• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SIHH 2018 - The Tråd

Eftersom den är fyrkantig så blir arean på tavlan ganska precis lika stor som en rund klocka på 44mm. Vilket är STORT på en dressad klocka.
Skulle säga att en motsvarande rund klocka hade varit fin runt 35mm, vilket skulle vara ca 31x31 på en fyrkantig.
Jag har prövat den vanliga (ej ultra thin) i butik och den ser faktiskt inte riktigt klok ut p g a storleken. En vanlig Panerai ser mindre ut. Eftersom Drivern har så smal glasring så blir tavlan skitstor. Dessutom är den förhållandevis tunn så proportionerna blir inte särskilt bra.
Har alltid gillat Drivern men inte ens testat den eftersom den verkar så liten. Efter att ha läst ditt inlägg blir jag grymt sugen på att testa :)

Är det Nymans som är AD för Cartier?

Den ljusbruna tycker jag ändå fungerar. Även om jag någon gång köper en AP diver igen så blir det nog svart den gången med så så ser den bruna inte helt fel ut, åtminstone på bild. Men de övrig vill jag inte ha något att göra med.

Den lila kan vara det absolut jävla fulaste jag sett i hela mitt liv. Men håller med om den bruna. Lagom neutral och bra passande till det blå.

Vet inte om jag har missat någon färg eller har blivit färgblind, men vilken menar ni är brun? Jag ser turkos, beige/creme, lila och grön?

Det finns något bolag som tillverkar Rolex sub "kopior" (det står inte Rolex på de) i väldigt färgglad plast. Det är vad jag associerade till när jag såg den lila och blå Divern. Det ser ut som leksaker.

Tänker du på Toy Watch? De var populära på Italienska rivieran för 5 år sen. Elt obegripligt givet hur fula de är.

Kollat igenom Hodinkee's lista nu över alla släppen. Nya färgkombinationer är verkligen inte imponerande, precis som att VC's typsnitt på siffrorna ser uselt ut. Däremot triple spliten tillsammans med Piagets ultratunna(!) ur var väldigt spännande.

Any thoughts on the new Sarpaneva / MB&F collab?
MBF-HM8-Moon-.jpeg

Hoppas det kommer en damversion av driven, ser inte klokt ut. 39mm men den tunna bezeln blir väl typ 47mm Panerai med bezel.

Någon som vet något kring urverket i Montblanc's geophysics modell av 1858? Gillar klockan skärpt och priset är bra men som en urverkssnobb så måste man veta vad som sitter i. I ena kronografen tex sitter ett Sellita (7750) ...

Tankar kring IWC Pallweber? Såg blåa tavlan på Instagram stories och tycker den ser löjligt bra ut. Lite som ett mer ekonomiskt alternativ till en Zeitwerk men dressigare, eller?
*Edit: 45mm kanske inte är så ”dress”, men ändå..

Senast redigerad av en moderator:
Vansinnigt med intressanta klockor som släpps nu (sent 2017 och under 2018)!
Instagram svämmade över med vackra skapelser idag och här i tråden stötte jag på ytterligare. Orkar inte forska i vilka av dem som dyker upp på SIHH, men här är några exempel:

AcademiaEndlessDrive-Lifestyle.jpg

DeWitt Academia Endless Drive

ALS_Saxonia_Thin_Sparkle_Hero.jpg

Ny Saxonia

20017480.jpg

Polaris Chrono. Gillar kanske idén lite mer än utseendet.

Endeavour-Flying-Hours_1806-0200_Lifestyle_2.jpg

Moser Endeavour Flying Hours

Ulysse-Nardin-Freak-Vision-3.jpg

U.N. Freak Vision

Montblanc-Star-Legacy-Suspended-Exo-Tourbillon-4.jpg

Jaeger... förlåt; Montblanc Star Legacy Suspended Exo Tourbillon

IMG_0908.jpg

Ny Bovet Amadeo Virtuoso V

HYT-H20-BlueFluid-Cobra.jpg

HYT H2.0

Damn ja! 2mm!!!

Enligt Hodinkee en Cartier Drive extra flat i stål. $5600.

Cartier Flat.png
Så datumfönsterfri! Fin! Vet inte när de släppte dessa, som kostar $3150, men de ser rätt tjusiga ut också, tycker jag:
1175254.png

Any thoughts on the new Sarpaneva / MB&F collab?
MBF-HM8-Moon-.jpeg

I think Sarpanevas style worked much better in the HM3 MoonMachine:
MBF-Moonmachine-watch-7.jpg

https://www.hodinkee.com/articles/a...rd2-perpetual-calendar-ultra-thin-introducing

I och för sig också helt sjuk... 6.3 mm automatisk perpetual calendar. Platinum, såklart.
Oj! 6,3mm!

Tillbaka
Topp