• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader

Timdebiteringen behöver inte vara lika hög för alla urmakare........
Där slog du huvudet på spiken.
Det svåra är att hitta den billiga. Det som krävs är att vederbörande inte har tvingats köpa in utrustning för miljarder för att få behålla sin status som auktoriserat serviceställe...

Finns massor av hemmapulare som säkert skulle göra ett fullgott jobb till ett "rimligt" pris. Men man måste ju känna till vilka dom är för att kunna anlita dom. Jag har inte hittat någon i Sverige. Finns en tjomme i Tyskland som annonserar i bukten. Han är billig, men har aldrig testat honom själv.

Jag är helt med på vad du menar men det skulle nog kunna finnas både efterfrågan och utrymme för ett mellanting. Priset på reservdelar är nog relativt lika mellan olika urmakare så det enda man kan påverka är mer eller mindre timkostnad och eventuell overhead i form av lokalhyra osv.

Jag fick mail för ett par dagar sedan från Klockmaster tror jag att det var där man numera erbjuder möjligheten att få en förbetald fraktsedel för att skicka in sin klocka för service och om man då driver sin affärsrörelse från en billigare adress än en stor butik på fina gatan så skulle man potentiellt kunna plocka marknadsandelar och erbjuda ett något bättre pris även om man förutsätter lika kostnad för delar eftersom man kan hålla ett lägre timpris även vid samma tidsåtgång.

Antingen så finns det goda skäl till att detta inte redan finns eller så är det en marknadsandel som inte har fyllts än p.g.a. bakåtsträvande men det var bara en spontan och rolig tanke. Med tanke på samhällsutvecklingen med butiksdöden, ökad distanshandel och fokus på tillgänglighet så är det ändå inte ett helt otänkbart scenario. Många använder sig redan idag av diverse forumrävar för att hålla nere servicekostnaderna och även om man skulle baka in moms så är priset troligtvis lägre än om man hade lämnat in den hos den lokala urmakare. Dessutom finns det ju väldigt många orter där det inte finns några kvalitativa urmakare (eller ens urmakare över huvud taget för den delen) så det finns absolut potential. :)
Zachrisson håller på att kika på en billigare lösning. Oklart hur, dock.

Det är som sagt svårt att få ner kostnaderna. Urmakare växer inte på träd och det råder ingen brist på kunder som gärna betalar fullpris. Vem vill ta mindre betalt än dom andra när det inte "behövs"?

Zachrisson håller på att kika på en billigare lösning. Oklart hur, dock.

Det är som sagt svårt att få ner kostnaderna. Urmakare växer inte på träd och det råder ingen brist på kunder som gärna betalar fullpris. Vem vill ta mindre betalt än dom andra när det inte "behövs"?
Det kanske inte råder någon brist på kunder men samtidigt finns det möjligheter att nå alternativa kunder, kunder som kanske annars inte hade servat sina klockor alls om det inte vore för ett lägre pris. Zackrissons stängde ner sin butik och flyttade sina lokaler till vad som verkar vara något slags industriområde för att fokusera mera på webben, både vad gäller försäljning men vad jag förstår även servicebiten då de fortfarande har samma urmakare anställda osv. så det är egentligen ett utmärkt exempel på vad jag menade. :)

Jag tror dessutom att en del glömmer hur otillgängligt det är för många att lämna in sina ur på service. Om vi bortser från storstäderna så finns det enstaka familjeägda urmakerier/klockbutiker men på väldigt många orter finns det inga alls och alternativet blir då att t.ex. ta sig till närmaste KM eller Stjärnurmakarna som i många fall ändå skickar iväg klockan till en tredje part. Genom att erbjuda direktkontakt med denna tredje part gör man det möjligt att kapa mellanhanden som så klart tar ut sin andel för att täcka lokalhyra, löner till butikspersonal osv. trots att man egentligen bara agerar ombud.

Man kan givetvis argumentera för att det är trevligt och bekvämt att få ett fysiskt omhändertagande och bemötande men jag tror att det finns flera aspekter av det hela som många inte tar hänsyn till och jag kan i alla fall se att det skulle kunna finnas en efterfrågan på distansservice.

Vad man anser är mellansegment är väl subjektivt men för mig är Longines typiskt ett mellansegmentsmärke. Nu försökte jag hitta nyare siffror men kollar man på den här artikeln nedan så var Longines ett av de största märkena sett till försäljning för nåt år sedan och det tyder väl nånstans på att mellansegmentet mår ganska bra (eller åtminstone mådde bra 2018).

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/just-because/5-largest-swiss-watch-brands-market-share.html

De som generellt fått en hård smäll det senaste är ju de billigare klockorna, Tissot och Certina, som fått konkurrens inte bara från märken som DW utan från smartklockorna.

Tabellen du länkar till är ju en gissning, för många av märkena ger ju ingen information om detta offentligt. Dessutom verkar tabellen innehålla felaktigheter. Titta på genomsnittsligt pris per klocka för Cartier och Longines. Det ser inte rätt ut!

