• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Servicekostnader

jo, men som sagt: servad eller ej kommer den ändå aldrig visa 100 % korrekt tid. Men är ett jäkla snyggt smycke :)

min Speedy går typ 10-20 sek för fort per dygn, känner inte att det är motiverat att betala 7700 kr som urmakaren vill ha för att den ändå ska gå 5 sek för fort. o_O
klockor är en hobby och passion, sen när blev en hobby gratis?

Att vänta med service tills nåt rasar kan medföra höga kostnader som hade kunnat undvikas om klockan faktiskt servats regelbundet

Men menar du alltså att om en normal service intervall är ca 5-10 år på en klocka som används i intervall med 4 andra och då man har en servicekostnad på säg 3000-8000 per år.
Skulle detta bli billigare i längden än att låta alla gå tills dom stannar.
Visst delar är dyra men det är även ställtid hos urmakaren.

Att vänta med service tills nåt rasar kan medföra höga kostnader som hade kunnat undvikas om klockan faktiskt servats regelbundet

jag håller med men tycker inte att kostnaden är motiverad. Säg att jag har en klocka för 10 000 kr som i sin tur kostar 5 000 kr att serva. Alltså 50 % av klockans värde.

Skulle man använda samma retorik på tex en bil för 200 000 kr skulle den alltså kosta 100 000 kr att serva. Då skulle ju inte en kotte serva sin bil.

Sedan håller jag med tidigare inlägg, har man en klocka som ökar i värde är det en helt annan fråga.

jag håller med men tycker inte att kostnaden är motiverad. Säg att jag har en klocka för 10 000 kr som i sin tur kostar 5 000 kr att serva. Alltså 50 % av klockans värde.

Skulle man använda samma retorik på tex en bil för 200 000 kr skulle den alltså kosta 100 000 kr att serva. Då skulle ju inte en kotte serva sin bil.

Sedan håller jag med tidigare inlägg, har man en klocka som ökar i värde är det en helt annan fråga.
Finns ju gamla amerikanare som absolut kostat mer att serva än i inköp genom åren.

hellre en mellanklass klocka som kostar 4-5000 i service än en AP som kostar 13000 att gå igenom

Jag förstår inte riktigt varför alla förutsätter det absolut värsta tänkbara? Sannolikheten är väl enormt mycket större att slitaget börjar visa sig på annat sätt (t.ex. gångavvikelse, gångreserv m.m.) långt innan hela urverket rasar med skyhöga reparationskostnader till följd?

Jag förstår vad du menar men samtidigt går det inte att påverka kostnaden särskilt mycket då det främst är tidsåtgången som kostar och då är inte inköpspriset relevant. För att använda en annan billiknelse så kostar det troligtvis ungefär lika mycket att byta kamrem på en Corolla från 1996 som på en tre år gammal V60 trots att skillnaden i inköpspris är enorm. ;)

Jag förstår inte riktigt varför alla förutsätter det absolut värsta tänkbara? Sannolikheten är väl enormt mycket större att slitaget börjar visa sig på annat sätt (t.ex. gångavvikelse, gångreserv m.m.) långt innan hela urverket rasar med skyhöga reparationskostnader till följd?
Jag förstår vad du menar men samtidigt går det inte att påverka kostnaden särskilt mycket då det främst är tidsåtgången som kostar och då är inte inköpspriset relevant. För att använda en annan billiknelse så kostar det troligtvis ungefär lika mycket att byta kamrem på en Corolla från 1996 som på en tre år gammal V60 trots att skillnaden i inköpspris är enorm. ;)

Visserligen, men större sannolikhet att skrota en gammal Corolla som kostar mer än det smakar än en vintage Omega.

Om vi återgår till bilexemplet: En Standardservice på en Ferrari kommer ju vara bra mycket dyrare än en standardservice på en Ford, oavsett om tidsåtgången är densamma. Detta har ju med exklusiviteten och köparens köpkraft att göra. Denna liknelse ser jag inte på samma sätt i klockvärlden. Min Speedy pro kostar i princip lika mycket att serva som en Sub, trots att skillnaden i inköpspris är väldigt stor.

Visserligen, men större sannolikhet att skrota en gammal Corolla som kostar mer än det smakar än en vintage Omega.

Om vi återgår till bilexemplet: En Standardservice på en Ferrari kommer ju vara bra mycket dyrare än en standardservice på en Ford, oavsett om tidsåtgången är densamma. Detta har ju med exklusiviteten och köparens köpkraft att göra. Denna liknelse ser jag inte på samma sätt i klockvärlden. Min Speedy pro kostar i princip lika mycket att serva som en Sub, trots att skillnaden i inköpspris är väldigt stor.
Nu blir man väl halshuggen här men jag skulle nog snarare jämföra Speedyn med en väldigt vanlig och massproducerad bil, kanske en Passat? :D Går du upp ett par prisklasser kan jag lova dig att det ibland är Ferrarinivå på servicekostnaderna men visst har du rätt i att det generellt inte görs något jättestort premiumpåslag för grundservice, kanske för att de kräver liknande arbete/tidsåtgång? Reservdelar brukar dock kunna sticka iväg rätt fort när det t.ex. gäller Rolex.

Var det inte någon här på forumet som fick ett kostnadsförslag på typ 100 papp och tre års väntetid eller liknande för att serva en AP som det inte fanns delar till?

Senast ändrad:

Man plockar inte isär hela motorn vid service av en bil. Service som kostar flera tusen av en bil som tar inte lång tid, materialkostnader åsido så är det ändå så att priset per minut hos bilverkstaden är betydligt högre än hos urmakaren. Sen, allt annat man äger som blir till åren blir en fråga om värt att serva/laga eller om man skall köpa nytt. Klockor är en sak för sig, dom har ett affektionsvärde som min luftvärmepump eller TV helt saknar. Ja, det blir knepigt när ens 14-15 år gamla klocka har kostats på mer än vad den är värd eller kostade ny. Men så här är det i denna hobby, kostnaderna är inte bara inköpspris - försäljningspris vid flippande. Rätt var det är så behöver någon klocka service eller börjar krångla/gå sönder och det kan bli en kännbar kostnad. Tycker man dessa kostnader är omotiverat höga så skall man kanske inte hålla på och köpa en massa mekaniska klockor?

Det är ju ganska lättmotiverade servicepriser dock.
Arbetstid = säg mellan 500-1000 i timmen (som ska täcka lön, inköp, lokalhyra, övriga kostnader)
Materialkostnad = för varje del som måste bytas ut, oljor osv
Sedan ska det skattas på detta och kvar blir inte mycket pengar för urmakaren / butiken.

Det är ju ganska lättmotiverade servicepriser dock.
Arbetstid = säg mellan 500-1000 i timmen (som ska täcka lön, inköp, lokalhyra, övriga kostnader)
Materialkostnad = för varje del som måste bytas ut, oljor osv
Sedan ska det skattas på detta och kvar blir inte mycket pengar för urmakaren / butiken.

Behöver man ta 1000 kr/h har man byggt sin verksamhet alldeles för nischat. De tjänar ju pengar på att sälja klockor också. Vissa klockor går ju inte ens att få tag på i butik, vilket innebär att det inte är något fel på deras försäljning. Alltså borde man kunna hålla nere servicekostnaderna men man väljer att hålla dem höga pga utbud/efterfrågan. Utbilda fler urmakare säger jag! :)

Behöver man ta 1000 kr/h har man byggt sin verksamhet alldeles för nischat. De tjänar ju pengar på att sälja klockor också. Vissa klockor går ju inte ens att få tag på i butik, vilket innebär att det inte är något fel på deras försäljning. Alltså borde man kunna hålla nere servicekostnaderna men man väljer att hålla dem höga pga utbud/efterfrågan. Utbilda fler urmakare säger jag! :)

Varför skulle nån vilja bli urmakare för att tjäna 19k i månaden.... snacka om bakvänt resonemang. Därför fler och fler urmakare lämnar yrket, det är för dåligt betalt som det är. Kan man kasta bort 100+ på en trött stålklocka kan man också betala servicekostnad på 7-8k vart 7e år, lätt.

