• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Mod-tråden.

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Eftersom min tavla blev censurerad här i tråden så får man väl köra barbacka, skippade sekundvisaren också 🤷‍♀️
6C83B5BC-AAAF-4D96-960D-9535AC29606B.jpeg
 

Miksten

Breitling
jag tänkte prova att modda en seiko srpe. Men hur är det med chapter ring från skx? Passar det? Får lite olika information när jag söker.


Det är denna jag skulle vilja få in:

Om jag läser här så verkar det så:

Jag bumpar denna frågan.
Jag blir fortfarande inte riktigt klok på detta när jag läser på nätet, men jag är ny på detta och jag tänker att någon av er borde sitta på svaret, eller?
 

Calleponken

Omega
2-Faktor
Jag bumpar denna frågan.
Jag blir fortfarande inte riktigt klok på detta när jag läser på nätet, men jag är ny på detta och jag tänker att någon av er borde sitta på svaret, eller?
Tjena @Miksten !

Inte moddat någon SRPE men med tanke på att modellen har en egen kategori på etc namoki så skulle jag gissa att något skiljer sig åt.
Enligt bilden nedan tolkar jag det som att enbart srpe med roterande bezel är kompatibel med skxdelar :rolleyes:

1658901506627.png


Jag har eventuellt någon lös chapter ring (skx) liggandes hemma som du kan få låna och testa med innan du beställer :)
 

Miksten

Breitling
Tjena @Miksten !

Inte moddat någon SRPE men med tanke på att modellen har en egen kategori på etc namoki så skulle jag gissa att något skiljer sig åt.
Enligt bilden nedan tolkar jag det som att enbart srpe med roterande bezel är kompatibel med skxdelar :rolleyes:

1658901506627.png


Jag har eventuellt någon lös chapter ring (skx) liggandes hemma som du kan få låna och testa med innan du beställer :)
Hej.

Tack så mycket, väldigt vänligt av dig att låna ut, men jag tror att jag avvaktar lite och ska fundera hur jag ska göra med mitt mod.

Det är nog så som du säger, men när jag läser på olika sidor på nätet så får jag motstridiga uppgifter. Det finns antagligen en bra anledning till varför den har en eget kategori på ex namoki.
 

Pe7er

Omega
2-Faktor
Tips på vart man billigast beställer en ny ”bezel click spring” likvärdig eller bätttre än original till en seiko turtle? Hittat diverse utomlandssidor men frakten kostar oftast dubbel så mycket som delen i sig.

Om man vill samtidigt få mer motstånd i vridningen ska man då även köpa ny packning?
 

Bilagor

  • 0F0EA48D-EEE3-48FA-8214-13727BCCE868.png
    0F0EA48D-EEE3-48FA-8214-13727BCCE868.png
    59.5 KB · Visningar: 31

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag letar efter insert till en blå sumo. Skulle vilja hitta nåt som liknar originalet men slippa den lite "billiga" aluminium-looken. Det skulle kunna vara lite matt stål som på spb143 eller glansigare keramiskt. Har googlat runt en del men inte hittat nåt. Är det nån som har idéer förslag?
 

jostling

Omega
Jag behöver hjälp med att strama åt en bezel på en seiko prospex klocka som jag tycker borde sitta lite hårdare och tydligare klicks. Är det mycket jobb med att fixa något sådant? Kan man göra det själv om man är mybörjare?
 

ZTARLIKE

Breitling
Nyligen beställt delar för att bygga min allra första custom, ser till att uppdatera här när jag fått delarna men tills dess så kan jag exponera vad som har inhandlats.

Blir ett NH35 urverk i övrigt.
 

Bilagor

  • Screenshot_2022-08-28-11-51-18-98_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2022-08-28-11-51-18-98_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    169.6 KB · Visningar: 31
  • Screenshot_2022-08-28-11-51-02-60_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2022-08-28-11-51-02-60_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    137.2 KB · Visningar: 36
  • Screenshot_2022-08-28-11-50-43-17_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2022-08-28-11-50-43-17_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    157.4 KB · Visningar: 76

Bilagor

  • IMG_20220911_124325682.jpg
    IMG_20220911_124325682.jpg
    286 KB · Visningar: 74

Patric J

Rolex
2-Faktor
Tjena Seiko tråden. Tänkte sälja en moddad Seiko men min annons blev nedtagen. Vet inte om jag får lägga ut ett meddelande om sälj här? Jag gör ett försök så får moderatorer ta bort inlägget ifall det blir fel.

Denna är till salu.

Köptes på forumet, klockan längst ner i denna annonsen https://klocksnack.se/threads/direnzo-drz04-vit-spb149-mod-såld-spb147-mod-såld.158070/

Hör av er ifall ni är intresserade!

Kontakta moderator för nog ska du kunna annonsera i sälj/bytessektionen.
 

PARKLIV

Omega
Jag förstår att detta är en öppen fråga som beror på vad man ska göra och till vilken modell, men vilka verktyg är ett måste och ungefär vad kostar de? Om ni har en rekommendation på ett kit eller tillverkare så är jag idel öra.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag förstår att detta är en öppen fråga som beror på vad man ska göra och till vilken modell, men vilka verktyg är ett måste och ungefär vad kostar de? Om ni har en rekommendation på ett kit eller tillverkare så är jag idel öra.
Jag tycker att man kommer ganska långt med ett kit för en hundring och kanske en glaspress på e-bay, sedan kan man komplettera med mer och bättre grejer vartefter om man känner att man gillar att hålla på och vill fortsätta. Tror att Namokimods hade ett färdigt kit som de sålde också med det mesta i verktygsväg - vet inte om det skiljer sig nämnvärt från e-baykitten dock.