The-Billionaires-Club-2018.jpg

Jag tror dessutom att en del glömmer hur otillgängligt det är för många att lämna in sina ur på service. Om vi bortser från storstäderna så finns det enstaka familjeägda urmakerier/klockbutiker men på väldigt många orter finns det inga alls och alternativet blir då att t.ex. ta sig till närmaste KM eller Stjärnurmakarna som i många fall ändå skickar iväg klockan till en tredje part. Genom att erbjuda direktkontakt med denna tredje part gör man det möjligt att kapa mellanhanden som så klart tar ut sin andel för att täcka lokalhyra, löner till butikspersonal osv. trots att man egentligen bara agerar ombud.

Man kan givetvis argumentera för att det är trevligt och bekvämt att få ett fysiskt omhändertagande och bemötande men jag tror att det finns flera aspekter av det hela som många inte tar hänsyn till och jag kan i alla fall se att det skulle kunna finnas en efterfrågan på distansservice.

Det går ofta bra att skicka till etablerade AD:s också, men de annonserar väl inte det så mycket.

Är det någon som har koll på vad utbytes urverk kostar? Förstår att dom som är ”inhouse” är svindyra men standard ETA verk

Mellansegmentet för klockor håller på att dö ut. De erbjuder så lite idag och pressen uppifrån och nedifrån är enorm.[/QUOTE skrev:
Det är ett mycket intressant citat, jag själv sålde nyligen en 3-4 år gammal Rado. En fin klocka som fortfarande gick perfekt men såg framför mig en service om något / några år och insåg att den skulle kosta lika mycket som klockan var värd. Sorti mao, och några fler typiska mellanklassklockor blir det inte.

Samtidigt tror jag vi är något annat på spåret här, jag behöver inte lämna in min klocka i en fancy lokal på biblioteksgatan osv. Jag behöver en trygg, pålitlig och bra urnakartjänst som kan serva klockorna till ett förmånligt pris. Om de sedan har verkstaden i en källare i förorten skiter jag högaktningsfullt i.

Det har ju sålts massor med mekaniska klockor sista 25 åren i alla möjliga prisklasser, efterfrågan måste finnas där, problemet ligger väl snarast i att detta inte ligger i Swatch grupps, Richemonts, LVMH’s etc strategi för oss....

Å andra sidan tror jag de riskerar att en massa fina fullt funktionsdugliga klockor typ min Rado hamnar i byrålådan när det är dax för service och ersätts av Applewatches etc dvs en förlorad kund. Smartare hade varit att erbjuda en kostnadseffektiv lösning på problemet!

Citeringen blev fel, nedan hade jag skrivit:

Det är ett mycket intressant citat, jag själv sålde nyligen en 3-4 år gammal Rado. En fin klocka som fortfarande gick perfekt men såg framför mig en service om något / några år och insåg att den skulle kosta lika mycket som klockan var värd. Sorti mao, och några fler typiska mellanklassklockor blir det inte.

Samtidigt tror jag vi är något annat på spåret här, jag behöver inte lämna in min klocka i en fancy lokal på biblioteksgatan osv. Jag behöver en trygg, pålitlig och bra urnakartjänst som kan serva klockorna till ett förmånligt pris. Om de sedan har verkstaden i en källare i förorten skiter jag högaktningsfullt i.

Det har ju sålts massor med mekaniska klockor sista 25 åren i alla möjliga prisklasser, efterfrågan måste finnas där, problemet ligger väl snarast i att detta inte ligger i Swatch grupps, Richemonts, LVMH’s etc strategi för oss....

Å andra sidan tror jag de riskerar att en massa fina fullt funktionsdugliga klockor typ min Rado hamnar i byrålådan när det är dax för service och ersätts av Applewatches etc dvs en förlorad kund. Smartare hade varit att erbjuda en kostnadseffektiv lösning på problemet!

Hur brukar ni agera, lämna in på service i jämna mellanrum eller då klockan sviker och antingen stannar eller har för stor gångavvikelse

Hur brukar ni agera, lämna in på service i jämna mellanrum eller då klockan sviker och antingen stannar eller har för stor gångavvikelse
Sist fick jag krona och stam i handen när jag skulle vrida upp klockan, hade gått åtta år sedan sist så det blev en service direkt. Låter överlag klockorna gå till något rasar.

Sist fick jag krona och stam i handen när jag skulle vrida upp klockan, hade gått åtta år sedan sist så det blev en service direkt. Låter överlag klockorna gå till något rasar.
Ja, jag brukar tänka att if it ain't broke don't fix it. Kanske tänker fel då, men förstår inte vad som skulle kunna göra reparation/service mycket dyrare bara för att man skjutit upp det?

