekräfta eller dementera min farhåga?

C98CEF67-2B14-4E7E-A657-A49E4D1D98AB.jpeg
0375DFD6-0FCC-4D2F-BC6F-CCF13F10F4B4.jpeg
91CDE886-2B8D-448D-BFE1-0D5977C696AE.jpeg

Senast ändrad:
Fick just hem denna 7a38-7270. Ska vara helt original enligt säljaren, men jag undrar över glaset. Ser lite märkligt ut, tycker jag. Högt och det blir en brytning över tachyringen som inte känns riktigt rätt. Kan nån bekräfta eller dementera min farhåga?

Jag är inte expert på dessa men de där ser inte riktigt riktigt ut tycker jag. Hyfsat säker på att glaset ska vara platt.

Jag är inte expert på dessa men de där ser inte riktigt riktigt ut tycker jag. Hyfsat säker på att glaset ska vara platt.
Kan också bekräfta. Har haft precis den referensen och mitt glas var platt. Dessutom hade jag en länk som var mer åt jubilee-hållet.

Då är saken klar - tack!
Jag säger som ovan. Glaset är definitivt bytt, och verkar inte vara mot original. Det är dock relativt lätt ordnat (även om det är plastringar som gör det lite knepigare än om det är gummi. De är dessutom svåra att hitta original, så förmodligen är ett tjockare glas valt för att få en större fasning eller för att inte krossa det vid montering. Spekulationer, såklart.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp