• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko Black series

Tittade in på min lokala Klockmaster idag och deras leverans hade nyss kommit. Är inte lite sugen på en Solar också..

Vi kör Black Friday idag, känslan är god. Trevlig helg på er.
bb.jpg

Den där klockan är ju faktiskt redigt ball, Kanske blir den första Seikon ifall man kan finna en att klämma på IRL innan man tar klivet.
Två frågor dock, har hört att Turtle kan ha att den inre ringen med streck på kan vara o centrerad. Går detta att justera hur en urmakare isåfall? (dyrt/svårt)
sedan allmänt gällande svart coatade klockor, hur hållbart är det?
Tänker så att den inte blir sönderslangen och fläckig snabbt...

Den där klockan är ju faktiskt redigt ball, Kanske blir den första Seikon ifall man kan finna en att klämma på IRL innan man tar klivet.
Två frågor dock, har hört att Turtle kan ha att den inre ringen med streck på kan vara o centrerad. Går detta att justera hur en urmakare isåfall? (dyrt/svårt)
sedan allmänt gällande svart coatade klockor, hur hållbart är det?
Tänker så att den inte blir sönderslangen och fläckig snabbt...
Gällande chapterringen:
Svårt: Nej
Dyrt: Tror jag knappast. Personligen gör jag alltid det själv. Kräver oftast att man får plocka bort glaset. Alt justera insättning av urverket.

Gällande chapterringen:
Svårt: Nej
Dyrt: Tror jag knappast. Personligen gör jag alltid det själv. Kräver oftast att man får plocka bort glaset. Alt justera insättning av urverket.
Säker? Har för mig att ringen sitter i en fasning på boetten på denna modell till skillnad från löst som på vissa andra modeller.

Säker? Har för mig att ringen sitter i en fasning på boetten på denna modell till skillnad från löst som på vissa andra modeller.

Om den är gjord som alla andra nya paddor så är det precis som du säger. Sitter en liten pigg kl 12 och kl 6 på chapterringen. Sedan en ursparning för dessa piggar i boetten. Vissa paddor har större ursparning i boetten så det går att rucka chapterringen (om glaset är borta dvs). Men i dom flesta fall jag har pillat på paddorna så finns det ingen anledning att plocka bort glaset för att fippla med chaptern.
Det finns i regel gott om utrymme att istället centrera tavlan/urverket mot chaptern istället.

Zomma in bilden så ser man hålen i boetten där piggarna ska in. Det är dessa hål som brukar vara större än själva piggarna i chaptern. Det finns dvs spelrum för att justera chaptern.
Men som sagt, oftast så sitter chaptern bra, räcker med att vrida urverket lite
141CBF21-D448-48FC-972A-9052AB46D7BB.png

Okey, tack för alla era bilder och förklaringar.
Då kan man med andra ord justera detta ifall man har ett exemplar som inte är perfekt. Det är ju alltid skönt att veta, sedan kanske man inte bryr sig om det. Men med tanke på hur jag brukar vara känslig för detaljer så skulle jag nog få svårt att förbi se det.

Fråga 2 angående hur lätt det är att skada beläggningen, vad säger folket?

@yonsson

MEN! Att centrera tavlan mot chapterringen enligt den metoden jag beskrivit ovan förutsätter dock att bezelinsatsen är centerad mot chaptern :) Är den inte det (och man inte vill riva bort insatsen) så är det av med glaset, centrar chaptern mot insatsen (om det finns spelrum dvs) och sedan tavlan mot chaptern.

Tillbaka
Topp