Tyckte det verkade vettigt. Vad var det som var fel?

Rotoraxeln är sliten som fan och han tror den ska gå i decades till. I mainplate ska det fräsas och läggas i en bussning för fjäderhuskärnan, det görs med ett verktyg som bara rolexverkstäder har tillgång till. Fjäderhuset är FUBARd och hela skiten ska bytas, fjäderhusbryggan och alla skruvar ser ut som skit, ska bytas, gammal blå spiral som är skit, hela balansen bör bytas, slitna rubiner i automatbryggan, ska bytas. Det här är amatörservice deluxe, använder säkerligen inte Rolex oljor/fett heller eftersom han är en hemmapulare som kör med gamla moebius lubricants. Massa andra delar som bör bytas om man kollar närmre, det är det ALLTID på gamla ruttna 15-kalibrar. Det är det här som är skillnaden mellan folk som vet vad de sysslar med och har rätt utbildning/verktyg/delar och lallare som servar klockor för 1000 spänn hemma vid köksbordet. Men GG ändå, klockan brakar ihop relativt fort och hamnar förhoppningsvis hos en auktoriserad verkstad.

Rotoraxeln är sliten som fan och han tror den ska gå i decades till. I mainplate ska det fräsas och läggas i en bussning för fjäderhuskärnan, det görs med ett verktyg som bara rolexverkstäder har tillgång till. Fjäderhuset är FUBARd och hela skiten ska bytas, fjäderhusbryggan och alla skruvar ser ut som skit, ska bytas, gammal blå spiral som är skit, hela balansen bör bytas, slitna rubiner i automatbryggan, ska bytas. Det här är amatörservice deluxe, använder säkerligen inte Rolex oljor/fett heller eftersom han är en hemmapulare som kör med gamla moebius lubricants. Massa andra delar som bör bytas om man kollar närmre, det är det ALLTID på gamla ruttna 15-kalibrar. Det är det här som är skillnaden mellan folk som vet vad de sysslar med och har rätt utbildning/verktyg/delar och lallare som servar klockor för 1000 spänn hemma vid köksbordet. Men GG ändå, klockan brakar ihop relativt fort och hamnar förhoppningsvis hos en auktoriserad verkstad.

Även jag får tacka för det utförliga svaret, jag hade ett helt annat intryck av hans förmåga.

Wow, inte för att jag har någon aning själv men det låter som du vet vad du snackar om! :D

Wow, inte för att jag har någon aning själv men det låter som du vet vad du snackar om! :D

Heh tack, ursäkta tonen man är ju några öl in en fredag :cigar: Men sett så många sidor och youtubefilmer av lallare som "servar" Rolex, som egentligen bara får click och ad revenue av ordet "Rolex", men som inte kan ett skit... Det gäller även Watchfinder som lagt upp filmer men där inget är som det ska när det gäller deras "service"...
Även klinkhjulen ska bytas på klockan ovan, samt kronan, osv osv... man e yrkesskadad.

Heh tack, ursäkta tonen man är ju några öl in en fredag :cigar: Men sett så många sidor och youtubefilmer av lallare som "servar" Rolex, som egentligen bara får click och ad revenue av ordet "Rolex", men som inte kan ett skit... Det gäller även Watchfinder som lagt upp filmer men där inget är som det ska när det gäller deras "service"...
Även klinkhjulen ska bytas på klockan ovan, samt kronan, osv osv... man e yrkesskadad.
Det var ju tonen som var pricken över i:et... :cigar:

Haha, snyggt svarat. Jag har inte heller någon kunskap men uppskattar attityden och detaljen i raljerandet! Du får serva min klocka alla dar i veckan haha :D

Så vad skulle ni som med största säkerhet är mer erfarna än jag när det gäller klockor råda mig till? Den kostade cirka 12-13.000 i inköpspris för 14 år sedan. Sedan dess har jag lagt ner ytterligare c:a 10.000 kr på klockan. På andrahandsmarknaden kanske den är värd runt 8-9 tusen kronor? Det är uppenbart för vem som helst att det var en urusel affär. Och om några år kommer den återigen kosta minst 5.000 kr i underhåll. Borde jag bita i det sura äpplet och sälja den med den brakförlust som det innebär? Och i så fall, vad borde jag köpa istället? Jag förstår givetvis att alla klockor kräver underhåll, men inte till vilka kostnader som helst...