Jag har byggt något tiotal klockor med ett sådant här kit - dock ej seiko.
912DAE2F-63DD-47A7-AA01-F0C0AC9152F7.jpeg


Kollar du på lite videos på tuben så ser du vad de använder för grejer där - en del går att ersätta med sådant man har hemma, annat är oftast billigt att köpa i enklare varianter. Dyrare grejer är såklart ofta bättre men kanske inte nödvändiga för att komma igång.
 
Senast ändrad:

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Trillade in här igen då helt plötsligt 😝
Tänkte mig en enklare modd utan att öppna grejern, dock jäkligt sugen på en slimmat boettlock senare…
Här är planen iaf, de sista delarna borde dyka upp i veckan 👍
53E00837-7F10-40AD-8A1C-B5A7F4A85487.jpeg
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Väntar fortfarande på glas och visare…
Helt sjukt att det tar längre tid att få hem grejer inom EU än att beställa från Asien 😳

Lite sugen på att sälja redan dock! 😮
Vad kan man begära för denna tror ni?
Köpt ny av mig på Stjärnurmakarna, bytt boettlock, bezel, insert och länk bara.
46CFC649-A0BD-44F0-B16B-79166D373F24.jpeg
998F51B6-1BB4-4467-911E-A176C87C5888.jpeg
FE88AC71-256D-4152-8377-7189A7155232.jpeg
B707DEF8-473B-4CAE-AD1F-6C9F718751B7.jpeg
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Hej

Fick en halv-knasig idé som jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig svara på. Kan man plocka urverk, tavla och visare från en Seiko 5 GMT och stoppa in i en dress-SKX? Tycker om idén med en GMT, men dress-SKX är så mycket snyggare och mera lagom storlek.

Någon som har koll på om detta kan funka?
 

Calleponken

Omega
2-Faktor
Hej

Fick en halv-knasig idé som jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig svara på. Kan man plocka urverk, tavla och visare från en Seiko 5 GMT och stoppa in i en dress-SKX? Tycker om idén med en GMT, men dress-SKX är så mycket snyggare och mera lagom storlek.

Någon som har koll på om detta kan funka?
Jag kan inte svära men jag tror att diametern är den samma men att GMT-verket är aningen högre. Kanske funkar om man har en dome saphire? ☺️
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Hej

Fick en halv-knasig idé som jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig svara på. Kan man plocka urverk, tavla och visare från en Seiko 5 GMT och stoppa in i en dress-SKX? Tycker om idén med en GMT, men dress-SKX är så mycket snyggare och mera lagom storlek.

Någon som har koll på om detta kan funka?
Här står det en del bra i ämnet

 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Vill rekommendera de här verktyget till folk som inte vill "förstöra" sin klocka genom att använda boett öppnare för att få av bezeln (fråga inte mig hur jag vet).
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Hallå mod-proffsen

Tänkte byta Insert på en SRPA (Turtle 2016) och började då googla.
Hittade Namoki som verka ha det jag söker, men kommer det tull och moms på detta?

Finns det någon sida i EU som man slipper detta på?
Söker en Bezel och en stål färgad insert med svarta siffror, dvs ska inte byta glas eller dyl, tanken var att kunna behålla original bezelen om jag vill byta tillbaka.

Mvh
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hallå mod-proffsen

Tänkte byta Insert på en SRPA (Turtle 2016) och började då googla.
Hittade Namoki som verka ha det jag söker, men kommer det tull och moms på detta?

Finns det någon sida i EU som man slipper detta på?
Söker en Bezel och en stål färgad insert med svarta siffror, dvs ska inte byta glas eller dyl, tanken var att kunna behålla original bezelen om jag vill byta tillbaka.

Mvh
Denna sida har en del, från Nederländerna. Vet att de säljer en del på ebay också, vilket kan ge billigare frakt.

 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hallå mod-proffsen

Tänkte byta Insert på en SRPA (Turtle 2016) och började då googla.
Hittade Namoki som verka ha det jag söker, men kommer det tull och moms på detta?

Finns det någon sida i EU som man slipper detta på?
Söker en Bezel och en stål färgad insert med svarta siffror, dvs ska inte byta glas eller dyl, tanken var att kunna behålla original bezelen om jag vill byta tillbaka.

Mvh
Kom på att du har ju https://www.seikomods.com/ också, baserat i UK men jag tror de skickar till eu utan krångel också.
 

dodds

Omega
2-Faktor
Hallå mod-proffsen

Tänkte byta Insert på en SRPA (Turtle 2016) och började då googla.
Hittade Namoki som verka ha det jag söker, men kommer det tull och moms på detta?

Finns det någon sida i EU som man slipper detta på?
Söker en Bezel och en stål färgad insert med svarta siffror, dvs ska inte byta glas eller dyl, tanken var att kunna behålla original bezelen om jag vill byta tillbaka.

Mvh
Namoki har redan tull/moms inkluderat i priserna du ser på siten. Så var det när jag köpte iallafall 👍
 

Hillbert

Breitling
Hej!

Är det någon mer som har problem med att få vridrings-inserten att hamna på EXAKT samma nivå som glaset när ni moddar?

Jag har en slim domed crystal och en slim bezel från namoki och har stoppat i och tagit ur glaset flera gånger, men blir alltid ett litet (ca. 0,5 mm) hopp från inserten ner till glaset. Det ska väl gå att få flush (svenska?)?

Är det min billiga press som spökar eller har ni något annat tips?

Ps. Planerar på att byta urtavla, gillar inte att ha en reklampelare på armen 😅

Tack!

3C5C99BD-B140-46A6-AF75-1018A26486C6.jpeg
 
Topp