Ja, jag brukar tänka att if it ain't broke don't fix it. Kanske tänker fel då, men förstår inte vad som skulle kunna göra reparation/service mycket dyrare bara för att man skjutit upp det?
Jag lever efter samma princip. Men jag tror att argumentet är att ett dåligt servat verk sliter mer på delarna och när det väl måste göras så måste mer åtgärdas.
Ett slags "mota Olle i grind"-resonemang som jag inte är helt övertygad om.

Då kanske min plan håller, har en Oris BC3 som tappar närmare en minut om dagen men då den används som en av många klockor märker jag bara det när den lämnas i Windern.

Om man tar service priser på 4-8000 och ställer det mot att byta verk 2500+ arbete kan det verkligen bära sig att serva om man nu har ett ETA verk i klockan?

Om man tar service priser på 4-8000 och ställer det mot att byta verk 2500+ arbete kan det verkligen bära sig att serva om man nu har ett ETA verk i klockan?
Jag ställde den frågan till flera urmakare när jag letade runt. Men det verkade inte som att någon av dom var särskilt sugna på att åta sig det jobbet. Oklart varför...

Hmm. Då kanske det får bli lite DIY, om man ser lite videos så verkar det inte så jäkla knöligt att flytta visare tavla och datumplattan. Har plockat ur verket på en Zelos 2 ggr då några indikeringar lossnat och det var en enkel match. Det kan ju var värt att prova på min Oris då värdet på klockan ligger runt service kostnad, men den får helt klart knalla vidare tills den dör. Har man dyrare klockor med egna verk så är det bara bita ihop och betala antar jag

År 2006 fyllde jag 30. Jag hade alltid önskat mig en fin klocka med riktig mekanik. Jag fick en Tag Heuer Aquaracer. Den kostade då dryga 12.000 kronor. Helst av allt hade jag så klart velat ha en Omega, eller ännu hellre en Rol.., men jag var jättenöjd med klockan, som jag tänkte att jag skulle kunna ha livet ut. Jag visste så klart att klockor kräver service, men jag var inte medveten om hur dyrt det skulle visa sig vara. Redan fyra ås senare, år 2011, började klockan ”sacka efter”. Jag lämnade då in den hos en mycket väletablerad firma i Stockholm. Klockan skickades iväg till Västerås och jag fick vänta i nästan två månader. Sedan fick jag betala nästan 5000 kronor - för en ”rutinservice”. År 2013 började klockan återigen ”sacka efter”. Då hade jag fortfarande garanti på den service som jag köpt året innan. Jag fick då en gratis ”reparation”. År 2018 slutade klockan helt att fungera. Jag gick då tillbaka till butiken och denna gång fick jag efter några veckor en offert på 8400 kr. Jag accepterade den för vad hade jag för val? Klockan har nu kostat MER än den köptes för och betydligt mer än vad den är värd.

Min fråga är om det är rimligt. ÄR detta priset man måste betala om man vill ha en mekanisk klocka?? Detta är ju en av de absolut enklaste klockorna i ”premiumsegmentet”. Hur är det om man köper en mekanisk klocka från t.ex. Seiko? Mig veterligen går det att få ”automatiska” ur av ganska bra kvalitet för så lite som 5000 kr. Är servicekostnaderna desamma även då?

Jag ogillar quartzur, men jag hatar å andra sidan ”oförutsedda” utgifter. Jag skulle verkligen vilja höra vad ni andra har att säga om detta.

Sjukt! Jag är ibland inne på spåret att en mekanisk klocka ändå aldrig visar 100 % korrekt tid och att den mer är att se som ett smycke. Därav kan man strunta i servicen och kika på mobilen när man vill veta vad klockan är.

Bara en tanke.

Då har man ju gått tillbaka till att ha ett fickur som jag ser det. Poängen är ju att den sitter på armen!:eek:

jo, men som sagt: servad eller ej kommer den ändå aldrig visa 100 % korrekt tid. Men är ett jäkla snyggt smycke :)

min Speedy går typ 10-20 sek för fort per dygn, känner inte att det är motiverat att betala 7700 kr som urmakaren vill ha för att den ändå ska gå 5 sek för fort. o_O

Ja det låter inte som någon höjdare. Är det ETA verk? Jag tror att de flesta urverken klarar sig uppåt 10 år utan service. Hur mycket sackade den? Jag som roterar flera klockor brukar inte reagera om en klocka sackar 30 sek - 1 min dygn.
Den stannade ibland. Trots att den var uppvriden. Sekundvisaren gick ibland i snigelfart. Ja, Urverket är från ETA. Jag använde dock denna samma klocka varje dag sedan 2006.

Nä låt den kämpa vidare tills det blir ett problem!
Enda problemet med att låta en klocka gå tills den stannar, är att man kan få slitage och brott på delar som är
1. väldigt dyra
2. inte går att få tag på
om man har en klocka med ett väldigt vanligt urverk är detta troligtvis inte något problem.

Tillbaka
Topp