Så vad skulle ni som med största säkerhet är mer erfarna än jag när det gäller klockor råda mig till? Den kostade cirka 12-13.000 i inköpspris för 14 år sedan. Sedan dess har jag lagt ner ytterligare c:a 10.000 kr på klockan. På andrahandsmarknaden kanske den är värd runt 8-9 tusen kronor? Det är uppenbart för vem som helst att det var en urusel affär. Och om några år kommer den återigen kosta minst 5.000 kr i underhåll. Borde jag bita i det sura äpplet och sälja den med den brakförlust som det innebär? Och i så fall, vad borde jag köpa istället? Jag förstår givetvis att alla klockor kräver underhåll, men inte till vilka kostnader som helst...
Känns väl som att du svarar på din egen fråga och resten är nog upp till dig själv. Är pengar viktigast när det gäller din klocka är det kanske smartast att sälja den som den är, med ett servicebehov.
Det är aldrig, på något sätt, ekonomiskt att köpa en klocka i den prisklassen.

• Like
Reactions: HSK
Farfar köpte sin Omega för 2-3 lax 1973. Jag har lagt 20k på att repa den sedan jag tog över den, för mig är det värt.
Jag köpte en Seiko för 4k, repade den för 3k, sålde för 3500. Det var värt det för mig, jävla fin klocka.
Morsan köpte en Tissot för 8k. Servade den en gång och lackade sedan ut när den havererade igen. Nu ligger den i en låda, kanske får den en riktig renovering när och om pojken hittar en fru.

Man får fatta sina egna beslut med sina egna pengar. Vissa klockor är värda det, andra inte. Man ska dock veta att det här är en hobby som kostar pengar likt så många andra.

”Egentligen” är det väl ganska enkelt, fundera på vad just den klockan är värd för dig. Som jag fattade det fick du den i 30års present? Tycker du om den och använder den frekvent och uppskattar modellen är det ju inte svårare än att dela den summan du har lagt ut (10k?) på de 14 åren som det har gått... Upplever du att den månadskostnaden har varit värt det fram tills nu så lär du väl med säkerhet även göra det framledes. Skall man prata rena investeringar får du nog tyvärr investera i ett ur med en krona på verket.

Jag personligen servade nyligen en av mina lite dyrare ur och den kostanden var helt klart inte gratis, men slår jag ut det på tiden jag använt den sedan inköp + tiden servicen har gett mig i form av garanti (2år) och inte minst glädjen av att använda just den klockan så blir det ganska billigt i sammanhanget, Netflix är dyrare under hänseendet!

Det är helt enkelt sentimentalvärdet av berörd klocka som styr hur mycket man är villig att öppna plånboken, iaf hos mig :)

Lycka till med ditt beslut!

• Like
Reactions: HSK
Min Sinn U1 ETA 2824-2 kommer att få gå tills den tappar outhärdligt eller stannar.
I början, 11 år sedan, ruckade jag den och den gick spot on i 3 månader och jag var väldigt glad. Det är roligt när dessa små mekaniska underverk gör ett bättre jobb än man kan förvänta sig. Sedan dängde jag den i en pelare och den tappade - ruckade igen och sedan dess har den fått åldras som den orkar. Att ha en exakt tidmätare på armen är inte lika viktigt längre som det var i början. Jag älskar folks storys om hur deras farsa hade sin Rolex (eller Seiko) i 40 år utan service.

Tillbaka
Topp