Jag är helt med på vad du menar men det skulle nog kunna finnas både efterfrågan och utrymme för ett mellanting. Priset på reservdelar är nog relativt lika mellan olika urmakare så det enda man kan påverka är mer eller mindre timkostnad och eventuell overhead i form av lokalhyra osv.
Jag fick mail för ett par dagar sedan från Klockmaster tror jag att det var där man numera erbjuder möjligheten att få en förbetald fraktsedel för att skicka in sin klocka för service och om man då driver sin affärsrörelse från en billigare adress än en stor butik på fina gatan så skulle man potentiellt kunna plocka marknadsandelar och erbjuda ett något bättre pris även om man förutsätter lika kostnad för delar eftersom man kan hålla ett lägre timpris även vid samma tidsåtgång.
Antingen så finns det goda skäl till att detta inte redan finns eller så är det en marknadsandel som inte har fyllts än p.g.a. bakåtsträvande men det var bara en spontan och rolig tanke. Med tanke på samhällsutvecklingen med butiksdöden, ökad distanshandel och fokus på tillgänglighet så är det ändå inte ett helt otänkbart scenario. Många använder sig redan idag av diverse forumrävar för att hålla nere servicekostnaderna och även om man skulle baka in moms så är priset troligtvis lägre än om man hade lämnat in den hos den lokala urmakare. Dessutom finns det ju väldigt många orter där det inte finns några kvalitativa urmakare (eller ens urmakare över huvud taget för den delen) så det finns absolut potential.