• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SIHH 2018 - The Tråd

@yonsson Hur tolkar vi denna?

Ska vi bara tänka bort öronen eller jag gör det för lätt för mig?
CEFC4E8F-12E0-4353-A660-3BD89C65A167.jpeg

Nyfiken på nya medium Santos :)

Den kan nog bli riktigt lyckad och sälja bra. 35mm gör väl att den kommer att bäras ungefär lika stort som en Datejust (36mm varianten). Inhouse verk och rimligt pris (62500 usd). Bra allroundklocka. Ska man klaga på något, så är det väl den där infästningen som gör att man måste köpa Cartiers band i framtiden.

Den kan nog bli riktigt lyckad och sälja bra. 35mm gör väl att den kommer att bäras ungefär lika stort som en Datejust (36mm varianten). Inhouse verk och rimligt pris (62500 usd). Bra allroundklocka. Ska man klaga på något, så är det väl den där infästningen som gör att man måste köpa Cartiers band i framtiden.
Fast 35mm på en kvadratisk klocka upplevs väl rätt mycket större än en rund på 36mm? Mer som 40-42mm skulle jag gissa i och med att klockans yta blir rätt mycket större.

Pratar vi ”bara” Navitimer eller fler modeller under våren? Vad tror du?

Går ju i köptankar med verkställning väldigt snarto_O:D
Vila på hanen, dumt att inte kolla vad som kommer först. Alla tillverkare släpper flera uppdateringar eller nya modeller varje år, så det blir garanterat mer än bara Navitimer. Men den är en sådan ikon att det är den man hypar sina nysläpp med. Så tänker jag iaf. Och de kommer ju på Basel... Eller eventet i feb

Senast ändrad:
Fast 35mm på en kvadratisk klocka upplevs väl rätt mycket större än en rund på 36mm? Mer som 40-42mm skulle jag gissa i och med att klockans yta blir rätt mycket större.

Nja. Det beror till stor del på hur bandhornen ser ut. Om du tar en Tank (som jag har) så går ju bandhornen ända ut i hörnen. På Santos smalnar de av (nästan) som på en rund klocka. Men visst, den bär nog lite större än en rund klocka, men inte lika stort som en klocka där hela klockan (inkl bandhornen) är helt parallell.

Nja. Det beror till stor del på hur bandhornen ser ut. Om du tar en Tank (som jag har) så går ju bandhornen ända ut i hörnen. På Santos smalnar de av (nästan) som på en rund klocka. Men visst, den bär nog lite större än en rund klocka, men inte lika stort som en klocka där hela klockan (inkl bandhornen) är helt parallell.
Jo, 42mm är kanske att ta i men större än 36mm rund klocka lär den upplevas. 35mm kvadratisk klocka täcker 20% större area än en 36mm rund klocka och det lär inte ögat missa, motsvarar i area en rund klocka på 39,5mm.

Sen har du självklart rätt i ditt påstående om att en klocka som hade raka sidor hela vägen à la Reverso skulle se ännu större ut.

Lite OT för tråden kanske, sorry. Reagerad mest på detta eftersom jag själv blivit så överraskad av hur stora kvadratiska klockor kan upplevas contra vad siffrorna säger.

Den gamla på 32 mm bär klart större än DJ på 36 mm.

I den jämförelsen har jag lång personlig erfarenhet och delar inte din uppfattning. Har haft båda rätt länge och upplevde Cartiern betydligt mindre. Så liten att jag sålde den.
Hm, har funderat en del kring detta med klockstorlek och hur det uppfattas av folk. En del människor verkar reagera starkast på klockans totala area medan andra ser mest till avstånd mellan bandhornen och ytterligare andra reagerar på själva urtavlans storlek. Kanske en diskussion för en annan tråd iofs men intressant ändå... Klart är att folk verkar uppfatta saker olika.

Oj? Det låter mycket udda. Har du bild?

Nej tyvärr inte. Det var länge sedan jag sålde den. När det gällde Santosen upplevde jag att den pga en förhållandevis liten urtavla inte bar särskilt stort. Både boetten och sedan glasringen är rätt kraftiga så det blir inte så mycket kvar till urtavlan och sedan är bandhornen avfasade som på en rund klocka (jag stal en random bild på nätet för att visa proportionerna mellan övr boett och urtavla). Däremot Tank bär mycket större än vad bredduppgifterna antyder. Den är ju som en kub på armen och med en mycket större urtavla (i förhållande till övriga klockan). Där går urtavlan lika långt ut som glasringen gör på Santos och dessutom är den längre (rektangulär, jfr kvadratisk som på Santos).

cartier-santos-galbee-xl-32mm-stainless-steel.jpg

Nej tyvärr inte. Det var länge sedan jag sålde den. När det gällde Santosen upplevde jag att den pga en förhållandevis liten urtavla inte bar särskilt stort. Både boetten och sedan glasringen är rätt kraftiga så det blir inte så mycket kvar till urtavlan och sedan är bandhornen avfasade som på en rund klocka (jag stal en random bild på nätet för att visa proportionerna mellan övr boett och urtavla). Däremot Tank bär mycket större än vad bredduppgifterna antyder. Den är ju som en kub på armen och med en mycket större urtavla (i förhållande till övriga klockan). Där går urtavlan lika långt ut som glasringen gör på Santos och dessutom är den längre (rektangulär, jfr kvadratisk som på Santos).

cartier-santos-galbee-xl-32mm-stainless-steel.jpg
Beror på vilken tank, den platta tank loius gjordes 30 mm lång av en anledning. Intressant diskussion som tyvärr inte här hemma här.
96C8DF9D-3EFD-4977-9057-BD7AC3D046C0.jpeg

Richard Mille har slagit på stora jävla trumman med sin nya damklocka. RM07-01. Klockan visades på foton etc redan för någon månadsen, men först nu på SIHH någon fått pilla på den. Stenarna är satta rätt i den keramiska boetten (eventuellt en first?) vilket tydligen ska vara ett helvete eftersom det är skört och gärna spricker. Går att läsa mer om hur det är gjort om så önskas. Anyway, jävligt grannt. Tycker ofta RM lyckas bra med sina damklockor. Priset är inte officiellt ännu, men någon skrev att de trodde det var närmre 1,5rMILLE

BFE6789E-9157-4EA5-92F2-010D2AB60A17.jpeg
6A2F1F4A-967B-432E-9151-F0A4F3B605E9.jpeg

A9C3E7A1-81D5-4909-A8A1-A47102949A66.jpeg

Richard Mille har slagit på stora jävla trumman med sin nya damklocka. RM07-01. Klockan visades på foton etc redan för någon månadsen, men först nu på SIHH någon fått pilla på den. Stenarna är satta rätt i den keramiska boetten (eventuellt en first?) vilket tydligen ska vara ett helvete eftersom det är skört och gärna spricker. Går att läsa mer om hur det är gjort om så önskas. Anyway, jävligt grannt. Tycker ofta RM lyckas bra med sina damklockor. Priset är inte officiellt ännu, men någon skrev att de trodde det var närmre 1,5rMILLE

BFE6789E-9157-4EA5-92F2-010D2AB60A17.jpeg
6A2F1F4A-967B-432E-9151-F0A4F3B605E9.jpeg

A9C3E7A1-81D5-4909-A8A1-A47102949A66.jpeg
Tycker tvärt om att de är ovanligt fula. Sedan sitter ju inte stenarna direkt i keramiken utan i guld?

Tillbaka
Topp